این خانم سیاستمدار در چندین مورد رکورد دار بوده است و هفته گذشته نیز در سازمان ملل متحد اقدام جدید و بی سابقه ای را به نام خود ثبت کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نخست وزیر نیوزیلند چندین بار خبرساز شده بود اما در روز 27 سپتامبر با اقدام جدیدی تاریخ ساز شد و جهان را به شگفتی واداشت.

«جاسیندا آردرن» نخست وزیر - همیشه خندان - نیوزیلند با فرزند سه ماهه و همسرش در نشست شورای امنیت سازمان ملل حضور یافت و هنگام سخنرانی آردن، همسرش از کودکشان نگهداری می کرد.

وی در سخنرانی اش در سازمان ملل از نلسون ماندلا رهبر جنبش ضد آپارتاید و برنده جایزه صلح نوبل تقدیر کرد و گفت اگر ماندلا می توانست صلح را برقرار کند آفریقای جنوبی هم می تواند.

هنوز هم جهان در شوک حضور نوزاد سه ماهه این سیاستمدار در سازمان ملل است. اما این تنها یکی از تاریخ سازی های اوست و باید بیشتر در زندگی او وارد شویم تا آنها را دریابیم:

زندگی نامه

«جاسیندا آردرن جاسیندا کیت لورل آردِرْن» (Jacinda Kate Laurell Ardern) در تاریخ 26 ژوئیه سال 1980 در شهر «همیلتون» نیوزیلند متولد شد و در شهرهای «مورینسوایل» و «موروپارا» - شهرهایی که «راس آردرن» پدرش به عنوان افسر پلیس کار می کرد، بزرگ شد. «لائورل آردرن» مادر جاسیندا، در غذاخوری یک دانشگاه کار می کرد.

 

21

20

 

جاسیندا در کالج مورینسوایل تحصیل کرد و در آنجا نماینده دانشجویان در هیئت امنای دانشگاه بود. وی در سال 2001 با لیسانس مطالعات ارتباطی (BCS) در سیاست و روابط عمومی از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

 

24

4

جاسیندا و مادرش

 

9

جاسیندا و پدرش

 

او توسط «ماری آردرن» عمه اش، به عنوان یکی از اعضای کهنه کار حزب کارگر نیوزیلند، وارد دنیای سیاست شد. در آن زمان عمه اش از جاسیندای نوجوان برای تبلیغات برای انتخاب مجدد «هری دوینهوون» نماینده «پلای ماوث» در انتخابات سراسری سال 1999 بهره گرفت.

 

5

جاسیندا در کنار عمه اش ماری

 

آردرن در سن نوجوانی به حزب کارگر ملحق شد و یکی از اعضای ارشد در «بخش کارگران جوان» در حزبش تبدیل شد. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به عنوان محقق در دفاتر «فیل گف» و «هلن کلارک» به عنوان یک محقق کار می کرد. آردرن بعد از یک دوره فعالیت داوطلبانه در یک نوانخانه در شهر نیویورک، به لندن رفت تا به عنوان یک مشاور سیاستگذاری ارشد در یک واحد سیاست خارجی با 80 عضو تحت نظر «تونی بلر» نخست وزیر وقت انگلیس کار کند. او هرگز بلر را در لندن ملاقات نکرد، اما او را در مورد حمله به عراق در یک رویداد در نیوزیلند در سال 2011 مورد مواخذه قرار داد.

 

18

 

آردرن همچنین مدتی برای کمک به بازنگری سیاستگذاری ها در انگلیس و ولز در وزارت کشور انگلیس خدمت می کرد. در اوایل سال 2008، آردرن به عنوان رییس اتحادیه بین المللی جوانان سوسیالیست انتخاب شد، سمتی که باعث شد وی مدتی را در اردن، فلسطین اشغالی، الجزایر و چین بگذراند.

عضویت در پارلمان

آردرن پیش از انتخابات سال 2008 در فهرست حزب کارگر در جایگاه بیستم قرار گرفت. این یک جایگاه بسیار بالا برای کسی بود که قبلا نماینده مجلس نبوده و تقریبا کرسی وی را در پارلمان تضمین می کرد. بر این اساس، آردرن از لندن بازگشت تا تبلیغاتی گسترده را آغاز کند. او همچنین کاندیدای حزب کارگر برای رای گیری الکترال شد. آردرن در رای گیری الکترال ناموفق بود، اما جایگاه بالای او در لیست حزب کارگر به او اجازه ورود به پارلمان را داد.

