رهبر جمهوری‌ خواه اکثریت سنای آمریکا در رویکردی خلاف میل دونالد ترامپ، خواستار مجازات عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد رهبر جمهوری‌ خواه اکثریت سنای آمریکا در مخالفت آشکار با «دونالد ترامپ» هم حزبی خود و رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که عربستان باید بابت قتل «جمال خاشقجی» تنبیه شود و سناتورها در حال بررسی اقداماتی است که می‌ توان صورت داد.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا پس از کنفرانس جمهوری‌ خواهان گفت: قتل خاشقجی یک اقدام نفرت انگیز است و به همین دلیل کنگره آمریکا به عربستان پاسخ خواهد داد.

وی افزود: «مخالف اظهارات ترامپ در مورد این موضوع هستم. دخالت دولت عربستان سعودی در مورد قتل خاشقجی توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تایید شد.»

مک کانل افزود: «این قتل که توسط سعودی ها انجام شده علیه همه آنچه که آمریکا در جهان از آن دفاع می‌ کند، است. بنابراین قطعا باید به این پاسخ داده شود و اکنون بحث و تبادل نظر می کنیم که این پاسخ مناسب باید چه باشد.»

در حالی که مک کانل مشخص نکرد پاسخ آمریکا به عربستان چه خواهد بود، برخی از سناتورها پیش بینی کرده اند این اقدام، تحریم فروش تسلیحات یا تحریم های بیشتر باشد.

رهبر اکثریت سنای آمریکا در ادامه گفت: عربستان سعودی یک شریک استراتژیک برای ایالات متحده است و رابطه بین دو کشور برای خاورمیانه مهم است. هر کسی که در کاخ سفید باشد، ارتباط ما با عربستان سعودی همواره عملگرایانه بوده است. ما به مخالفت دولت عربستان سعودی با ایران اهمیت می دهیم و هیچ کس نمی خواهد روابطتمان را با این کشور کاهش دهیم ... ولی واکنش نشان دادن به این موضوع مناسب خواهد بود و ما اکنون در خصوص آن گفت و گو می کنیم».

سناتور «باب کورکر» رئیس جمهوری‌ خواه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز اظهار داشت: «می دانیم و مطمئن هستیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل این روزنامه نگار دخیل بوده است. حداقل نهادی که او اداره می کند، باید مسئولیت ارتکاب این قتل را بر عهده بگیرد. گزارش سیا در این مورد را می دانیم. اگر کاخ سفید گام های لازم را برندارد، کنگره اقدام خواهد کرد، اما بهتر است که کاخ سفید به جای اینکه منتظر اقدام مجلس سنا در مورد این موضوع باشد بلافاصله اقدام کند».

این اظهارات در حالی است که ترامپ اعلام کرده گزارش سازمان سیا در مورد قتل خاشقجی را قبول ندارد و او و دستیارانش تاکید کرده اند که ارزش استراتژیک عربستان به قدری اهمیت دارد که نباید آن را به خطر انداخت.

سناتورها امروز چهارشنبه جلسه‌ ای درباره روابط آمریکا و عربستان سعودی با حضور «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا خواهند داشت. این جلسه روی جنگ در یمن متمرکز خواهد بود اما همچنین انتظار می‌رود بحث قتل جمال خاشقجی روزنامه‌ نگار منتقد سعودی مطرح شود.

جمال خاشقجی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌ نویس واشنگتن‌ پست، 2 اکتبر 2018 به منظور انجام امور اداری وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد. ریاض در تاریخ 20 اکتبر قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تایید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر در داخل کنسولگری «فوت» کرده و 18 شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌ اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه روز چهارشنبه 31 اکتبر طی بیانیه‌ ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.