به گزارش ایرنا، محمد مهدی گلمکانی بعد از ظهر دوشنبه در نخستین نشست مجمع سلامت استان بوشهر افزود: هدف از توسعه مسئولیت اجتماعی این نیست که سازمان ها در بحث درمان و مسائل بهداشت درگیر شوند بلکه باید در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی سلامت مشارکت داشته باشند.
وی تصریح کرد: برهمین اساس برای جلب مشارکت همه آحاد جامعه در بخش سلامت و هدیه دادن سلامتی به جامعه راهی جز اجتماعی شدن آن وجود ندارد.
گلمکانی افزود: مسئولیت پذیری، مسئولیت اجتماعی و مشارکت از جمله ارکان سلامت است که همواره مورد تاکید است.
وی گفت: باتوجه به اینکه دو مساله امنیت و سلامت از دغدغه های بسیار جدی در تمام نظام های سیاسی است لذا باید تلاش کرد همه دستگاه های موجود در بحث سلامت دخالت کنند.
گلمکانی اضافه کرد:اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 100 درصد منابع خود را در اختیار سلامت قرار دهد تنها 20 درصد نیازهای جامعه را پاسخ می دهد برهمین اساس حضور دستگاهها و اجرای مسئولیت اجتماعی آنها در قبال سلامت ضروری است.
وی گفت: نظام سلامت در کنار مسئولیت خود می تواند به سمت مردم حرکت کند تا با مشارکت مردم سلامت بهتری را به جامعه ارائه کند.
گلمکانی با اشاره به تشکیل مجمع و کانون های سلامت در استانها، شهرستانها و محله ها افزود: کانون محله ها نقطه شروع مشارکت ساختار مند مردم و به دنبال ظرفیت شناسی و ایجاد زمینه لازم برای فعالیت هاست.
وی تاکید کرد: اجتماعی کردن سلامت به معنی این است که همه از هم مراقبت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: اساس اجتماعی شدن سلامت مبتنی بر مشارکت آگاهانه و سازمان‌یافته مردم، به همراه مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی است.
سعید کشمیری افزود: تنها 15 درصد از تامین سلامت جامعه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است و ما برای موفقیت چاره‌ای نداریم جز اینکه به سراغ مردم و همچنین آن 75 درصدی که در سلامت تأثیرگذار هستند، برویم.
وی بابیان اینکه باید به نقطه‌ای برسیم که تمامی ابعاد سلامت، اجتماعی شود تصریح کرد: تلاش می‌شود در شهرستان‌ها نیز مجمع سلامت تشکیل شود و این انتظار وجود دارد تا مجامع عمومی سلامت در سطوح محله‌های هر شهر نیز با مشارکت مردم تشکیل شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سلامت یکی از مهم ‌ترین مفاهیم امروز جامعه است که معتقدیم این مفهوم باید اجتماعی شود چراکه در این صورت است که می‌ توانیم زمینه مشارکت مردم را به ‌صورت سازمان‌هی شده فراهم کنیم.
کشمیری اظهار کرد: سلامت ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی دارد و انسانی سالم است که از همه ابعاد سلامت برخوردار باشد.
وی در خصوص راه‌اندازی مجمع سلامت گفت: بر اساس مصوبه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وزارت کشور مجمع سلامت تشکیل و به تبعه آن این مجمع در استان بوشهر نیز برای برسی وضعیت سلامت در استان با حضور خیرین، سمن‌ها راه‌اندازی شده است.
در پایان اولین مجمع عمومی سلامت استان بوشهر، از خیرین سلامت و دستگاه‌های همکار تقدیر شد.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.