عباسعلی زنده بودی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید استاندار بوشهر از مزارع پرورش میگوی این استان در گفت و گو با ایرنا افزود: میانیگین پرورش میگو در یک مزرعه 20 هکتاری در سطح کشور بین 40 تا 45 تن است که در استان بوشهر در برخی مزارع با اقدامات صورت گرفته تا سه برابر نیز رسیده است.
وی بیان کرد: در ابتدا فعالیت پرورش میگو در کشور برای تولید هر هکتار 3 تا 3.5 تن تعریف شده بود که اکنون با توجه به بالا رفتن دانش پرورش میگو، بکارگیری سیستم مکانیزاسیون و اجباری شدن مزارع به استفاده از برق و بکارگیری سیستم های پیشرفته برنامه ریزی برای تولید هشت تن در هکتار است.
زنده بودی افزود: در واگذاری مجوزهای جدید مزارع پرورش دهنده میگو شاخص برداشت و تولید هشت تن در هکتار با بهره گیری از دانش روز و سیستم های مکانیزاسیون در دستور کار خود قرار دهد.
مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد: ظرفیت تولید میگوی استان بوشهر با بهره وری و همچنین افزایش واگذاری مزارع قابلیت افزایش 2 برابر حدکنونی را دارد.
وی گفت: در سال 84 که بیماری لکه سفید میگو وارد مزارع پرورش میگوی استان بوشهر شد در حدود 95 درصد مزارع پرورش میگو تعطیل شد .
زنده بودی ادامه داد: ولی اکنون با وجود بیماری همه تا پایان دوره کار می کنند و اقدامات لازم برای مقابله با این بیماری را انجام می دهند.
امسال یک میلیارد و 79 میلیون قطعه بچه میگو در سطح سه هزار و 617 استخر پرورش در استان بوشهر ذخیره سازی شده است.
شرایط مناسب تولید و وجود زیر ساخت های آماده باعث شد امسال در 10 مجتمع و سایت از شمال تا جنوب این استان پرورش میگو اجرا شود که تولید 15 هزار تن میگوی پرورشی پیش بینی شده است.
برای تولید بچه میگوی مورد نیاز امسال 10 هزار جفت مولد در استان تامین شد که از این شمار یکهزار و 400 جفت از هاوایی وارد شده است.
این میزان بچه میگو در 11 مرکز تکثیر فعال در استان بوشهر تکثیر و در اختیار سایت های پرورش میگو قرار گرفت.
ذخیره سازی بچه میگو در استخرهای پرورش این استان از نیمه دوم اردیبهشت آغاز و تا نیمه تیرماه به طول انجامید و کار برداشت نیز از شهریور ماه آغاز و تا پایان مهر ادامه دارد.
در زمان حاضر 26 مرکز فرآوری در استان بوشهر آماده انجام فرآوری میگوی پرورشی است.
پارسال از سه هزار و 800 هکتار استخر پرورش میگو در استان بوشهر با وجود پیش بینی تولید 12 هزار تن به دلیل شیوع بیماری لکه سفید در برخی سایت های پرورشی این میزان به 9 هزار تن کاهش یافت.
استان بوشهر با تولید 60 درصد میگوی پرورشی کشور به عنوان قطب پرورش میگو شناخته شده است.
7212/ 6045**خبرنگار: عبدالصمد شهریاری**انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.