چه می شود اگر برگزیتِ ترزا می شکست بخورد. دستکم 7 سناریو در این صورت، وجود دارد:

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد 29 ماه مارس سال 2019 تاریخ رسمی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. این در حالی است که بسیاری از مسائل مربوط به همکاری انگلیس و اتحادیه اروپا پس از خروج این کشور کماکان مبهم است.

انگلیس در صورت تصویب نشدن توافقنامه برگزیت، بدون چنین توافقی از اتحادیه اروپا خارج می‌ شود که می‌ تواند عواقب سنگینی برای این کشور به همراه داشته باشد.

نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا فردا یکشنبه 25 نوامبر (4 آذر) در بروکسل درباره خروج انگلیس و پیش‌ نویس توافق نامه مذاکره می‌ کنند. این در حالی است که مادرید، پیش از نشست سران اتحادیه اروپا بر سر برگزیت خواست که لندن درباره قبول مطالبات اسپانیا در مسئله جبل‌ الطارق تعهد کتبی بدهد.

اسپانیا تهدید کرد که در صورت حل نشدن مشکل این کشور با انگلیس بر سر جبل‌ الطارق، مذاکرات برگزیت را وتو خواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، مذاکره‌ کنندگان اتحادیه اروپا در نشست‌ های برگزیت بر سر جبل‌ الطارق موفق به امضای توافقنامه نشدند. 

مقامات اسپانیایی درخواست کردند که هرگونه تصمیمی بر سر جبل‌ الطارق بایستی از طرف اسپانیا نیز مورد تایید قرار بگیرد. «لوئیس مارکو آگویریانو» مسئول امور اتحادیه اروپا  در دولت اسپانیا گفت که کشورش باید در توافقنامه آتی بین اتحادیه اروپا و جبل‌الطارق حق وتو داشته باشد، در غیر این صورت، اسپانیا به توافقنامه برگزیت رای منفی خواهد داد.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا هم بعد از گفت و گوی تلفنی با «ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس در  توئیت خود نوشت که مذاکراتش با ترزا می رضایت‌ بخش نبوده و دو کشور اختلاف نظرهای جدی دارند.

نخست وزیر اسپانیا هم تهدید کرد که اگر در توافقنامه برگزیت تغییراتی ایجاد نشود اسپانیا  پیش‌ نویس برگزیت را وتو خواهد کرد.

جبل‌ الطارق در منطقه جنوب اسپانیا قرار دارد و یکی از سرزمین‌ های فرادریایی انگلیس به شمار می‌ رود. تنگه جبل‌ الطارق دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس وصل می‌ کند. جبل طارق از سال 1713 در مالکیت انگلیس قرار دارد اما دولت اسپانیا هیچ گاه حاکمیت انگلیس بر این منطقه را به رسمیت نشناخت. جبل‌ الطارق اهمیت سوق‌ الجیشی هم دارد و نیمی از تجارت دریایی جهان از طریق این تنگه انجام می‌ گیرد.

قبل از نشست برگزیت در بروکسل نمایندگان اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر بیانیه‌ ای سیاسی که چگونگی روابط آنها را پس از برگزیت مشخص می‌ کند، توافق کردند. این بیانیه قرار است به همراه سندی حاوی شرایط خروج انگلیس فردا یکشنبه در اجلاس سران اتحادیه اروپا تصویب شود. اما با توجه به موضع فعلی اسپانیا مشخص نیست که این توافقنامه به تصویب برسد.

زمزمه در خصوص شکست برگزیت در همین مراحل پیش از اجرا بالاتر گرفته است. این در حالی است که نخست وزیر انگلیس حتی باید در برابر کودتایی در درون حزب خود بایستد. روزهاست که صحبت از تقاضای عدم اعتماد به نخست وزیر انگلیس در درون حزب محافظه‌ کار این کشور می‌ شود.

چه می شود اگر برگزیتِ ترزا می شکست بخورد. دستکم 7 سناریو وجود دارد:

ترزا می آن را به نمایندگان باز می گرداند

شاید با اندکی تغییر پس از چانه زنی با بروکسل و دومین رای گیری، نمایندگان مجلس انگلیس به آن رای بدهند.

ترزا می سریعا استعفا دهد 

این توافق چنان به نخست وزیر وابسته است و تا حدی به اهداف دولت گره خورده که تصور بقای او برای مدتی طولانی سخت است. پس از رقابت شدید برای کسب نخست وزیری، رهبر متفاوتی می تواند اکثریت پارلمان را به دست آورد.

محافظه کاران ترزا می را از قدرت برکنار کنند

«جاکوب ریس ماگ» سردسته طرفداران تندروی برگزیت در نهایت راه خود را مشخص کرد و گفت که خبری از رای اعتماد نیست؛ بنابراین احتمال پیروزی نخست وزیر در صورت رد توافق بسیار کم است. سپس رهبر جدید تلاش خواهد کرد اکثریت را پشت توافق بسیج کند زیرا فرصت کم است.

ترزا می خواستار برگزاری انتخابات سراسری می شود

شایعاتی در وست مینستر پیچیده مبنی بر اینکه ترزا می می تواند آخرین بخت خود را امتحان کند و اینکه رای دهندگان ممکن است از توافق او حمایت کنند.

حزب کارگر برای برگزاری انتخابات تلاش می کند

مخالفان گزینه رای عدم اعتماد در دولت را روی میز دارند. اگر می در انتخابات شکست بخورد، رهبر جدید محافظه کار دو هفته فرصت خواهد داشت تا دولت جایگزینی را که می تواند دومین رای اعتماد این چنینی را کسب کند، تشکیل دهد. اگر چنین اقدامی با شکست مواجه شود، انتخابات سراسری برگزار خواهد شد.

دومین همه پرسی با حمایت روبرو می شود

این احتمال بسیار قوی است اگر که حزب کارگر تصمیم به این کار بگیرد. هیچ مکانیزم روشنی برای این کار وجود ندارد، اما اگر نمایندگان پارلمان رایی را مهندسی کنند که حمایت اکثریت را به دست آورد، نخست وزیر به سختی خواهد توانست آن را نادیده بگیرد.

عدم دستیابی به توافق

آمبر رود گفته است معتقد است پارلمان در برای عدم دستیابی به توافق موافقت خواهد کرد، اما مشخص نیست دقیقا چه خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.