طاهره ایبد روز یکشنبه به مناسبت گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: مخاطب شناسی از مهمترین اتفاق هایی است که باید در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رخ دهد و تنها با این شیوه می توان این خلا را پرکرد.
وی اضافه کرد: نبود اندیشه لازم در حجم زیادی از آثار ترجمه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از جمله دیگر مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.
ایبد اظهار کرد: امروز در بیشتر آثار مربوط به حوزه ادبیات کودک و نوجوان اندیشه و دید فلسفی نویسنده دیده نمی شود.
وی بیان کرد: هرچند قصد ادبیات کودک و نوجوان سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است ولی این آثارباید آن اندیشه لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: آثاری که اندیشه لازم را داشته و نویسنده دیدگاه عمیق خود را نسبت به هستی و انسانیت بیان کند ،ماندگاری بیشتری در ادبیات کودک و نوجوان دارد.
ایبد، در دسترس نبودن کتابهای ویژه کودک و نوجوان را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: هرچند بتازگی باشگاههای کتابخوانی در کشور تشکیل و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاشهایی در این مسیر انجام داده ولی این اقدام ها نسبت به جمعیت مخاطبان کافی نیست.
وی تاکید کرد: لازم است کتابهای کودک و نوجوان مانند سایر چیزهایی دیگر که فایده ای هم برای این قشر ندارند در دسترس آنها باشد تا زمینه جذب این قشر به کتاب خوانی را فراهم کند.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: آموزش و پرورش باید برای برطرف کردن این مشکل ورود کند.
وی همچنین برضرورت اصلاح سیستم آموزشی در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: آموزش و پرورش علاوه بر مسئولیت آموزش، پرورش را هم برعهده دارد اما امروز این خلاء در برنامه های پرورشی این نهاد آموزشی به روشنی دیده می شود.
ایبد گفت: با توجه به اینکه بخشی از وظیفه حوزه پرورش تقویت قدرت تخیل است به همین دلیل آموزش و پرورش می تواند از راه ادبیات کودک و نوجوان بیشتر به حوزه فراموش شده پرورش بپردازد.
وی تاکید کرد: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید در مسیر معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه گام های موثری بردارد.
ایبد اظهار کرد: گسترش فرهنگ در کشور همت مدیران و مسئولان را می طلبد زیرا در این صورت است که به توسعه پایدار در بخش های مختلف دست می یابیم.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.