جنگ تجـاری بین آمریـکا و چیـن و اختلافات متعـدد بر سر موضوعـات مختلف بر نشست گروه 20 سایه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد نشست سران گروه 20 همراه با اختلافات فراوان بین رهبـران آنهـا آغاز به کار کرد.

رهبران قدرت های بزرگ اقتصادی جهان در «بوئنوس آیرس» گردهم آمدند تا در نشست گروه 20 در خصوص مهم ترین موضوعات جهانی از جمله بحران مهاجرت، تنش های منطقه ای، تغییرات آب و هوایی و نیز توافقنامه های تجاری گفت و گو کنند.

رهبـران کشـورهای عضو گروه 20 در حالی نشست خود را در آرژانتین آغاز می کنند، که جنگ تجـاری بین آمریـکا و چیـن و اختلافات متعـدد بر سر موضوعـات مختلف، بر این نشست سایه انداخته است.

مهم تـرین این اختلافات بر سر موضوعـاتی نظیر تجـارت، آب و هـوا، و سیـاست مهاجـرتی است.

از سوی دیگر این نشست دو روزه فرصتی مناسب برای شرکت کنندگان جهت پیشبرد مذاکراتِ به بن بست رسیده و تلاش برای یافتن راه حل های جدید بحران های و مناقشات کنونی است.

گروه 20 که دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می کند، در حالی سیزدهمین اجلاس خود را برپا می کند که احساسات ناسیونالیستی در بسیاری از کشورهای جهان رو به گسترش است. رهبران 20 اقتصاد بزرگ دنیا که گردش بیش از 80 درصد از اقتصاد جهان را در دست دارند در چنین شرایطی با مسائلی روبرو هستند که از یک سو توان و ظرفیت های موجود در گروه 20 برای مقابله با تنش های تجاری و اقتصادی را به چالش کشیده و از سوی دیگر باعث تزلزل در بازارهای جهانی و نیز زمینه سازی برای بروز اختلاف های ژئوپولیتیک شده است.

اگر چه آرژانتیـن که ریاست این نشست را بر عهده دارد، تلاش می کند فضای اجمـاع را تقویت کند، ولی به نظر می رسد فائق آمدن بر این حجـم از اختلافات فراوان، متعدد و شدید، کار آسـانی نباشد.

سایه جنگ تجاری آمریکا و چین بر مذاکرات

جنگ تجای میان آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان بیش از هر چیز بر نشست بوئنوس آیرس سایه انداخته است.

یکی از نقاط عطف مهم این نشست، شام شنبـه شب بین «دونـالد ترامپ» رئیس جمهـور آمریـکا و «شی جینپینگ» همتای چینـی وی است. در واقع از زمان تصمیـم ترامـپ مبنی بر اعمال تعرفه گمرکـی 250 میـلیارد دلاری بر محصـولات و کالاهای وارداتـی از چین، که با هدف وادار کردن پکـن به اعطای امتیـازات در روابط تجـاری بین آمریکا و چـین اعمال شده است، این نخستین دیدار بین روسـا و رهبـران دولت های 20 کشور جهـان محسوب می شود. چـین نیز در مقابل این اقدام آمریـکا، بر محصولات و کالاهـای آمریـکایی تعرفـه گمرکی وضع کرده است.

«رابـرت هایلایزر» نماینـده تجـاری آمریکا تصریح کرد چنانچه این دیـدار بین دو رئیس جمهـور موفقیت آمیـز نباشد، وی شگفت زده می شود.

وی افـزود:«شـام پیش بینی شده بین رهبـران دو کشـور، فرصتی برای گفت و گـو بر سر موضوعـات بسیار مهم خواهد بود و به دو طـرف بستگی خواهد داشت که به یک توافـق دست یابند یا خیر.»

«آنجـل گوریا» دبیـر کل سـازمان همکـاری و توسعـه اقتصـادی به رویتـرز گفت: «چنانچه رئیس جـمهور آمریکا قصد داشته باشد همچنـان تعـرفه گمرکی 10 تا 25 درصدی بر محـصولات و کالاهای وارداتی از چیـن تا سقف 200 میلـیارد دلار را تحمیل نماید، کاهش رشد اقتصاد جهـانی افزایش خواهد یافت.»

حل اختلافات موجود میان واشنگتن و پکن که بر رشد اقتصاد جهانی سنگینی کرده، می تواند بهترین خروجی اجلاس گروه یبست در سال جاری باشد. بازارهای مالی جهان در صورت بروز توافق میان رهبران آمریکا و چین از هفته آینده روند رشد در پیش خواهند گرفت.

تنش روسیه و اوکراین

تنش نظامی اخیر میان روسیه و اوکراین یکی دیگر از مسائل مورد بحث میان شرکت کنندگان در اجلاس گروه 20 است.

