شاپوررجایی روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون از تعهد پیش بینی شده برای این استان 59 حلقه چاه غیرمجاز پر و غیر قابل استفاده شده است.
وی اضافه کرد: پرکردن چاه های غیرمجاز براساس سهمیه تعیین شده وزارت نیرو از تعهدات شرکت آب منطقه ای استان بوشهراست که تلاش می شود این کاربا همکاری دستگاه قضایی انجام شود.
رجایی اظهار کرد: تعهد سال گذشته شرکت آب منطقه ای استان بوشهر برای پرکردن چاه های غیرمجاز موجود در استان 800 حلقه بود که 10 درصد این تعهد محقق شد.
وی با بیان اینکه پرکردن چاه های کشاورزی نقشی مهم در حفظ منابع زیر زمینی دارد بیان کرد: در زمان حاضر13هزار و 600 حلقه چاه در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار هشت هزار و 100 حلقه چاه مجاز و پروانه دار و پنج هزار و 500 حلقه غیرمجاز است.
وی بیان کرد: از پنج هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز و فاقد پروانه در استان بوشهر یک هزار و 550 حلقه بعد از سال 1385 حفر شده است.
رجایی اضافه کرد: بسیاری از این چاه ها در حریم سایر منابع آبی، دارای عمق غیرمتعارف، برخی از آنها سنگ کف را گذرانده و وارد منطقه ممنوعه شده و یا اضرار به غیرآنها مشخص شده است.
رجایی گفت: یکی از اولویت های شورای حفاظت منابع آبی استان بوشهر، تشکیل پرونده، رسیدگی به روند قضایی، تعیین تکلیف و پرکردن چاه های غیرمجاز است که با تغییر رویکرد در سطح ملی و استانی امروز همه مراجع پای کار هستند.
وی اظهار کرد: تثبیت، پایداری اشتغال و تولید بخش کشاورزی، جلوگیری از اضرار به بهره برداران مجاز، حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی به عنوان انفال، فراهم شدن زمینه تعادل بخشی و حفاظت کیفی آب های زیرزمینی با استفاده از راهکار مدیریت عوامل کاهش بهره برداری از جمله هدف های پرکردن چاه های غیرمجاز است.
وی یادآور شد: حجم تخلیه کنونی چاه های مجاز و غیر مجاز بخش کشاورزی در استان بوشهر به ترتیب 403 و 163 میلیون مترمکعب در سال برآورد شده است.
رجایی گفت: در طول پنج سال اخیر200 حلقه چاه خشک و متروکه و 300 حلقه چاه در اثر خشک شدن، جابه جا شده است.
وی بیان کرد: همچنین بیش از 450 حلقه چاه کف شکنی و بیش از یکهزار و 500 حلقه چاه لایروبی شده است.
رجایی اضافه کرد: میانگین افت سطح آب زیرزمینی در استان بوشهر، سالانه بیش از یک متر است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.