رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان به عنوان سخنرانان اصلی نشست صلح پاریس بر انتقاد از ملی گرایی، افراط گرایی و پوپولیسم متمرکز بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سخنان خود در مراسم افتتاحیه همایش صلح پاریس، ضمن قدردانی از حضور رهبران و مقامات ارشد دولت‌ ها و حکومت‌ های جهان در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس، تاکید کرد: تاریخ، بدون شک، تصویر حضور 84 رهبر دولت را که در همایشی زیر عنوان «صلح» گردهم آمدند، فراموش نخواهد کرد. شما که جهان را می‌ سازید و می‌ توانید آن را تغییر دهید.

رئیس‌ جمهور فرانسه افزود: «اما آنچه که برای آیندگان می‌ ماند، تفسیر آنان از این تصویر است. آیا نمادی روشن و واضح از صلحی پایدار در میان ملت‌ ها است یا برعکس، آخرین تصویر از لحظه‌ پایانی یک اتحاد و انسجام، پیش از آنکه جهان در ورطه‌ دیگری از نابسامانی فرو برود؟»

امانوئل ماکرون یادآور شد: «جهان ما، به دلیل بحران‌ هایی که جوامع ما را بی‌ ثبات ساختند، بسیار شکننده و حساس شده است. ما نیز به دلیل بازگشت ملی‌ گرایی، نژادپرستی و افراط‌ گرایی بسیار شکننده شدیم که همین امر، افقی را که مورد انتظار مردم ما است، به چالش می‌ کشد.»

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم در سخنانی در همایش جهانی صلح، با بیان اینکه «موضوع صلح در اروپا یک بار دیگر زیر پرسش قرار گرفته است»، تصریح کرد: 100 سال پس از پایان جنگ جهانی اول، ما بار دیگر به این جنگ می‌ نگریم، جنگی که به ما نسبت به نتایج ویرانگر ناشی از عدم ارتباط و گفت و گو و عدم تمایل به سازش و صلح در دیپلماسی هشدار می‌ دهد.

صدراعظم آلمان در سخنان خود نسبت به لزوم همکاری جهانی و «اقدام مشترک» برای دستیابی به صلح تاکید کرد. اظهارات آنگلا مرکل در همایش صلح پاریس، در تقابل با اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود که همواره با شعار «نخست آمریکا» نسبت به تصمیمات یکجانبه برای تامین امنیت آمریکا تاکید دارد.

صدراعظم آلمان در نطق خود بار دیگر نسبت به تهدید‌ها علیه صلح در اروپا و جهان هشدار داد. او انتقاد خود را متوجه موج رو به گسترش ملی‌ گرایی کرد.

صدراعظم آلمان اظهار داشت: «ما امروز شاهد آن هستیم که همکاری‌ های بین‌ المللی، ایجاد موازنه‌ منافع به صورت مسالمت‌ آمیز، و حتی ساختار اروپایی که بر اساس صلح ریخته شده، بار دیگر مورد تردید قرار می‌ گیرد.»

مرکل با نگاه به مناقشه‌‌ های خونین در صحنه جهانی امروز گفت: «ما این آمادگی را نزد دیگران می‌ بینیم که حاضرند منافع خود را در بدترین حالت بار دیگر با ابزار خشونت به کرسی بنشانند.»

او ضمن اشاره به بحران سوریه و جنگ در یمن تصریح کرد: «ما اجازه نداریم به سادگی مناقشه‌ های مسلحانه را بپذیریم.» او تاکید کرد که نباید این امر به انفعال در گفتار و عمل ما بینجامد: «این بدان معناست که ما باید برای سوریه یک راه حل سیاسی پیدا کنیم.»

در یمن، جایی که امروز بزرگترین فاجعه انسانی جهان امروز بشریت در حال وقوع است، از نظر صدراعظم آلمان باید هر چه سریع‌ تر به خونریزی‌ ها پایان داد: «من اعتقاد دارم که دنیا باید وارد عمل شود، تا در این منطقه آتش‌ بس برقرار شود تا امدادگران بتوانند وارد این کشور شوند.»

صدراعظم آلمان هشدار داد، نباید اجازه دهیم که اراده‌ های متزلزل و ناتوانی برای گفت‌ و گو دست بالا را داشته باشند. او خواستار حمایت همه‌ جانبه از سازمان ملل متحد و پایبندی به قواعد بین‌ المللی شد تا بتوان رویکردهای انسانی با یکدیگر را در جهان تضمین کرد.

او افزود که یک چنین قواعد و نهادهایی را می‌ توان راحت نابود کرد، بازسازی آنها اما زمان‌ بر و دشوار خواهد بود.

آنگلا مرکل گفت که «بار دیگر افکاری رو به گسترش هستند که بر چهره‌ خود چشم‌ بند زده‌ اند.»

همایش صلح پاریس، همزمان با یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، عصر یکشنبه 11 نوامبر در پاریس آغاز به کار کرد. در این همایش جهانی، رهبران، مقامات ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. همایش صلح پاریس با سخنرانی امانوئل ماکرون افتتاح شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، سخنرانان پس از رئیس‌ جمهور فرانسه بودند. دونالد ترامپ در این مراسم شرکت نکرد و بر مزار سربازان آمریکایی در گورستان «سورِن» در حومه پاریس رفت.

این روزها اختلافات راهبردی میان رهبران آمریکا و اروپا نمود بیشتری یافته است. نخست وزیر پیشین فرانسه آخرین کسی است که به این موضوع اذعان کرده است. «دومینیک دو ویلپن» نخست وزیر پیشین فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اروپای 1 گفت اروپا باید نظام دفاعی خود را خارج از چارچوب ناتو بنا نهد و بپذیرد که دیگر منافعش با منافع آمریکا یکسان نیست.

دو ویلپن  گفت: «آمریکا هر چه بیشتر به سمت دفاع از منافع خود پیش می رود و ما در عوض خود را محدود به ماندن در ائتلاف ها کرده ایم. این ائتلاف ها نظام های دفاعی مستقلی نیستند.»

وی افزود: «اروپایی ها باید موضوع دفاع از اروپا را تحت اختیار خود بگیرند و این امر نباید منحصرا در چارچوب ناتو باشد. ناتو متعلق به گذشته است و چارچوبی دارد که به آمریکا اجازه می دهد منافع خود را در اولویت قرار بدهد. آیا ما امروز در اروپا در حوزه امنیت و اقتصاد همان منافعی را داریم که آمریکا دارد؟ من فکر نمی کنم.»

نخست وزیر پیشین فرانسه همچنین افزود: آرزوی ماکرون برای تقویت استقلال اروپایی ها در حوزه دفاعی و تشکیل یک ارتش واقعی اروپایی روز جمعه با واکنش کوبنده دونالد ترامپ روبرو شد. ترامپ این اظهار نظر ماکرون را «بسیار توهین آمیز» توصیف کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.