قرارداد موشک های اس400 و سفر پوتین به هند بازتاب دهنده نزدیکی و تقویت روابط هند و روسیه و بازگشت ائتلاف میان نیودهلی و مسکو به شکلی که پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود را بازتاب می دهد و این تحول استراتژیک بسیار مهمی در سایه اردوکشی بین المللی کنونی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم  نوشت: دولت هند میخ بزرگی به تابوت صنایع تسلیحاتی آمریکا زد زمانی که اعلام کرد که قرارداد خرید سامانه موشکی ضد هوایی «اس400» روسیه به ارزش 5.2 میلیارد دلار  را امضا کرده است و با این کار تهدید آمریکا برای اعمال تحریم های اقتصادی علیه اش به دلیل این اقدام را به چالش کشاند و بر استقلالش در تصمیم گیری در این زمینه تأکید کرد.

نکته قابل توجه این است که امضای این قرارداد بزرگ در نوع خود در آسیا با سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به پایتخت هند برای تقویت محورهای روابط سیاسی و تجاری میان دو کشور و نیز تقویت گروه«بریکس» که این دو کشور را یک جا جمع می کند، همزمان شده است.

هند فرایند نوسازی نیروهای مسلح خود را آغاز کرد و در این چارچوب اقدام به خریدن 36 هواپیما از نوع «رافال» فرانسه کرد و در صدد خرید تانک های «میرکاوا»ی اسرائیلی بود اما به دلیل نقص های بزرگ این تانک ها طی جنگ اخیر غزه و نیز طی تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان در سال 2006 نمایان شد از خرید آنها عقب نشینی کرد.

اقبال برای خرید موشک های اس400 روسیه توسط هند و ترکیه و چه بسا ایران در آینده نزدیک، نگرانی ایالات متحده آمریکا را در پی داشته است آن هم نه به دلیل آن  که حمایت از صنایع نظامی روسیه شکل می دهد و میزان مدرن بودن و نو بودن آنها را نشان می دهد بلکه این اقبال به ضرر موشک های «پاتریوت» آمریکایی رقیب اس400 به شمار می رود که به دلیل تصور حاکم درباره توان شان در رویارویی با موشک ها و هواپیماها به شکل کارساز رتبه نخست را از آن خود کرده بودند اما جنگ یمن و موشک های بالستیکی که حوثی ها به ریاض،«ابها»،«طائف»، «خمیس مشیط» و «جازان»شلیک کردند نقص ها و ایرادهای بزرگی در توان آنها را ظاهر کرد و بسیاری از کشورها را وادار کرد به سمت موشک های روسی جایگزین بروند.

مهمتر از اینها این است که قرارداد موشک های اس400 و سفر پوتین به هند بازتاب دهنده نزدیکی و تقویت روابط هند و روسیه و بازگشت ائتلاف میان نیودهلی و مسکو به شکلی که پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود را بازتاب می دهد و این تحول استراتژیک بسیار مهمی در سایه اردوکشی بین المللی کنونی است.

بسیاری از ناظران از حمله ما بر این باورند که نزدیکی  روزافزون روسیه و هند چه بسا باعث تقویت رویکردهای هند برای مخالفت با تعهداتش به تحریم های اقتصادی  است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران اعمال کرده است به ویژه تحریم های نفتی که قرار است در اوایل ماه آینده اعمال شود زیرا هند روزانه نزدیک به 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند.

تکبر و سلطه گرایی آمریکا در حال دادن نتایج برعکس در سراسر جهان است به ویژه کشورهایی که به کرامت خود پایبندند و منافع خود را بر منافع آمریکا ترجیح می دهند. این تأسف بار است که بگوییم این قاعده بر بسیاری از همپیمانان عرب آمریکا به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس که هدفی برای اهانت های ترامپ و گروکشی هایش از دارایی های شان شده انطباق ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.