در این مطلب آمده است: « گاو شیرده » ؟! عنوانی است که ترامپ بارها برای حکومت آل سعود به کار برده است که به طور کامل با مسماست ؛ زیرا حکام سعودی سال‌ هاست اسیر استکبارند که هم شیر می‌دهند و هم سواری ! در واقع افسار و اراده‌ شان دست مستکبران است ؛ با آنها و همراه آنها هستند و گوش به فرمان . این شیوه استکباری فرعونی است که تحقیر می‌کند تا بتواند سواری بگیرد و طاعت‌ پذیری ایجاد کند.
کار فرعون ناچیز شمردن مردم بود تا طاعت‌ پذیرشان کند. آن‌ ها نباید احساس توانمندی داشته باشند ؛ باید ازخود بیگانگی کامل بر فکر و اندیشه‌ شان حاکم باشد و باور کنند هیچ هستند تا از ترس نابودی تن به ذلت دهند ؛ البته بی‌ جهت نیز نیست ؛ زیرا آل سعود نشان داده خودش هیچ هیچ است ؛ بلکه به واسطه آمریکاییان نفسی هر چند ضعیف بکشد .
سؤال این است که چرا با این همه باج ‌دادن باز هم آمریکا گاو شیرده خود را تحقیر می‌کند .سخنان اخیر ترامپ درباره عربستان به ‌شدت آنها را تحقیر کرده است. درست دو هفته پیش رئیس‌ جمهور آمریکا طی سخنانی در ایالت ویرجینیای غربی گفت : « با سلمان بن عبد العزیز گفت‌ و گوی تلفنی طولانی داشتم و به اوگفتم تو تریلیون‌ ها دلار داری و تنها خدا می ‌داند اگر هدف حمله‌ای قرار گیری برای مملکت شما چه اتفاقی خواهد افتاد .‌ ای پادشاه ! چه بسا نتوانی از هواپیما هایت حفاظت کنی ؛ زیرا سعودی در معرض حمله قرار خواهد گرفت ؛ اما با ما ، شما در امنیت کامل هستید ؛ ولی ما درمقابل آنچه را باید دریافت کنیم ،دریافت نمی‌کنیم . »
ترامپ چند روز بعد در یک سخنرانی در ایالت می ‌سی ‌سی ‌پی گفت به پادشاه عربستان گفته است بدون حمایت آمریکا ممکن است دو هفته بیشتر در قدرت باقی نماند . به نوشته منابع خبری ترامپ در این نشست گفت : « ما از سعودی حمایت می‌ کنیم . شما خواهیدگفت آنان ثروتمند هستند و من این پادشاه ،ملک سلمان را دوست دارم ؛ اما به او می‌ گویم ای شاه، ما از تو حمایت می‌ کنیم؛ چه بسا بدون ما نتوانی دو هفته هم دوام بیاوری و تو باید به ارتشت پول بپردازی. » ترامپ افشا کرده است پادشاه سعودی با او تماس گرفته و شخصا از او خواسته ایالات متحده به ریاض در یک عملیات نظامی بزرگ کمک کند . واشنگتن‌ پست در این‌باره نوشته است : «ترامپ گفت به شاه سلمان گفته اینکار بیش از حد هزینه‌ بر است و برای اینکه ایالات متحده [دراین عملیات] همکاری کند ،عربستان سعودی باید هزینه ‌اش را که به گفته ترامپ 4 میلیارد دلار است ، بپردازد . »
رئیس‌ جمهور آمریکا سپس اظهارات اخیرش درباره حفاظت آمریکا ازعربستان را تکرار کرده و گفته اگر ایالات متحده از این کشور دفاع نکند، ایران ظرف دو هفته بر عربستان غلبه می‌کند .
ترامپ با یاد آوری شکننده‌ بودن حکومت سعودی در محافل عمومی و خصوصی و مذاکرات خود با مقامات آل سعود ، ریاض را در موقعیتی قرار می‌دهد که همیشه مشتاق تضمین‌ های امنیتی بیشتر از سوی کاخ سفید باشد که نتیجه آن سرازیر شدن دلار های نفتی بیشتر به سوی واشنگتن خواهد بود . نکته جالب دراین میان واکنش ریاض به این اظهارات توهین ‌آمیز است؛ سکوت و دیگر هیچ !
ریاض که در برابر کوچک‌ ترین انتقادات به عملکرد خود در داخل یا سیاست منطقه ‌ای‌ اش ، شدید ترین واکنش‌ ها را نشان می‌دهد ، در برابر آمریکا کاملا خاضع است و حرفی برای گفتن ندارد . حتی رسانه‌های داخلی عربستان که برخوردهای دیگر را مثلا با کانادا در بوق و کرنا می‌کنند و تصویری کاریکاتوری از اقتدار نداشته آل سعودبه نمایش می‌گذارند، در این مورد سکوت پیشه کردند و خجلت‌ زده از کنارتوهین ترامپ گذشتند . تنها محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان ،در مصاحبه اخیر خود بابلو مبرگ درباره موضع تحقیر آمیز ترامپ درباره کشورش آنرا سوء تفاهم تلقی و به این پاسخ بسنده کرده که عاشق کارکردن باترامپ است !
ترامپ در استفاده ازاین ادبیات تحقیر آمیز چهره سیاستمداری مقتدر و مسلط ازخود به نمایش می ‌گذارد ؛ سیاستمداری که با شدیدترین لحن باعربستان سعودی سخن می‌گوید و ریاض جرئت پاسخگویی به او را ندارد؛آنچه بخشی ازافکارعمومی آمریکار ا خرسند می‌کند.
شاید بتوان مواضع اخیر ترامپ علیه عربستان را ناشی ازعصبانیت و یا ازافزایش قیمت جهانی نفت و ناتوانی عربستان در مقابله با این پدیده شکننده برای ترامپ دانست؛زیرا آل سعود نتوانست از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند و قیمت نفت به 85 دلار رسید که احتمال رسیدن به 100دلار هم داده شده است و این سم مهلکی برای ترامپ و حزبش خواهد بود.
از طرفی عربستان جرئت پاسخگویی به ترامپ را ندارد؛ زیرا خوب می‌داند اگر آمریکا دست از حمایت آن بردارد، ایران لازم نیست و همان یمنی‌های مجاهد حسابشان را یکسره خواهند کرد. این نتیجه سازش سعودی‌ها با آمریکاست؛ با وجود صرفهزینه‌های صدها میلیاردی، ذلت، تحقیر و خجلت بین‌المللی!
این موضع ترامپ نشانه شکست او در محدود سازی ایران در فروش نفت است که عربستان نتوانسته انتظار آمریکا را برآورده کند.
رهبر معظما نقلاب اسلامی 14 خردادسال 96 درحرم امام (ره) فرمودند : « برخی عقلانیت را دراین می‌دانند و می‌گویند «چالش با قدرت‌ ها هزینه دارد » - [البته] اشتباه می‌کنند- بله،چالش هزینه دارد ؛اما سازش هم هزینه دارد... چالش اگر عقلایی باشد ،چالش اگر منطبق با منطق باشد ،اگر با اعتمادبه‌نفس باشد، هزینه‌ اش به مراتب کمترازهزینه سازش است . »
آری، عزت ملی و اقتدار جهانی ازجمله چیزهای غیرقابل خرید و فروش است و با پول و دلار به دست نمی‌آید. حالا سازش یا مقاومت ؟ مقاومت ملت ایران در حال رسیدن به نتیجه است.
7141/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.