به گزارش ایرنا، رواج استفاده از اسانس در ترکیب تنباکوها به ‌علت حرارت زیاد، موادی را وارد بدن می‌ کند که عوارض ناگواری برای انسان به ‌دنبال دارد و کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده‌ کننده را دچار اعتیاد می ‌کند.
در حالی ‌که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌ شود و مواد سمی آن از بین می‌ رود اما نتایج تحقیقات پزشکی نشان داده که در واقع زیان هر وعده مصرف قلیان برابر کشیدن یک پاکت سیگار است.
مصرف ‌کننده قلیان در هر وعده که به طور متداول ‌20 تا ‌80 دقیقه طول می ‌کشد، بین 50 تا 200 لیتر دود استنشاق می کند که به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود قلیان، می ‌تواند عاملی مهم برای رشد میکروب ها و قارچ ها باشد.
تحقیقات نشان داده که مواد داخل لوله قلیان حاوی صدها نوع قارچ و میکروب است و این میکروب‌ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می‌ کند.
سرطان های ریه،‌ لب و دهان و حنجره،‌ مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و روده بزرگ از عوارض بد‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند و عوارض خوش خیم شامل زخم‌های گوارشی ریفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) می ‌شود که در نتیجه ‌آن فرد سوزش شدیدی در سر دل دارد و دچار تهوع می شود طوریکه حتی این بیماری در بعضی موارد منجر به سرطان مری نیز می‌ شود.
همچنین دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطان ‌زای دیگر را دارد که ناشی از سوختن زغال است و خطر انتقال بیماری‌‌های عفونی مانند سل را نیز افزایش می ‌دهد.
هم اکنون سالانه حدود هفت میلیون نفر در جهان بر اثر عوارض و بیماری های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که تا 10 سال آینده به 10 میلیون نفر افزایش می یابد.
استفاده از قلیان به عنوان وسیله تفریحی و دردسترس بودن، عرضه روزافزون و شایع در اماکن تفریحی و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها با تنباکو‌های میوه‌ای و معطر باعث گرایش نوجوانان و جوانان به سمت مصرف آن شده است.
با وجود اینکه قلیان از عوامل اصلی ابتلای مردم به بیماری های خطرناک و مرگ آور است ولی امروز بهترین سرگرمی خانواده های بوشهری استفاده از قلیان است.
در زمان حاضر با وجود همه هشدارها و اطلاع رسانی های لازم ولی در بیشتر جمع های دوستانه در کنار ساحل و جمع های خانوادگی استفاده از قلیان با توتون های میوه ای که سرطان زاست رایج و به یک فرهنگ تبدیل شده است.
زمانی افراد مسن گرایش خاصی به استفاده از قلیان داشتند اما امروز نوجوانان و جوانان (دختر و پسر) در جمع های دوستانه و خانوادگی قلیان را به عنوان یکی از سرگرمی های مهم می دانند.
در ساحل بوشهر آنچه بیش از همه چیز جلب توجه می کند حضور برخی از افراد است که با چند قلیان با انواع توتون ها و منقل های پر از آتش منتظر مشتریان خاص خود (بیشتر دختران و پسران و مردان و زنان جوان) هستند.
یک جوان بوشهری که در حال قلیان کشیدن بود گفت: قلیان وسیله آرامش بخشی است که در هنگام خستگی استفاده و بیشتر جنبه تفریحی دارد و فرد مصرف کننده توجهی به ضرر و زیان آن ندارد.
علی گورکی افزود: عادت به مصرف قلیان از یک جمع دوستانه شروع شد که همین شروع باعث تداوم چندین ساله آن شده است.
یکی دیگر جوانان بوشهری گفت: به دلیل محدودیت امکانات تفریحی در این استان قلیان میوه ای در بوشهر امروز به وسیله ای تفریحی تبدیل شده است.
محمد هاشمی اضافه کرد: امروز در شهرهای برخود دار مصرف قلیان از سایر شهرهای کم برخوردار کمتر است.
وی گفت: تنها با امر و نهی جوانان، نمی توان میزان مصرف قلیان را کاهش داد بلکه در کنار آن باید تفریح های جایگزین نیز برای آنها ایجاد شود.
یک عرضه کننده قلیان میوه ای در ساحل بوشهر گفت: از لحاظ اجتماعی تمایلی به عرضه قلیان به مردم نداریم ولی از روی ناچاری به دلیل بیکار بودن و با توجه به استقبالی که مردم می کنند اقدام به این کار می کنیم.
محمد مرادی زاده ادامه داد: وجود صنف های متعدد و مختلف در ساحل بوشهر مانند دستفروشان عرضه کننده فلافل، ساندویچ و کباب باعث شده تا برای سودآوری بیشتر روی به فروش قلیان بیاوریم.
وی گفت: عمده مصرف کنندگان قلیان ها قشر جوان هستند که با بی توجهی کامل به سلامت خود و اطرافیان اقدام به مصرف قلیان می کنند.
مرادی زاده اظهار کرد: بدون شک در صورت شغل مناسب واحدهای عرضه قلیان دیگر تمایلی به عرضه آن در فضاهای عمومی نخواهند داشت.
یک شهروند بوشهری گفت: در خانواده مصرف کننده قلیان نداریم ولی در کنار ساحل و پارک ها بوی ناشی از مصرف توتون های میوه ای انسان را آزار می دهد.
