دونالد ترامپ به دردسر افتاده است و گام به گام به سمت استیضاح پیش می رود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: ترامپ به دردسر افتاده است.

نظرسنجی جدیدی که به طور مشترک توسط واشنگتن پست و ای بی سی نیوز انجام شده نشان می دهد که 60 درصد از شرکت‌ کنندگان از عملکرد ریاست جمهوری دونالد ترامپ رضایت ندارند که این بالاترین میزان نارضایتی از او تا به امروز است. 53 درصد از آنها نیز شدیدا منتقد ریاست جمهوری ترامپ هستند. 36 درصد هم از او حمایت کردند که پایین‌ ترین میزان حمایت در دوره ریاست جمهوری اوست.

زمانی که چنین آمار و ارقامی منتشر می شود، به این معناست که ریاست جمهوری اوضاع خوبی ندارد. نتایج این نظرسنجی برای جمهوری خواهان نیز در حالی که تنها دو ماه تا انتخابات میان دوره ای زمان باقی است، خبر خوشی نیست.

پیش بینی وب سایت FiveThirtyEight نشان می دهد شانس در اختیار گرفتن کنترل مجلس توسط دموکرات ها بیش از 70 درصد است. شانس آنها برای در اختیار گرفتن سنا کمتر است اما به رقم نقشه بسیار خوبی که برای آنها ترسیم شده، خود جمهوری خواهان هم به سختی آن را باور دارند. و اگر دموکرات ها اکثریت را هم در مجلس نمایندگان و هم در کنگره در اختیار بگیرند، باز هم خبر بد برای ترامپ این خواهد بود که: نیمی از کشور خواستار استیضاح او هستند.

این اتفاق قبلا هم رخ داده بود: در ژانویه 1974 و در زمان رسوایی واترگیت، نتایج نظرسنجی در خصوص استیضاح «ریچارد نیکسون» بهتر از نتایج کنونی مربوط به ترامپ است. پیشتر، نظرسنجی‌ هایی که اوضاع ترامپ در آنها وخامت کمتری داشت، نشان می‌دادند که او (ترامپ) به طور خطرناکی به آنچه که ما ممکن است «سقف نیکسون» بنامیم، نزدیک می‌ شد. 

بزرگ ترین نگرانی برای ترامپ این است که سه چهارم دموکرات‌ ها می‌ گویند که آنها خواهان این هستند که کنگره ترامپ را استیضاح کند. اگر دموکرات ها کنترل کنگره را در اختیار بگیرند، آنها از پایگاه طرفدارانشان تحت فشار قرار خواهند گرفت تا وعده خود را محقق سازند. 

این بدان معنا نیست که آنها این کار را انجام خواهد داد. برکناری رئیس جمهور، مستلزم رای اکثریت دو سوم سنا برای انجام این کار است. بهترین کاری که دموکرات‌ ها احتمالا می‌ توانند در سال 2018 انجام دهند اکثریت نسبی است؛ آنها به همکاری شماری از سناتورهای جمهوری خواه حامی برکناری رئیس جمهور هم نیاز خواهند داشت. رهبران مجلس نمایندگانی که تحت کنترل دموکرات‌ ها باشد، ممکن است که این تصمیم را بگیرد که  سنا را به انجام رای‌ گیری سخت و بیهوده مجبور نکند.

اما همان گونه که جمهوری خواهان در دهه 1990 دریافتند، این موارد به نحوی استفاده از ضرباهنگ غیرمنتظره است. یکی از کارکنان جمهوری خواه سابق کنگره که از این فرآیند مطلع بود، می گوید که یک روز پس از انتخابات میان‌ دوره‌ ای سال 1998، «نیوت گینگریچ» - که اندکی بعد از ریاست مجلس نمایندگان کناره گیری کرد -  گفت که «استیضاح تمام شده، [نتایج] انتخابات به طور واضح به این معناست.» پنج هفته بعد، زمانی که گینگریچ از سمت خود کناره گیری کرده بود، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان، «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت را استیضاح کردند. او بعدا توسط سنای تحت کنترل جمهوری خواهان تبرئه شد.

به راحتی می‌ توان تصور کرد که سناریوی مشابهی برای دموکرات‌ ها در زمینه استیضاح ترامپ وجود دارد؛ در حالی که آنها به جایی که جمهوری خواهان به آنها در رسیدن به خط پایان کمک کنند، نزدیک می‌شوند. تصور اینکه تعدادی از جمهوری‌ خواهان در این زمینه همکاری کنند، کاملا بعید نیست. اگر دموکرات ها برای آغاز جلسات‌ استماع استیضاح تلاش کنند، به این دلیل خواهد بود که  - همچون جمهوری خواهان در سال 1998 - آنها در انتخابات میان‌ دوره‌ ای پیروزی بزرگی را به دست خواهد آورد. حمایت مردمی برای استیضاح ترامپ، حتی اگر نظرسنجی‌ های مطلوب ترامپ را در نظر بگیریم، بیشتر از میزانی است که برای استیضاح کلینتون وجود داشت.  

ترامپ در شرایطی بسیار غیرطبیعی برای ریاست جمهوری آمریکاست. اعضای پروپا قرص پایگاه طرفداران او، وفادار هستند، اما در بهترین حالت آنها به سختی اکثریت حزب بودند. جمهوری خواهان فعلا وفادار هستند، اما فقط به دلیل اینکه آنها از رای‌ دهندگان به ترامپ می‌ ترسند. 

اما زمانی که ترامپ با محاکمه  سنا روبه رو شود، این مفهوم تغییر شدید محاسبات سیاسی خواهد بود. این به قیمت کنگره برای آنها تمام خواهد شد و انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 از دست رفته خواهد بود. و او دیگر هیچ اراده ای در حزب نخواهد داشت، زیرا در هر نوبت، او به تحقیر هر جمهوری خواهی پرداخته است. چنین ائتلافی تا چه زمان از رئیس جمهوری که به راستی از جنس آنها نیست، طرفداری خواهند کرد؟

اما حتی اگر جمهوری خواهان خط حزبی را نگه دارند، سناریویی که ترامپ می‌تواند با آن مواجه شود به اندازه کافی بد است: محاکمه عمومی که او با اخراج بازرسان نمی‌ تواند از آن جلوگیری کند، یا با توییت‌ ها به فرافکنی بپردازد. تحقیر عمومی، به ویژه توسط سیستمی که به او نگاه بالا به پایین دارد، چیزی است که ترامپ خیلی از آن می‌ ترسد. هر چند که هنوز با قطعیت فاصله دارد، این تحقیر محتمل‌ تر می‌ شود. 

بله، رئیس جمهور به دردسر افتاده است. اما آیا ترامپی که دورش افرادی جمع شده‌ اند که به او احترام می‌ گذارند و صفحه فاکس نیوز را می‌ بیند، این مسئله را می‌فهمند؟ یا شاید او زمانی متوجه شود که کنگره او را مورد بازجویی قرار دهد، و او بفهمد که هیچ کس دیگر از او حمایت نمی کند؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.