به گزارش ایرنا، در فرهنگ و دین ما مسلمانان همه ایام و لحظات زندگی برای بشر دارای ارزش و احترام است و به آن به عنوان هدیه‌ای از سوی خداوند رحمان نگریسته و به استفاده بهینه از همه لحظه های عمر تاکید شده اما در این میان روز و ماه‌هایی نیز وجود دارد که بیشتر مورد تاکید است که ماه مبارک رمضان یکی از آنهاست.
ماه مبارک رمضان از ماه‌های بسیار ارزشمند در دین مبین اسلام است که در آیات قرآن و احادیث به خیرات و برکات آن بسیار پرداخته شده و به همه انسان‌ها به استفاده بهینه و بهره‌مندی هر چه بیشتر از این ماه سفارش شده‌ است.
آداب و رسوم ماه رمضان در هر نقطه ای از مملکت اگرچه با شکل و شمایلی متفاوت برگزار می شود اما مردم هر دیار تلاش می کنند که با یک هدف مشترک این ماه پرفضیلت را با اجرای سنت های برجای مانده از نیاکان به بهترین روش برگزار کنند.
مردم شهرستان های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر در ماه مبارک رمضان آیین های خاصی دارند که یکی از آنها آیین سنتی 'گره گشو ' است که در شب 15 رمضان، میلادحضرت امام حسن مجتبی (ع)، برگزار می شود.
این میلاد با سعادت که از دیرباز در شهرها و روستاهای استان بوشهر از جمله گناوه و دیلم با اجرای برنامه‌ها و آیین‌های ویژه‌ای همراه بوده است و بخش زیبایی از خاطرات و یادهای ماه مبارک رمضان را برای مردم این دیار به یادگار گذاشته است.
کلمه گره گشو تغییریافته از کلمه گره گشاست که مردم این دیار براین باورند بخششی که در این شب صورت می گیرد باعث افزایش رزق و روزی آنان می شود.
با توجه به اینکه یکی از ویژگی های برجسته امام حسن مجتبی (ع) بخشندگی بوده طوریکه مشهور است بارها دارایی های خود را به نیازمندان بخشش کرده است، مردم این دیار همانند دیگر هموطنان تلاش می کنند که ویژگی های برجسته این امام همام پابرجا بماند.
در برگزاری این آیین، خانواده ها از چند شب قبل برای بچه ها کیسه هایی که بیشتر بصورت پارچه و به نام گره گشو معروف است، آماده می کنند و نخی به آن متصل و برگردن آنها انداخته و با نشاط و شادمانی پس از افطار، به صورت گروهی درکوچه ها حرکت می کنند.
آنها به در خانه ها می زنند و با خواندن اشعاری ویژه مانند ' گره گشو سرت بشور، با آرد شو' در خواست می کنند که یکی از اعضای خانواده با ظرفی محتوی نذورات در کیسه آنها ریخته و بچه ها خوشحال و خندان به منازل دیگر مردم مراجعه می کنند.
در این ارتباط اگر خانواده ای نیز از آنان پذیرایی نکرد، ندا سر می دهند ' خانه گدا خیرش را به ما نداد'.
این آیین قدیمی که ریشه در فرهنگ این دیار دارد، جالب و زیبایی خاص خود را دارد که به عنوان یک سنت اجتماعی باید در حفظ آن تلاش شود تا به فراموشی سپرده نشود.
شهرستان های گناوه ودیلم در شمال استان بوشهر واقع هستند.
6164/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.