لیلا ماندگار افزود: امروز در هر کدام از پارک های بوشهر که قدم می گذاریم هر جمع یک یا 2 قلیان دارد که به صرف نشستن در یک فضای عمومی آن را مصرف می کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه ضرر استمشام دود قلیان کمتر از فرد مصرف کننده نیست انتظار می رود عرضه قلیان در مکان های عمومی ممنوع شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سازمان بهداشت جهانی دهم خرداد مصادف با سی ویکم ماه می را به عنوان روزجهانی عاری ازدخانیات نام گذاری کرده است که در این روز توجه خاصی به خطرات بهداشتی ناشی ازمصرف دخانیات وحمایت ازقوانین موثر در کاهش مصرف دخانیات می شود.
عبدالمحمد خواجه ئیان با اشاره به شعار فرعی 'استعمال دخانیات قلب را می شکند' و ' قلیان سمی برای سلامت خانواده' افزود: تلاش می شود سطح آگاهی و اطلاعات عموم در مورد خطر مصرف قلیان ارتقا و رابطه بین دخانیات وبیماری های قلبی عروقی ازجمله سکته مغزی که اولین علت مرگ درسراسرجهان است، تبیین شود.
وی هدف از این شعار تبلیغاتی را برجسته سازی رابطه بین مصرف محصولات دخانی و بیماری های قلبی عروقی، افزایش آگاهی درسطح وسیع تر در مورد تاثیر استعمال دخانیات و رویارویی با دود تحمیلی دخانیات و تاثیر آن بر سلامت قلب و عروق، فراهم سازی زمینه لازم برای مردم، دولت و سایر ارگانها برای سلامت قلب به منظور محافظت مردم در برابر استعمال دخانیات و تشویق کشورها برای تقویت اعمال قوانین برای اهداف تعیین شده در معاهده جهانی کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی با هدف پایش محصولات دخانی، حفاظت ازسلامت مردم، کمک به ترک دخانیات، اعمال هشدارهای بهداشتی و افزایش مالیات است.
وی تاکید کرد: مصرف دخانیات یک فاکتور مهم برای پدید آمدن و پیشرفت بیماری های قلبی- عروقی، سکته مغزی و بیماری های عروقی محیطی است.
خواجه ئیان افزود: برخلاف مضرات شناخته شده استعمال دخانیات برای سلامتی و ارائه راه حل برای درمان، پیشگیری و بهداشت عمومی و آگاهی در زمینه بیماری های قلبی- عروقی بسیار اندک است.
وی ادامه داد: بیماری های قلبی- عروقی بیش از هر عامل مرگ و میری درجهان باعث مرگ افراد جامعه در سراسر جهان می شود و مصرف دخانیات و استنشاق دود تحمیلی آن نیز به طور تقریبی 12 درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی را شامل می شود.
خواجه ئیان افزود: استعمال دخانیات بعد از فشارخون بالا، دومین عامل بروز بیماری های قلبی- عروقی است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی مصرف دخانیات سالانه جان بیش ازهفت میلیون نفر را از سراسرجهان می گیرد که ازمیان آنها درحدود 900 هزار نفر افراد غیر سیگاری هستند که بر اثر استنشاق دود تحمیلی محیط، جان خود را از دست داده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: 80 درصد از یک میلیارد فرد سیگاری در سراسر جهان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند که بار بیماری ها و مرگ و میر ناشی ازمصرف دخانیات نیز در این کشورها بسیار بالاست.
وی یادآور شد: قلیان به ‌مراتب مشکلات وخیم ‌تری را در افراد نسبت به سیگار ایجاد می‌کند این درحالی است که برخی نسبت به عوارض استعمال قلیان بی‌ توجه بوده و یا از آن اطلاعی ندارند.
خواجه ئیان اضافه کرد: یک وعده مصرف قلیان بیشتر از 100 وعده کشیدن سیگارمواد سمی را وارد بدن افراد می‌ کند از این رو نیاز است نسبت به آن اطلاع‌رسانی لازم در زمینه مضرات قلیان اقدام شود.
وی یادآور شد: سبک زندگی درداشتن و یا نداشتن سلامتی افراد بسیار مهم است برهمین اساس آموزش لازم برای داشتن یک سبک زندگی مناسب برای سلامتی جامعه بسیار کارگشا و لازم است.
خواجه ئیان گفت: استعمال دخانیات بویژه قلیان در مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی از جمله سفره خانه های سنتی ممنوع است و مسئولان این اماکن باید نسبت به رعایت این نکته و قانون توجه لازم را داشته باشند.
وی افزود: بر اساس آخرین بررسی کشوری انجام شده، میزان استعمال انواع دخانیات در مردان استان بوشهر بیشتر از زنان است اما زنان این استان نسبت به زنان سایر مناطق کشور، یکی از بالاترین میزان های استعمال دخانیات را دارند.
خواجه ئیان اضافه کرد: همچنین شیوع استعمال دخانیات در مناطق روستایی استان بوشهر بیشتر از مناطق شهری آن است در این شاخص نیز، درصد افراد دارای استعمال دخانیات ساکن مناطق روستایی استان بوشهر، در صدر مناطق روستایی کشور قرار دارد.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.