انتخابات ایالت هسن برای سرنوشت آنگلا مرکل و دولت ائتلافی او می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد دو هفته پس از زمین‌ لرزه سیاسی در ایالت «بایرن»، مردم ایالت هسن امروز یکشنبه به پای صندوق می‌ روند تا پارلمان این ایالت و در نتیجه دولت ایالتی آتی آن را انتخاب کنند.

دولت آلمان ظرف روزهای گذشته بارها تاکید کرده که سرنوشت دولت ائتلافی این کشور وابسته به نتیجه انتخابات ایالت «هسن» نیست. این در حالی است که کارشناسان نتایج این انتخابات را برای دولت آلمان و سرنوشت مرکل تعیین کننده می‌ دانند.

انتخابات در ایالت هسن از لحاظ منطقی نباید تاثیری در تداوم کار دولت مرکزی آلمان و همچنین سرنوشت صدراعظم این کشور ایفا کند. اما وضعیت دولت ائتلافی آلمان ظرف ماه‌ های گذشته چنان شکننده شده است که انتخابات در یک ایالت می‌ تواند تاثیری تعیین کننده بر دوام و بقای آن داشته باشد.

نتایج این انتخابات حتی می‌ تواند به بحران در دولت آلمان دامن بزند و تجدید برگزاری انتخابات سراسری را به احزاب متشکل در ائتلاف حکومتی تحمیل کند.

آرایش نیروهای سیاسی در ایالت هسن

ایالت هسن از جمله مناطقی بود که حزب سوسیال دموکرات دهه‌ ها بر آن تسلط داشت؛ موضوعی که در سال 1999 به پایان رسید. از آن هنگام تاکنون، سکان هدایت این ایالت برعهده یک ائتلاف به‌ رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان یعنی حزب آنگلا مرکل صدراعظم این کشور است.

نتایج نظرسنجی‌ های صورت گرفته حکایت از آن دارند که ائتلاف بزرگ دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی از اکثریت لازم برخوردار نیست. همین موضوع نه تنها باعث نگرانی مسئولان این دو حزب در ایالت هسن شده است، بلکه به نگرانی دولت آلمان نیز دامن زده است.

نتایج نظرسنجی‌ های صورت گرفته در سراسر آلمان نیز حکایت مشابهی دارند و آن است که ائتلاف بزرگ دولت آلمان، اکثریت خود را از دست داده  و هرگاه انتخابات تکرار شود، قادر به کسب اکثریت آرا نیست.

سایه هسن بر دولت ائتلافی آلمان

آنگلا مرکل به نتایج انتخابات امروز یکشنبه امید بسته است. اگر نتیجه انتخابات مغایر با نتیجه نظرسنجی‌ های صورت گرفته باشد، مرکل می‌ تواند بر ادامه کار ائتلاف بزرگ در آلمان امیدوار باشد و به کار خود به عنوان صدراعظم ادامه دهد.

حزب سوسیال دموکرات نیز به آن امید دارد که به روند حاکم بر کاهش محبوبیت خود در آلمان پایان دهد. افزون بر آن، نگاه‌ ها متوجه حزب سبزها و حزب پوپولیست جایگزین برای آلمان است. حزب سبزها همان‌ گونه که در انتخابات ایالت بایرن خوش درخشید، بر اساس نتایج نظرسنجی‌ ها از موقعیت بسیار خوبی برای گسترش نفوذ خود برخوردار است.

بر اساس نظرسنجی‌ های صورت گرفته، آرای حزب سبزها می‌ تواند در ایالت هسن حتی از مرز 20 درصد نیز عبور کند. این در حالی است که میزان آرای احتمالی حزب جایگزین برای آلمان نیز بین 11 درصد تا 15 درصد پیش بینی شده است. بدیهی است که هرچه آرای این حزب بیشتر باشد، امکان ادامه کار ائتلاف دولت به رهبری حزب دموکرات مسیحی دشوارتر می‌ شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.