به گزارش ایرنا، عیسی صفوی روز چهارشنبه در نشست چگونگی پیام رسانی به رسانه ها در خصوص تدوین برنامه جامع سلامت استان بوشهرافزود: مسایل مرتبط با سلامت در استان بوشهر با همکاری اندیشگاه سلامت، خانه مشارکت و پیام گزاران سلامت شناسایی شده است.
وی یادآور شد: از این شمار 2 مساله پسماند و فاضلاب 70 درصد مشکلات مردم استان را به خود اختصاص داده است.
صفوی اظهارداشت: با توجه به اینکه درمان تنها 25 درصد سلامت را به خود اختصاص می دهد رویکرد معاونت اجتماعی در نظام نامه سلامت توجه به مولفه های اجتماعی سلامت است.
وی گفت: با راه اندازی معاونت اجتماعی و دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی (ساغ) در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حلقه مفقوده عوامل اجتماعی مرتبط سلامت (SDH) و امنیت غذایی در جامعه پیدا شده است.
صفوی تصریح کرد: تلاش می شود در قالب این نظامنامه برنامه جامع سلامت استان بوشهر با همکاری سایر دستگاههای اجرایی تهیه وتدوین شود.
وی گفت: براساس این برنامه تفاهم نامه های مختلفی با دستگاههای اجرایی منعقد و وظیفه هر دستگاه مشخص شده است که انتظار می رود همکاری بیشتری با این دبیرخانه انجام شود.
صفوی یادآورشد: تاکنون دستگاههای اجرایی ذیربط همکاری مفیدی با دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر (ساغ) نداشته اند.
وی با اشاره به نقش مهم نظام نامه سلامت در ارتقای سلامت یادآور شد: اولویت سلامت استان از طریق نشست اندیشگاه‌های سلامت شهرستان‌ها تعیین و برای رفع این مشکلات برنامه ‌ریزی و هزینه می شود.
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: شورای پیام گذاران سلامت، اندیشگاه سلامت و خانه مشارکت هر شهرستان باید بر روی انتخاب اولویت‌های سلامت شهرستان اتفاق‌ نظر داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه خانه مشارکت مردمی در 10 شهرستان استان بوشهر فعال است ادامه داد: فعال شدن شورای پیام گزاران سلامت شهرستان‌ها و اشراف کامل به حوزه تخصصی خود برای ارایه اطلاعات لازم برای تدوین برنامه جامع سلامت استان تاثیر بسزایی در حل مشکلات هر شهرستان دارد.
وی بیان کرد: در برخی شهرستان‌ها، کمبود اطلاعات وجود دارد که این مشکل با ارائه طرح‌های پژوهشی قابل‌ حل است.
صفوی با بیان اینکه در دبیرخانه سلامت برای نخستین بار از نظر مردم در قالب خانه مشارکت مردمی استفاده می شود گفت: استان بوشهر پنجمین استانی است که این برنامه در آن عملیاتی شده و پایش آن در این دبیرخانه انجام می شود.
وی تصریح کرد: با فعال شدن دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی برای نخستین بار دو پتروشیمی استان در شهرستانهای عسلویه و دشتستان خود را موظف به تهیه پیوست سلامت دانسته اند.
صفوی افزود: شرایطی که مردم در آن رشد، زندگی و کار می کنند، همگی بر وضعیت سلامتشان تاثیر گذار است و نابرابری در این شرایط خود منجر به بی عدالتی های سلامت می شود.
6047/ 6045**خبرنگار: مونا عیدان ** انتشاردهنده : اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.