روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت 50 سال بود منتظر آمدن فردی مانند بن سلمان بودیم حال برکناری او برای تل آویو ویرانگر است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: ترکیه عربستان سعودی را متهم به قتل یک خبرنگار سعودی کرده است. در حال حاضر ما فایل های صوتی و تصویری ای از کنسولگری عربستان سعودی در اختیار داریم که در آنها ادعا شده جسد جمال خاشقجی تکه تکه شده است.

دلیل واقعی این اقدام مشخص نیست. هیچ قتلی نباید کوچک انگاشته شود؛ به ویژه اگر این قتل توسط یک دولت شیطانی صورت گرفته باشد. با این حال، به دلیل درگیری های سیاسی، جا دارد به این پرونده با دقت بیشتری فکر کنیم.

عربستان سعودی نمی تواند هیچ انتقادی را تحمل کند و به همین دلیل است که تصمیم گرفته یک خبرنگار را در حمام اسید نابود کند (احتمال بسیار ضعیفی که از سوی مقامات آنکارا مطرح شده است). ممکن است رجب طیب اردوغان به این دلیل برای عربستان شمشیر را از رو بسته باشد که عربستان حضور جهانی خود را به ویژه در کنار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پررنگ تر کرده و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در ائتلاف منطقه ای برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه نقش محوری ای ایفا کرده است. به همین دلیل است که اردوغان تلاش می کند اعتبار بن سلمان را خدشه دار کند.

اردوغان ممکن است بخواهد سعودی ها را تحقیر کند، اما هدف اصلی او ضربه زدن به برنامه ای است که توسط ترامپ و محمد بن سلمان اغاز شده و طی آن ائتلافی شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی، اردن، مصر (و احتمالا عراق) در کنار تل آویو تشکیل می شود. این کشورها به طور مشترک سعی خواهند کرد به ایران ضربه بزنند. این در حالی است که ترکیه تلاش دارد رژیم اسرائیل را به عنوان یک اشغالگر خارجی معرفی کند و هر ائتلافی با کشورهای عربی اردوغان را ناخشنود می کند.

اما سرنوشت بازی عجیبی دارد و همین سرنوشت، رقابت میان ترکیه و  عربستان سعودی را در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا تشدید کرده است. از آنجایی که محمد بن سلمان اکنون مهمترین شریک بین المللی ترامپ به ویژه به دلایل اقتصادی است، کارزار حمایت از «نظم لیبرال» که توسط رسانه های بین المللی بر علیه رهبر سعودی حاکم شده است، با هیجان دنبال می شود. هدف اصلی آن عربستان سعودی نیست، بلکه ضربه زدن به ترامپ و برنامه های اقتصادی او است.

اما باید صادق بود. طرح صلحی که هم اکنون روی میز است به واسطه فشارهای محمد بن سلمان بر ترامپ شکل گرفته زیرا او تلاش دارد پیش از همکاری با تل آویو به این رژیم مشروعیت ببخشد. ما 50 سال منتظر رهبری بودیم که با اسرائیل توافق همکاری امضا کند. چنین رهبری بالاخره آمد اما حال برکناری او اقدامی ویرانگر و بازگشت به دوره اوباما خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.