پس از انتخابات، او از «دارن هیوز» پیشی گرفت و جوان ترین نماینده در پارلمان شد و تا 11 فوریه 2010 این جایگاه را در اختیار داشت.

 

15

 

«فیل گف» رهبر مخالفان، سمت آردرن را ارتقا داد، و او را سخنگوی حزب کارگر برای امور جوانان و معاون سخنگوی (امور جوانان) در دادگستری کرد. 

او به طور منظم در برنامه تلویزیونی «صبحانه» در شبکه TVNZ در کنار «سیمون بریجز» نماینده حزب ملی (و رهبر آینده حزب ملی)  ظاهر می شد. 

 

22

 

آردرن در انتخابات عمومی سال 2011 برای کسب کرسی مرکزی آکلند برای حزب کارگر وارد رقابت شد اما از نماینده حزب ملی با 717 رای شکست خورد. با این حال، او از طریق لیست حزب، که در آن در جایگاه سیزدهم بود، به پارلمان بازگشت. او دفترش را در نمایندگی الکترال و نماینده مجلس در مقر اوکلند مرکزی حفظ کرد.

 

16

 

آردرن بعد از اینکه گف از رهبری حزب پس از شکستش در انتخابات 2011 استعفا داد، از «دیوید شیرر» در برابر «دیوید کانلیف» رهبر مخالفان حمایت کرد. وی در 19 دسامبر 2011 به رتبه چهارم در کابینه در سایه ارتقا یافت و سخنگوی توسعه اجتماعی تحت رهبری جدید دیوید شیرر شد. 

آردرن دوباره در انتخابات عمومی سال 2014 در اوکلند مرکزی کاندید شد. و دوباره از رقیبش در حزب ملی شکست خورد اما توانست آراء او را از 717 به 600 پایین بیاورد. او در جایگاه پنجم در حزب قرار گرفت و سخنگوی کابینه در سایه برای بخش «عدالت، کودکان، تجارت های کوچک و هنر و فرهنگ» تحت رهبری جدیدی «اندرو لیتل» شد.

انتخابات میان دوره ای

آردرن در فوریه 2017 و پس از استعفای «دیوید شیرر» رهبر سابق حزب کارگر در 8 دسامبر 2016 از جانب حزب کارگر برای انتخابات میان دوره ای مونت آلبرت کاندید شد. او تنها کاندیدا بود بنابراین بدون هیچ مخالفتی گزینش شد.

 

6

 

در 21 ژانویه، آردرن در تظاهرات زنان در سال 2017، تظاهراتی در اعتراض به دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا برگزار شد، شرکت کرد.

 

3000

 

او در میتینگ 22 ژانویه به عنوان کاندیدای حزب کارگر تایید شد. آردرن با کسب آراء 77 درصدی در پارلمان، پیروزی چشمگیری کسب کرد.

معاون رهبر حزب کارگر

پس از پیروزی در انتخابات میان دوره ای، آردرن به طور خودکار در 7 مارس 2017 و پس از استعفای «آنت کینگ» معاون رهبر حزب کارگر شد.

کرسی خالی آردرن، به «ریموند هو» داده شد.

رهبر مخالفان

در 1 اوت 2017 تنها 7 هفته پیش از انتخابات سراسری، آردرن در پی استعفای اندرو لیتل، رهبر مخالفان و همچنین رهبر حزب کارگر نیوزیلند شد.

 

000

 

لیتل به دلیل کاهش بی سابقه محبوبیت این حزب استعفا داد. آردرن که در آن زمان 37 سال داشت، جوان ترین رهبر حزب کارگر شد. او همچنین دومین رهبر زن این حزب پس از «هلن کلارک» محسوب می شد.

نتایج انتخابات 2017

جاسیندا آردرن در جریان فعالیت‌ های انتخاباتی‌ اش با ارائه سیاست‌ هایی در مورد ارائه کمک‌ هایی در زمینه‌ های آموزشی، مسکن و محیط زیست توجه نسل جوان این کشور را به خود جلب کرد.

