به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر افزود: با توجه به اینکه در آستانه ماه رمضان قرار داریم باید از این فرصت برای رونق بازار خرمای این استان استفاده کرد که در این ارتباط راه اندازی مراکز ارائه با کیفیت این محصول در بوشهر و تهران ضروری است.
وی اضافه کرد: در ارتباط با صادرات محصول خرما دستگاه های نظارتی استان باید به منظور کسب جایگاه بین المللی برای خرمای صادراتی بوشهر نظارت های خود را تشدید کنند.
استاندار بوشهر یادآور شد: با ارائه خرما با کیفیت در بازارهای جهانی این محصول جایگاه خود را پیدا می کند.
گراوند در ارتباط با آبیاری نخیلات استان بوشهر اظهار کرد: ذخیره های آبی به میزان قابل توجهی کاهش یافته که در این زمینه نیاز است از منابع آبی موجود استفاده بهینه شود.
وی افزود: اجرای شیوه آبیاری نوین در سعد آباد و آبپخش شهرستان دشتستان دردست اجراست و این طرح باید در سایر نخیلات استان از جمله وحدتیه نیز در دستور کار قرار گیرد.
استاندار بوشهر ادامه داد: بتازگی نیز 20 میلیارد ریال اعتبار برای سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان بوشهر تعهد ایجاد شده تا ارتباط با کانال های آبیاری نخیلات دشتستان اقدام های موردنیاز را انجام دهند.
وی بیان کرد: کانال انتقال آب وحدتیه نیز هدررفت آب بسیار زیادی دارد باید با کار کارشناسی اقدام موردنیاز برای بتنی و لوله گذاری کردن آن انجام شود.
گراوند یادآور شد: در ارتباط با حذف سهم بیمه کارفرما در واحدهای مربوط به حوزه خرما و محاسبه برق مصرفی آنها ( از جمله فرآوری و بسته بندی) با تعرفه کشاورزی نیز این مهم در کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر مطرح می شود.
وی اظهار کرد: در ارتباط با وام های کم بهره نیز امکان پرداخت ها آنها در قالب های مختلفی از جمله مکانیزاسیون وجود دارد که نخلداران باید از این ظرفیت قانونی نهایت استفاده را ببرند.
گراوند اظهار داشت: در مجموع در همه حوزه ها و بویژه کشاورزی باید سیاست ها به گونه ای باشد که بخش خصوصی با کمک دولت بتواند امور مربوط به حوزه خود را عهده دار شود.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: برای کاهش هزینه های کشاورزان ضرورت دارد سازو کار محاسبه حامل های انرژی براساس تعرفه کشاورزی صورت گیرد.
خورشید گزدرازی ادامه داد: تسهیل در حمل و نقل حوزه کشاورزی بهسازی جاده های بین مزارع و نخیلات به عنوان یکی از خواسته های مهم کشاورزان است که باید پیگیری شود.
وی ادامه داد: تشکیل مرکزی برای تحقیق، پژوهش و توسعه فناوری خرما از مطالبات حوزه نخیلات است که باید در راستای بهبود بازار خرما در مسیر گام برداشت.
گزدرازی اظهار کرد: با توجه به بحران شدید کم آبی اصلاح الگوی آبیاری نخیلات استان از شیوه سنتی و غرقابی به نوین باید بیش از پیش مورد توجه باشد و تسریع شود.
وی ادامه داد: بسیاری از نخلستان ها نیازمند نوسازی است که برای تحقق این مهم باید تسهیلات کم بهره موردنیاز کشاورزان فراهم شود.
گزدرازی ادامه داد: پیگیری برای حذف حق بیمه سهم کارفرما در واحدهای مرتبط با خرما از جمله مواردی است که باید با هدف حمایت از اشتغال، تولید و صادرات مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.
7212/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.