به گزارش ایرنا، روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس به نقل از فرهاد ایزدجو افزود: نصب این 2 سازه دریایی گامی در راستای تکمیل فرآیند عملیات ساخت تا بهره‌برداری از سکوهای فاز ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی است.
مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی پیشرفت کلی این طرح را ٨٨.٢ درصد، در بخش خشکی و پالایشگاهی 92 درصد و در بخش ساخت 4 سکوی دریایی 86 درصد اعلام کرد.
وی با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در انجام عملیات حفاری گفت: حفاری چاه‌های موقعیت سکوی 22، 24آ، و 24بی تکمیل شده است و پس از تحویل و نصب لوله‌های 'سی آر آ' آماده بهره‌برداری خواهند شد.
ایزدجو اضافه کرد: همچنین بر اساس برنامه زمانبندی تعیین شده، عملیات حفاری چاه‌های موقعیت سکوی 23 که هم‌اکنون از پیشرفت 85 درصدی برخوردار است، اردیبهشت‌ماه سال آینده به پایان می‌رسد.
مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی پیش از این گفته بود: با توجه به شتاب‌بخشی در روند توسعه این طرح و آمادگی نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فازها برای دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس‌جنوبی، عملیات شیرین‌سازی این بخش پالایشگاهی با ظرفیت روزانه ١٢.٥ میلیون مترمکعب گاز تا پایان اسفندماه سال جاری آغاز می شود.
طرح توسعه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ به منظور برداشت روزانه ٥٦ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی طراحی شده و با اتمام آن، روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن پروپان و بوتان، تولید خواهد شد.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
در میدان مشترک گازی پارس جنوبی در بخش ایرانی آن 19 میلیارد بشکه میعانات گازی وجود دارد که 9 میلیارد بشکه قابل برداشت است.
هم اکنون در 18 فاز در حال بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 810 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود.
طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در قالب 24 فاز اجرایی شده که هم اکنون با بهره برداری از 18فاز آن روزانه 570 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.