برای اولین بار در تاریخ اتحادیه اروپا، کمیسیون این اتحادیه با بودجه یک کشور مخالفت کرد و به ایتالیا سه هفته فرصت داد تا بودجه خود را اصلاح کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد: تنش درباره بودجه ایتالیا بین دولت این کشور و اتحادیه اروپا شدیدتر شده است. امروز بروکسل برای اولین بار با لایحه بودجه ایتالیا مخالفت کرد. و به این ترتیب این کشور سه هفته فرصت دارد این لایحه را اصلاح کند. 

به گفته کمیسیون اروپا، بودجه پیشنهادی ایتالیا با قوانین منطبق نیست. بودجه ارائه شده از سوی ایتالیایی ها با توافق های انجام گرفته در زمینه بودجه با دولت قبلی این کشور در تضاد بود. لایحه قبلی توازن در بودجه ایتالیا را تا سال 2020 در صورت رعایت دقیق مفاد آن تضمین می کرد. اما دولت جدید ایتالیا در لایحه بودجه خود بر خلاف توافقات حرکت کرده است. طرح پیشنهادی کسری بودجه را افزایش داده و به 2.4 درصد تولید ناخالص داخلی رسانده است. این رقم تا سقف تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا یعنی 3  درصد فاصله دارد. اما از نظر اروپا، ایتالیا قصد دارد بدهی ها و کسری بودجه خود را افزایش دهد و این برای کمیسیون اروپا قابل قبول نیست.

به این ترتیب کمیسیون تا پایان ماه نوامبر به این کشور فرصت داده تا بودجه پیشنهادی جدیدی با توجه به بدهی های واقعی ایتالیا مطرح شود. درصورت عدم تمکین ایتالیا این کشور به علت سرپیچی از سوی کمیسیون اروپا تحریم خواهد شد.

به هر ترتیب دود این تنش به چشم احزاب سنتی و دور از قدرت در ایتالیا می‌ رود و به کام احزاب راست گرای افراطی در قدرت تمام خواهد شد؛ چرا که اگر ایتالیا به خواسته کمیسیون اروپا تن دهد نهایتا مقامات حزب لیگ شمال و جنبش پنج ستاره به شهروندان می گویند که تحت فشار کمیسیون اروپا چنین بودجه ای تصویب شد و اگر هم دولت کنونی به خواسته های کمیسیون تن ندهد دولت فعلی این کشور تبدیل به قهرمان مبارزه شهروندان علیه «غول بزرگی بنام اتحادیه اروپا» خواهد شد.

از سوی دیگر عدم کسب توافق میان ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا بر سر بودجه جدید، رتبه این کشور بحران زده را بیش از پیش از سوی موسسات و بنگاه‌های اقتصادی پایین می‌ آورد. حتی عدم کسب توافق میان اروپا و ایتالیا می‌ تواند به ورشکستگی اقتصاد ایتالیا بیانجامد و اروپا را با یک بحران جدید اقتصادی روبرو کند.

ماشین پوپولیسم در ایتالیا پرشتاب‌ تر از تمام اروپا پیش می‌ رود. اقتصاد درمانده این کشور در کنار بحران مهاجرت سبب شد در انتخابات امسال، پوپولیست‌ ها 50 درصد از آرا را کسب کنند. اما ایتالیا تنها پیشروی موجی است که کم و بیش در بسیاری نقاط اروپا به راه افتاده است؛ یعنی رشد جناح های ضدساختاری.

گرچه این موج بیشتر در مرکز و جنوب اروپا جان گرفته اما دولت های عمده اتحادیه اروپا نظیر آلمان‌،‌ فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی از جمله سوئد و فنلاند را هم بی‌ نصیب نگذاشته است. 

«روت وداک» کارشناس پوپولیسم در دانشگاه «لنکستر» بر این باور است که موج پوپولیسم در اروپا پس از حمله 11 سپتامبر به راه افتاد چرا که پیامدهای امنیتی این رویداد،‌ کاستن از اهمیت حقوق بشر را توجیه کرد و به گروه‌ های دست راستی اجازه داد در زمینه مسائلی نظیر نظم و قانون، بازی را به دست بگیرند.  سر رسیدن بحران مالی جهانی که ترس از فقر و بیکاری را در پی داشت آتش پوپولیسم را در جنوب اروپا مشتعل تر کرد. 

ووداک می‌ گوید:‌‌ «سیاست های مهاجرتی، سفت و سخت‌ تر شده‌ اند؛ حتی در کشورهایی که در آنها مهاجر و پناهنده‌ ای نیست. حتی حرف های توهین‌ آمیز رهبران عوام‌ گرایی نظیر دونالد ترامپ هم عادی شده است. برخی تابوها شکسته است و حالا ظاهرا برخی حرف های بسیار تبعیض‌ آمیز را هم می‌ توان زد؛ بی آنکه رسوایی بزرگی هم برپا شود.» 

اگر احزاب پوپولیست اروپا با همین شتاب رشد کنند،‌ به شدت بر دیدگاه اتحادیه اروپا درباره همبستگی و شکوفایی مشترک تأثیر خواهند گذاشت. 

کارشناسان می‌ گویند اگر بروکسل به این مسئله توجهی نکند،‌ تنش های بیشتری در انتظار اتحادیه اروپا خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.