دونالد ترامپ از شرکت گوگل به دلیل آنچه او غربالگری نتایج جستجوی اخبار مربوط به خود خواند، انتقاد کرد؛ اتهامی که گوگل به سرعت به آن واکنش نشان داد و آن را رد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: آتش جنگ تجاری ترامپ خاموش نشده است که وی این بار به جنگ فناوری روی آورده است.

«دونالد ترامپ» در توییتی، گوگل به عنوان بزرگ ترین جستجوگر اینترنتی جهان را با عنوان «رسانه ملی دست چپی» خطاب کرد و مدعی شد که این جستجوگر به اخبار منفی بیشتر اولویت می‌ دهد.

ترامپ در چند پیام توییتری، با بیان این که نتایج جستجوی معادل انگلیسی «اخبار ترامپ» در گوگل تنها دربر گیرنده اخبار «رسانه‌ های جعلی» است و اخبار رسانه‌ های محافظه کار و منصف نشان داده نمی‌ شود، نوشت: «به عبارت دیگر آنها در این زمینه با فریبکاری ضد من و دیگران و با غربالگری نتایج جستجو، کاری کرده اند که تقریبا همه اخباری که برای این جستجو به نمایش در می آید منفی است. رسانه اخبار جعلی سی ان ان نیز در صدر قرار دارد. جمهوری خواهان و محافظه کاران و رسانه های منصف در این بازی عقب نگاه داشته شده اند. این غیرقانونی نیست؟ 96 درصد نتایج برای جستجوی عبارت «اخبار ترامپ» از رسانه های چپگرای ملی گرا است که این بسیار خطرناک است. گوگل و دیگران در حال سرکوب کردن صدای محافظه کاران و پنهان کردن اطلاعات و اخبار مثبت هستند. آنها کنترل محتوایی که ما می بینیم و نمی توانیم ببینم را در دست گرفته است. اوضاع بسیار جدی است و به آن رسیدگی خواهد شد!»»

رئیس جمهور آمریکا گفت گوگل از بسیاری از افراد بهره برداری می کند و باید مراقب آن بود.

یک مقام کاخ سفید هم پس از سخنان ترامپ گفت دولت ممکن است تنظیم مقررات برای نحوه فعالیت گوگل را بررسی کند.

گرچه ترامپ مشخص نکرده که منبع این تحقیق و آمار 96 درصدی مربوط به کدام موسسه بوده اما او به احتمال زیاد این آمار را از رسانه محافظه‌ کار و طرفدار او به نام «پی‌ جی مدیا» شنیده است.

در گزارش این رسانه به تحلیل‌ های یک مجری اخبار محافظه‌ کار به نام «شاریل اتکینسون» تکیه شده که در دسته‌ بندی رسانه‌ های آمریکایی، روزنامه «نیویورک تایمز» و تلویزیون‌ های «سی‌ بی‌ اس» و «سی‌ ان‌ ان» را «چپ گرا» تلقی می‌ کند.

ترامپ روز جمعه نیز گفته بود شبکه‌ های اجتماعی صدای میلیون‌ ها نفر محافظه کار را سانسور می‌ کنند. وی از شرکت خاصی نام نبرده، اما گفته بود حتی اگر مجبور باشیم به اخبار جعلی گوش کنیم، باز نمی‌ توان چنین کرد. «مردم باید بدون سانسور تشخیص دهند چه واقعیت است و چه نیست.»

رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش از آن در گفت‌ و گو با خبرگزاری رویترز از شبکه‌ های اجتماعی انتقاد کرده و گفته بود که این برای شبکه‌ های اجتماعی بزرگ، مانند فیس بوک و توییتر، «بسیار خطرناک» است که اقدام به قطع صدای کاربران خود کنند.

این در حالی است که الگوریتم‌ های اخبار گوگل بر اساس فعالیت (کاربر) و مسافت (جغرافیایی) یک رویداد خبری کار می‌ کنند و عموما بر مبنای گرایش‌ های سیاسی تنظیم نمی‌ شوند. 

در همین راستا گوگل ادعای ترامپ را به شدت تکذیب کرده است. یک سخنگوی گوگل گفت: «از جستجو برای اهداف سیاسی استفاده نمی‌ شود و نتایج جستجو در وب سایت ما به نفع هیچ دیدگاه سیاسی ای نیست.»

این سایت افزود: «هر سال با صدها مورد بهبود در روش کار وب سایت تلاش می‌ کنیم دسترسی کاربران به بهترین نتایج جستجو را تضمین کنیم. همواره برای بهبود جستجو در گوگل فعالیت می‌ کنیم و هیچ‌ گاه نتایج جستجوها را با هدف دستکاری در تمایلات سیاسی طبقه‌ بندی نمی‌ کنیم.»

این سخنان ترامپ بالاترین حد اتهامات در خصوص سانسور ضد محافظه کارانه علیه گوگل، فیس بوک و توییتر محسوب می شود که برخی در صنعت فناوری نگرانند که این اظهارات اعتماد عموم در سطح وب را کاهش دهد.

گوگل 90 درصد از جستجوها در جهان را به خود اختصاص داده است. پلتفرم های شبکه های اجتماعی از موتورهای جستجوگر متمایز است زیرا اطلاعات در رسانه های اجتماعی از طریق دوستان و کانال هایی که فرد خودش آنها را دنبال می کند، مجزا می شود. 

در آستانه انتخابات میان دوره ای نوامبر 2018 حملات محافظه کاران آمریکایی تشدید شده است. ترامپ در حالی از شبکه های اجتماعی و غول های فناوری انتقاد می کند که از ماه ژوئیه حملات خود را به این رسانه ها بیشتر کرده است. 

توییت های شب گذشته ترامپ در عین حال به شیوه جدیدی برای تحریک طرفدارانش مورد بهره برداری قرار گرفت: ساعاتی پس از انتشار آنها، ستاد تبلیغاتی با اشاره به حمله او به گوگل، خواستار حمایت مالی بیشتر طرفدارانش در آستانه پایان ضرب الاجل جمع آوری کمک های مالی شد. دستکم یک قانونگذار به نام «کوین مک کارتی» از ایالت کالیفرنیا به عنوان رهبر اکثریت مجلس، حق تبلیغات برای جمع آوری پول در فیس بوک را - که خواستار توجه به موضوع سانسور ضد محافظه کاران شده - خریداری کرده است.

«مایکل بکرمن» رئیس انجمن اینترنت که نماینده فیس بوک، گوگل و توییتر در واشنگتن محسوب می شود، گفت: «آنها در اصل از یک پلتفرم برای شکایت از پلتفرمی دیگر بهره برداری می کنند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.