محمد تقی منوچهری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این طرح براساس توافق سه جانبه سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و تشکل های کشاورزی در این استان اجرا می شود.
وی اضافه کرد: طرح الگوی کشت با هدف جلوگیری از توسعه بی رویه سطح کشت، افزایش کارایی مصرف آب، عملکرد در واحد سطح، تنظیم بازار محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، تولید بهینه و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی به اجرا درآمده است.
منوچهری اظهار کرد: ارائه هرگونه خدمات نظیر تسهیلات بانکی، بیمه محصول، سهمیه کود، خرید توافقی محصول در صورت افت قیمت به کشاورزان منوط به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه الگوی کشت بین کشاورز، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت سهامی آب منطقه ای است.
وی در باره انباشت محصول تولیدی گوجه فرنگی در سال 95 گفت: با توجه به افت قیمت و همرسی محصول تولیدی استان با استانهای مجاور در سال گذشته بخش زیادی از این محصول به فروش نرفت.
منوچهری اظهار کرد: در این ارتباط تعاون روستایی استان بوشهر اقدام به خرید محصول از کشاورزان گوجه کار کرد و 63هزار و 850 تن محصول 6 شهرستان استان بوشهر را با قیمت چهار هزار ریال به ازای هر کیلوگرم خرید.
وی بیان کرد: تعاون روستایی تاکنون بیش از 230میلیارد ریال معادل 93 درصد مطالبات گوجه کاران استان بوشهر را پرداخت کرده و مابقی یز بزودی پرداخت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در باره صنایع تبدیلی کشاوزی گفت: سیاست این سازمان توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق تولیدی کشاورزی این استان است.
منوچهری افزود: در این ارتباط امسال هفت واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش خرما با پنج هزار و 240 تن ظرفیت و 270میلیارد ریال اعتبار در استان بوشهر ایجاد می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در باره حفظ نباتات و پایش سموم محصولات کشاورزی بیان کرد: با توجه به تولید محصولات خارج از فصل و تازه خوری محصول مصرف بیش از حد سموم می تواند مشکل ساز باشد.
منوچهری افزود: برهمین اساس امسال با اجرای طرح پایش سموم شیمیایی و فلزات سنگین در سطح 40 هزار هکتار از زمین های کشاورزی 170 نمونه از محصولات استان به آزمایشگاه مرجع ارجاع شد که 85 درصد این محصولات سالم اعلام شده است.
وی گفت: برای بهبود وضعیت و سالم سازی محصول اجرای مبارزه بیولوژیکی، استفاده از تجهیزات غیر شیمیایی و سم های کم خطر از جمله برنامه های این سازمان در سال جاری است.
منوچهری در باره اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: اعتبارات ملی و تملک دارایی این سازمان امسال تاکنون به ترتیب 40 و 38 درصد رشد نشان می دهد.
وی یادآور شد: براین اساس تاکنون بیش از 800 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و 220میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به استان بوشهر ابلاغ شده است.
منوچهری در باره فعالیت این سازمان در بخش آبخیزداریگفت: امسال یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی، نفت و استانی برای تقویت سفره های آب زیرزمینی و انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان داری برای استان بوشهر پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: همچنین 120میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ملی برای بیابان زدایی، نهال کاری و بوته کاری در نظر گرفته شده است که نسبت به 10میلیارد ریال پارسال افزایش نشان می دهد.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.