خسرو دهقانی روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به چالش هایی که هم اکنون اروپا در حوزه مهاجرت، تروریسم و مواد مخدر با آنها روبرو است به قدرت توازن بخشی ایران در این امور به عنوان یک وزنه واقف و روی آن حساب باز می کند.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا می توانند در برخی از سیاست های ضد تروریسم از جمله نوسلفی گری و داعش همپوشانی داشته باشند.
این کارشناس روابط بین الملل اظهار داشت: با توجه به فشار موج جدید مهاجرت ها به سمت اروپا از منطقه خاورمیانه و نقشی که جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و ایجاد صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه دارد، اروپا ایران را به عنوان یک کشور تاثیرگذار در امنیت منطقه می شناسد که تدبیر جمهوری اسلامی می تواند فشارهای اروپا را کمتر و به عنوان قدرت موازنه گر در قبال ایالت متحده نگهدارد.
وی با اشاره به تغییرات و شکاف بی سابقه ایجاد شده بین اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: از دید اروپائیان برجام سند بین المللی است که جمهوری اسلامی متناسب با شواهد به حفظ این توافق پایبند بوده است.
این دانش آموخته علوم سیاسی افزود: در این شرایط که فشارها، بحران ها و هجوم پناهندگان از اقصی نقاط دنیا اروپا را نگران کرده است سفر رئیس جمهوری ایران به کشورهای سوئیس و اتریش جدای از اهمیت امضای تفاهم نامه های اقتصادی، تلاش ایران برای حفظ برجام و بررسی بسته پیشنهادی اروپا از دیگر مواردی است که در این سفر مطرح است.
وی تاکید کرد: سیاست های رئیس جمهوری آمریکا در مقابل قدرت های منطقه ای و جهانی قابل قبول نیست و به دلیل این سیاست های یک جانبه نتوانسته در سطح منطقه ای و جهانی به اجماع سازی برسد.
دهقانی با بیان اینکه کشورهای روسیه و اتحادیه اروپا سیاست های یک جانبه گرایانه و تک روی آمریکا را قبول ندارند گفت: امروز آمریکا با قدرت سخت جلو می آید و این امر باعث شده زوایای قدرت نرم آن کاسته و روی هژمونی آن تاثیر منفی دارد.
وی یادآور شد: آمریکا امروز با سیاست های یک جانبه گرایانه و تهاجمی هژمونی خود را بر اروپا و خاورمیانه اعمال می کند و اروپا، چین، روسیه و قدرت های منطقه ای مثل ایران این سیاست ها را برنمی تابند.
دهقانی با اشاره به صادرات 500 میلیون دلاری شرکت های کوچک سوئیس به ایران گفت: سفر به کشورهای اروپایی نقشی مهم در شناسایی بنگاه های کوچک با نیاز مالی کم دارد.
وی ادامه داد: همچنین به لحاظ داخلی نیز بیانگر تحرک جمهوری اسلامی است که ثابت می کند دیپلماسی جمهوری اسلامی دچار انفعال نیست و تحرک لازم برای حفظ برجام را دارد.
دهقانی افزود: این تحرک های دیپلماتیک می تواند پیامد ها و پالس های مثبت عملیاتی و نقشی مهم بر جنبه های معیشتی مردم داشته باشد.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.