به گزارش ایرنا، روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز چهارشنبه به نقل از پیام معتمد افزود: شناورهای حاضر در موقعیت عملیات پس از اتمام نصب و ایمن‌سازی این سازه که از 18 شهریور‌ماه امسال آغاز شده بود، پنجشنبه هفته گذشته (ششم مهرماه) موقعیت آ 13 را ترک کردند.
وی با اشاره به برخورد شناور آلپاین اترنیتی به جکت سرچاهی آ 13 اس پی دی در دوم فروردین ماه سال 1394 اظهار کرد: به دلیل سهل‌انگاری کاپیتان شناور یادشده، آسیب جدی به تاسیسات و چاه‌های جکت سرچاهی طرح توسعه فاز 13 وارد آمد و کل طرح از این حادثه متأثر شد که مراحل تعمیرات آن با مشکلات و خطرهای بالقوه ایمنی و زیست‌محیطی فراوانی همراه بود.
معتمد با بیان اینکه پس از ارزیابی ریسک‌های مربوطه و تشکیل کمیته بحران به سرعت هماهنگی‌های لازم با سازمان‌ها و مراجع مختلف بین‌المللی برای جبران خسارات وارده به تاسیسات فراساحلی دریایی طرح آغاز شد، ادامه داد: همچنین همزمان در یک عملیات منحصر‌به‌فرد و پیچیده دریایی، با تلاش غواصان اشباع در عمق 56 متری از سطح دریا، چاه زنده شماره 5 این موقعیت مهار شد.
وی همچنین با اشاره به اجرای عملیات آواربرداری بیش از 2600 تن جکت سرچاهی آسیب‌دیده، پاک‌سازی و ایمن‌سازی چاه‌ها در محل اتصال با نظارت دقیق و مستمر نمایندگان طرح بیان کرد: همزمان با انجام این فعالیت‌ها، عملیات مهندسی، خرید و ساخت جکت سرچاهی جدید برای نصب در همان موقعیت دریایی قبلی بدلیل استفاده، دسترسی و حفظ 11 حلقه چاه حفر شده قبلی بجد آغاز شد.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی گفت: با اتمام ساخت و بارگیری این جکت، عملیات نصب این سازه دریایی از 18 شهریورماه سال جاری در موقعیت آ 13 آغاز شد و در ششم مهرماه با اتمام موفقیت‌آمیز عملیات نصب توسط پیمانکاران داخلی و ایمن‌سازی منطقه با استفاده از علائم دریایی برای جلوگیری از تکرار حادثه برخورد با توجه به حجم بالای ترافی شناورهای عبوری، جکت سرچاهی جدید به منظور قرارگیری ریگ حفاری برای تکمیل حفر چاه‌ها آماده شد.
معتمد اظهارکرد: با تکمیل چاه‌ها این موقعیت در خردادماه سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.
به گزارش ایرنا، طرح توسعه فاز13 برای برداشت روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک پارس جنوبی و استحصال روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز متان، 2 هزارو 900 تن گاز مایع ال پی جی، 2 هزارو 750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.
طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در قالب 24 فاز اجرایی شده است که اکنون با بهره برداری از 18 فاز آن روزانه 570 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.