«ولادیمیر پوتین» که کشورش همچنان تحت تاثیر اختلافات با اوکراین با تحریم های اروپا و آمریکا روبرو است، در سخنانی اعمال «تحریم های یکجانبه» را رویکردی باطل و بیهوده توصیف کرده و نسبت به گسترش سیاست های حمایت گرایانه اقتصادی و نیز نادیده گرفتن اصل برابری میان کشورها هشدار داده است.

از سوی دیگر «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا با اشاره به اختلاف های عمیق در میان اعضای گروه 20 اعلام کرده است که در پی تنش اخیر میان مسکو و کیف تحریم های اقتصادی اروپا بر ضد روسیه ماه آینده به طور قطع تمدید خواهد شد.

این بحران همچنین بهانه ای به دست ترامپ داد تا ملاقات از پیش برنامه ریزی شده خود با ولادیمیر پوتین را در لحظه آخر لغو کند.

واشنگـتن تصریح کرد «ملاقات پیش بینی شده میان ترامپ و ولادیمیـر پوتین سرانجام از سوی آمریکا و به دلیل تنش های موجود بین مسکـو و کـیف لغو شد.» روسیه این سوال را مطرح کرده است که آیا این لغو دیدار به دلیل مسائل سیـاست داخلی آمریـکا نیست؟! اشاره مسـکو به پیشـرفت های اخیر درباره پرونده دخـالت روسیه است که «رابرت مولـر» بازپرس ویژه آمریـکا تحقیقات پیرامون این موضوع را پیش می برد. «مایکل کوهن» وکیل سابق دونالد ترامپ به دروغگویی در جمع نمایندگان کنگره اذعان کرده است.

کوهن که در دادگاه فدرال نیویورک حاضر شده بود تایید کرد که نمایندگان کنگره را درباره مقیاس و وضعیت پروژه شرکت ساخت‌ و‌ ساز ترامپ در روسیه گمراه کرده و ابعاد طرح را کم‌‌ رنگ‌تر از آن‌ چه بوده جلوه داده است. کاخ سفید ادعای مسکو را رد کرده و توقیف ناوچه های اوکراینی را دلیل اصلی لغو ملاقات ترامپ با رئیس جمهور روسیه عنوان کرده است.

حضور ولیعهد سعودی در سایه انتقادات جهانی بر سر قتل خاشقجی

حضور محـمد بن سلمـان ولیعهد سعودی در آرژانتین و حضور وی در نشست گروه 20 پس از قتـل «جمـال خاشقچی» روزنامه منـتقد سعودی از دیگر موضوعـات بحث برانگیز است.

در حاشیه این نشست «امانوئل مـاکرون» رئیس جمهـور فرانسـه با شاهـزاده سعودی دیـدار و «پیام های بسیار محکم و شدیـداللحنی» را به وی فرستاد. رئیس جمـهور فرانسه از محمـد بن سلمان خواسـته است تا در تحقیـقات پیرامون قتل خاشقچی، کارشناسان بین المللی نیز مشارکت داشته باشند.

تغییرات آب و هوایی 

تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی است که شرکت کنندگان تلاش خواهند کرد برای دستیابی به توافق های جدید در خصوص آن بحث و تبادل نظر کنند.

این موضوع همچنین به همراه مسئله مهاجرت و توافقنامه های تجاری از محورهای عمده بیانیه پایانی اجلاس به شمار می رود که قدرت های بزرگ اقتصادی جهان یک روز پیش از شروع اجلاس تلاش کردند برای رسیدن به یک جمع بندی کلی در باره آن به توافق دست یابند.

خروج آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس و بدگمانی ترامپ نسبت به تاثیر فعالیت های انسانی و اقتصادی بر گرمایش زمین از هم اکنون تردیدهایی را در باره احتمال دست یابی به تفاهم بر سر این بخش از بیانیه پایانی پدید آورده است.

این نگرانی با نگاهی کوتاه به گذشته و یادآوری اختلافات موجود میان دو ابرقدرت اقتصادی بیشتر تشدید می شود؛ جایی که نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک (اَپک) پس از خط و نشان کشیدن هیئت های نمایندگی آمریکا و چین برای یکدیگر بر سر موضوعاتی چون تجارت و امنیت، برای نخستین بار نتوانستند بیانیه مشترک صادر کنند.

رئیس جمهور آرژانتین بارها نسبت به احتمال بالای دستیابی به توافق جمعی در خصوص بیانیه پایانی ابراز خوش بینی کرده است. این در حالیست که یک مقام آمریکایی به صراحت اعلام کرده است که نمایندگان کشورش با هر بیانیه ای که مغایر با مواضع کاخ سفید تنظیم شود مخالفت خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.