وزیر اقتصاد آلمان با تاکید بر موضع گیری قاطع دولت آلمان در این خصوص تصریح کرد: در شرایط فعلی سلاحی از آلمان به عربستان سعودی صادر نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، در تحولی جدید در موضع گیری آلمان و اروپایی ها به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول،وزیر اقتصاد آلمان خواستار اتخاذ موضع مشترک اروپا برای قطع صادرات تسلیحات به عربستان سعودی شد.

«پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «زد دی اف» این کشور، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا ارائه توضیحات بیشتر از سوی عربستان سعودی در رابطه با قتل جمال خاشقجی، فروش سلاح به ریاض را متوقف کنند.

وی با تاکید بر موضع گیری قاطع دولت آلمان در این خصوص تصریح کرد: در شرایط فعلی سلاحی از آلمان به عربستان سعودی صادر نخواهد شد.

وزیر اقتصاد آلمان تأکید کرد که همه اظهارات دولت عربستان سعودی درباره قتل خاشجقی قانع کننده نیست و این کشور( عربستان) باید به خاطر مصلحتش واقعیت ها را توضیح دهد.

از سوی دیگر، « هورست تیلچک» رئیس سابق کنفرانس امنیتی مونیخ در سخنانی به رادیو آلمان از نبود موضع مشترک اروپایی در قبال عربستان به شدت انتقاد کرد.

آلمان طی 9 ماه گذشته امسال با وجود انتقاد برلین از نقش عربستان در جنگ یمن به ارزش 417 میلیون یورو سلاح به ریاض فروخت.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز به خبرنگاران در ایالت «هسن» این کشور درباره قتل جمال خاشقجی گفت: «پیش‌تر نیز فروش اسلحه به عربستان سعودی محدود شده بود. در این شرایط صادرات سلاح انجام نخواهد شد.»

وی قتل خاشقجی را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت:«باید هرچه زودتر موضوع روشن شود. هنوز عاملان این واقعه بازخواست نشده اند. مذاکرات برای واکنشی بین المللی درباره واقعه مذکور ادامه خواهد داشت».

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز درباره فروش سلاح به عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی گفته است:«تا زمانی‌که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد و در جریان کامل اتفاقات آنجا قرار نگیریم، زمینه برای تصمیم‌گیری مثبت جهت صادرات سلاح به این کشور وجود ندارد.»

همچنین سیاستمداران بلندپایه  و شخصیت های تأثیرگذار در آلمان مانند «جو کایرز» رئیس اجرایی شرکت« زیمنس» اوایل هفته جاری ضمن انصراف از شرکت در کنفرانس اقتصادی در عربستان موسوم به « داووس صحرا» که فردا در ریاض آغاز می شود، خواستار انصراف همه از شرکت در این کنفرانس شدند.

بنابراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

روز پنجشنبه 18 اکتبر دادستانی استانبول نیز اعلام کرد که بررسی و تفحص واحدهای امنیتی و قضایی ترکیه از اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی مطابق با قوانین و معاهدات بین المللی ادامه دارد.

عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد، کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری "فوت" کرده است و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.