معاون رئیس جمهور آمریکا در حال انجام سفر دشواری در خاورمیانه ای است که به دنبال تصمیم ترامپ در قبال قدس صورت می گیرد و افکار عمومی به شدت از این تصمیم خشمگین است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله گزارش داد «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به خاورمیانه وارد قاهره و امان شد و با مقامات مصر و اردن دیدار و گفت و گو کرد. پنس همچنین قرار است با مقامات رژیم صهیونیستی نیز گفت‌ و گو کند. از آنجایی‌ که فلسطینی‌ ها مذاکره با پنس را رد کرده‌ اند، سفر او نمی‌ تواند آغازی برای از سرگیری مذاکرات صلح باشد.

مایک پنس در آغاز سفر چند روزه خود به خاورمیانه در روز شنبه وارد قاهره و سپس امان شد. پنس قرار است پس از مصر و اردن، امروز عصر به سرزمین های اشغالی سفر کند.

 

d69fd5020aad47f0a4335534ea5591b6

 

سفر پنس پس از به‌ رسمیت شناختن «بیت‌ المقدس» به عنوان پایتخت  رژیم اسرائیل از سوی ترامپ صورت می‌ گیرد. به همین دلیل برخی از دیدارهای پنس پیشاپیش لغو شده‌ اند.

تشکیلات خودگران فلسطین به رهبری «محمود عباس» اعلام کرد که مایل به گفت‌ و گو با معاون ترامپ نیست. اما پنس  امیدوار است که با مخالفت‌ های شدیدی مواجه نشود.

به دلیل سیاست‌ های ترامپ در قبال قدس، مفتی الازهر و پاپ مسیحیان قبطی در مصر اعلام کردند که مایل به دیدار با پنس نیستند، اما «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر از سفر معاون ترامپ به این کشور بسیار خشنود شد.

 

la-1516485981-o1y08faebw-snap-image

 

سیسی دولت کنونی آمریکا را متحد خود در جنگ علیه «تروریست‌ ها» می‌داند و بر خلاف اوباما از سکوت ترامپ در قبال نقض حقوق‌ بشر در این کشور نیز استقبال می‌ کند.

از سوی دیگر مصر امیدوار است که کمک‌ های نظامی آمریکا به این کشور ادامه یابد و مناسبات اقتصادی و مالی دو کشور گسترش یابند. سیسی در روز شنبه نامزدی خود را برای دومین دوره ریاست جمهوری مصر اعلام کرد.

به گفته ناظران سیاسی اگر چه دولت مصر به عنوان میانجی اصلی میان فلسطینی‌ ها و تل آویو، اقدام اخیر ترامپ را محکوم کرده، اما این موضع‌ گیری بیش از آنکه بر روابط قاهره و واشنگتن تاثیر بگذارد به منظور آرام کردن افکار عمومی مصر صورت گرفته است.

افکار عمومی اردن هم به دلیل تصمیم جنجالی ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بسیار ضد آمریکایی شده است. مردم اردن عصر روز گذشته همزمان با سفر مایک پنس به اردن، تظاهرات کرده و با سر دادن شعارهایی تاکید کردند که پنس «عنصری نامطلوب» است.

ده‌ ها نفر از اردنی‌ ها در نزدیکی سفارت آمریکا در شهر «امان» تجمع کرده و پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: «قدس پایتخت ابدی فلسطین است.... از معاون رئیس‌ جمهور آمریکا در امان استقبال نمی‌ کنیم». پنس دیشب وارد امان پایتخت اردن شد. 

 

DUAGuApX4AM2Tg2

 

امروز یک‌ شنبه قرار است معاون رئیس‌ جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی سفر کند. هزاران پلیس صهیونیست در آستانه این سفر در خیابان ها مستقر شده اند. پنس برخلاف وعده‌ های پیشین ترامپ قادر نخواهد بود گامی عملی برای شروع مذاکرات صلح بردارد.

محمود عباس به‌رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «سیلی قرن» خواند و آن را مانع پیشبرد ایجاد دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیل دانست.

ترامپ در آغاز ریاست‌ جمهوری‌ اش اعلام کرده بود که خواهان حل تنش میان فلسطینی‌ ها و رژیم صهیونیستی است، اما به‌ تدریج روشن شد که اظهارات ترامپ وعده‌ ای پوشالی است.

مایک پنس به جناحی از جمهوری‌ خواهان تعلق دارد که آمریکا را نه به عنوان یک میانجی در بحران خاورمیانه، بلکه به عنوان متحد واقعی تل آویو در منطقه می‌ بیند. پنس یکی از حامیان اصلی انتقال سفارت آمریکا از تل‌ آویو به قدس به شمار می‌ آید. پنس درباره تصمیم ترامپ درباره قدس گفته است که این سیاست تحقق یکی از وعده‌ های انتخاباتی جمهوری‌ خواهان است.

«بنیامین نتانیاهو» دولت ترامپ و مایک پنس را به عنوان متحد نزدیک خود محسوب می‌ کند.

مایک پنس قرار است با نتانیاهو نخست‌ وزیر و «رووین ریولین» رئیس‌ این رژیم گفت‌ و گو و از دیوار ندبه نیز بازید کند. به گفته «دانیل زایادمن»کارشناس امور سیاسی در بیت المقدس بازدید پنس از دیوار ندبه «تحریک» احساسات فلسطینی‌ هاست و می‌ تواند به نا‌آرامی‌ های جدیدی در منطقه بیانجامد.

شخص بنیامین نتانیاهو هم‌ اکنون در مظان اتهام فساد مالی قرار دارد و از محبوبیت‌ اش به شدت کاسته شده است. بنا به ارزیابی برخی ناظران سیاسی بازدید پنس از سرزمین های اشغالی شاید برای او سودمند باشد.

سفر پنس به خاورمیانه قرار بود اواخر سال گذشته میلادی صورت گیرد اما به دلیل تصمیم جنجالی ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چندین بار به تعویق افتاد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.