نتایج اولیه انتخابات سراسری نشان داد این حزب 35.79 درصد آراء را در مقایسه با 46.03 درصد آراء حزب ملی به دست آورده است. حزب کارگر 14 کرسی دیگر کسب کرد و شمار کرسی های پارلمانی خود را به 45 کرسی رساند. این بهترین نتیجه برای این حزب از سال 2008 که بدترین نتیجه را به دست آورد، محسوب می شود. در پی انتخابات، آردرن و معاونش «کلوین دیویس» با احزاب «سبز» و «اول نیوزیلند» وارد مذاکره شد تا ائتلافی تشکیل دهد زیرا حزب ملی به عنوان رقیب، فاقد کرسی های لازم برای حکومت کردن به تنهایی بود.

 

2

 

در پی انتشار نتایج ویژه انتخابات از جمله نتایج خارج از کشور، حزب کارگر کرسی های خود را به عدد 46 رساند. آردرن از نتایج استقبال و عنوان کرد این کرسی ها به حزب کارگر دست بالا را برای تشکیل دولت بعدی می دهد.

نخست وزیری

در 19 اکتبر 2017 «وینستون پترز» رهبر حزب اول نیوزیلند با تشکیل ائتلاف با حزب کارگر و تعیین آردرن به عنوان نخست وزیر بعدی موافقت کرد. این ائتلاف از حزب سبز هم رای اعتماد گرفت. آردرن، پترز را به عنوان معاون نخست وزیر و وزیرخارجه منصوب کرد. او همچنین به حزب اول نیوزیلند پنج پست وزارتی داد.

 

14

 

آردرن پس از «جنی شیپلی» (1999-1997) و «هلن کلارک» (2008-1999) سومین نخست وزیر زن در نیوزیلند محسوب می شود. او که در 37 سالگی وارد دفتر نخست وزیری شد، به عنوان جوان‌ ترین نخست‌ وزیر این کشور از سال 1856 و همچنین جوان‌ ترین رهبر زن در جهان شناخته می‌ شود.

 

12

 

نخستین سفر خارجی او در 5 نوامبر 2017 به استرالیا بود. روابط بین دو کشور به دلیل رفتار نامناسب استرالیا با نیوزیلندی های ساکن این کشور وخیم بود و آردرن وعده بهبود روابط را داده بود. آردرن در 9 نوامبر برای شرکت در اجلاس اپک به ویتنام رفت.

 

11

 

زندگی شخصی

«کلارک گی فورد» شریک زندگی جاسیندا آردرن، مجری یک برنامه تلویزیونی ماهیگیری در تلویزیون نیوزیلند است.

 

19

 

آن دو در روز 19 ژانویه 2008 و مقابل خبرنگاران و دوربین ها اعلام کردند که در انتظار نخستین فرزند خود هستند که در ماه ژوئن متولد خواهد شد.

 

10

 

نخست وزیر نیوزیلند با اعلام بارداری اش توجه رسانه های بین المللی را به خود جلب کرد.

 

17

1

 

آردرن پس از خانم «بی نظیر بوتو» نخست وزیر فقید پاکستان که نزدیک به 3 دهه پیش در دوره نخست وزیری وضع حمل کرد، دومین رهبر کابینه یک کشور است که در طول دوران تصدی خود وضع حمل کرد.

دومین نخست وزیر زن پس از «بی نظیر بوتو» است که در دوران نخست وزیری خود وضع حمل کرد.

او پس از زایمان، طبق قوانین کشورش به مدت 6 هفته از مرخصی زایمان استفاده کرد و سرکار خود حاضر نشد.

 

13

 

حضور با نوزاد در صحن سازمان ملل برای نخستین بار

نخست‌ وزیر نیوزیلند با آوردن «نیو» دختر سه ماهه‌ اش به مجمع عمومی سازمان ملل در 27 سپتامبر، توجه ها را به خود جلب کرد.

 

0

 

کودک سه ماهه در حالی که کنار پدرش «کلارک گی فورد» در صندلی کوچک اش نشسته بود، نظاره گر سخنرانی مادرش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

 

00

 

گی فورد در توییتی نوشت:‌ «ای کاش می‌توانستم دیروز نگاه متعجب هیات ژاپنی در داخل سازمان ملل را حین ورود به سالن در میانه کار تعویض پوشک بچه ثبت کنم، افسانه بزرگ قرن بیست و یکم.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.