شاپور رجایی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با وجود اینکه سالانه 125میلیون مترمکعب آب آشامیدنی از محل منابع داخلی و استان های همجوار برای استان بوشهر تامین می شود ولی به دلیل بد مصرف کردن برخی از مشترکان و هدر رفت غیر متعارف با کمبود و بخش هایی متعددی از این استان با قطعی و کاهش فشار آب روبرو هستند.
وی اضافه کرد: براساس گزارش های دریافتی 43 درصد جمعیت شهری و 61 درصد جمعیت روستایی استان بوشهر در معرض تنش و کمبود آب قرار دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در این شرایط خاص اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تنها راهکار حل این مشکل است.
رجایی ادامه داد: در همین ارتباط کمیته ملی سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل و در استان ها نیز شورای حفاظت آب این کمیته را مدیریت می کند.
وی یادآور شد: برهمین اساس برای جلوگیری از مشکلات و تعارض اجتماعی راهکارهایی پیشنهاد و بسته ای با عنوان برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی برای مصارف مختلف تهیه و به مسئولان استان عرضه و پس از تصویب به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی دولت ارائه می شود.
رجایی گفت: نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا از جمله راهکارهای جبران کم آبی و تولید آب بیشتر است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد و تا افق 1404 حدود 45 درصد تامین آب استان باید از محل آب دریا باشد.
وی، کاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع و جداسازی بخشی از مصارف غیرضروری و قابل جایگزین از شبکه شرب و حتی تفکیک آب شرب و بهداشتی در تعدادی از شهرها و روستاهای استان به صورت پایلوت را از جمله دیگر طرح های این بسته عنوان کرد.
وی افزود: تلاش می شود درنیمه اول امسال طرح جداسازی آب آشامیدنی و بهداشتی در بخش مرکزی شهرستان جم اجرا شود.
رجایی، با توجه به پرداخت یارانه قابل توجه دولت برای خرید آب از بخش خصوصی یادآور شد: پارسال دولت 510میلیارد ریال برای خرید آب پرداخت کرد و امسال 590 میلیارد ریال و برای سال آینده یکهزار و 460 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: دولت 90 درصد این مبلغ را به صورت یارانه و 10 درصد را مشترکان پرداخت می کنند.
4047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.