محمد مهدی بنچاری شنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: این اطلس اواخر سال گذشته به همت مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری دانشگاه تهران در یکهزار نسخه منتشر شد.
وی بیان کرد: اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در ۱۲ فصل و در سه جلد تنظیم شده که حاصل پژوهش های محمدباقر وثوقی و منصور گل‌صفت از استادان دانشگاه تهران است.
بنچاری ادامه داد: ۵ فصل نخست اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی کشور در جلد اول، فصل ۶ تا فصل ۹ در جلد دوم و فصل ۱۰ تا ۱۲ آن در جلد سوم گرد آوری شده است.
وی یادآورشد: خلیج فارس از سپیده دم تاریخ تا دوره هخامنشیان، دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره هخامنشیان، بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره اشکانیان، دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره ساسانیان، دریای خزر پیش از اسلام و خلیج فارس و دریای عمان در سده‌های نخستین اسلامی و تحول فنون دریانوردی از جمله فصل های اطلس یاد شده است.
بنچاری ادامه داد: بنادر خلیج فارس و دریای عمان از قرن هفتم تا قرن دهم هجری، بنادر خزری در قرون نخستین اسلامی تا صفویان، بنادر و دریانوردی خزری در عهد صفویان تا معاصر، بنادر و جزایر و خلیج فارس در نقشه های تاریخی پس از صفویه، مروری بر تحولات اجتماعی بنادر و جزایر خلیج فارس در قرن چهاردهم شمسی (بررسی اجمالی) و توسعه بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره انقلاب اسلامی از دیگر فصل های این کتاب است.
استاد دانشگاه خلیج فارس در حوزه تاریخ کشور نیز گفت: این کتاب یک اثر ارزشمند و تاریخی است که می توان آن را به عنوان یک کتاب مرجع در کشور مورد استفاده قرار داد.
حمید اسدپور افزود: بیش از ٥٠٠ عکس نایاب و تاریخی در این کتاب چاپ شده که عکس های موجود از مناطق مختلف دریانوردی و بنادر سراسر کشور است.
وی یادآورشد: همانطور که شهر بوشهر در عرصه فرهنگی توانسته پایتخت کتاب ایران معرفی شود، در گذشته نیز بندر بوشهر کانون اصلی تجارت محسوب می شده که بخش قابل توجهی از فعالیت های این حوزه از طریق دریا صورت گرفته است.
7212/ 6045**خبرنگار: عبدالصمد شهریاری**انتشار دهنده:اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.