در این مطلب که به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نگارش شده، آمده است: کودکی یکی از مرحله های حساس زندگانی هر فردی است که بدلیل نقش داشتن در شکل گیری شخصیت فرد و نحوه رفتار و عملکرد وی در سالیان آتی عمر وی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کودکان و نوجوانان بسته به شرایط سنی خود دارای دایره واژگان محدودی برای استفاده در زندگی خود بوده و افزایش این دایره نیاز به تعلیم و آموزش هایی توسط نهادهایی تخصصی در زمینه های علمی، فرهنگی، آموزشی و پرورشی در راستای فرهنگ اسلامی ایرانی دارد.
اهمیت موضوع آموزش و ادبیات کودک تا جایی است که بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی 18 تیر را به عنوان روز رسمی و ملی ادبیات کودک و نوجوان در کشور نمگذاری کردند.
شکل گیری شخصیت و چگونگی رفتار در محیط های اجتماعی، شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان، تشویق و ترغیب برای شرکت در محافل اجتماعی جامعه، افزایش اعتماد به نفس، آشنایی کودکان و نوجوانان با زمینه و ویژگی های فرهنگ و هنر جوامع مختلف، آموزش و آشنایی با پیشرفت های علمی روز دنیا و پرورش و آماده کردن برای ورود به شرایط متلاطم جامعه و عبور از یک دوره سنی حساس از شرایطی است که وجود نهادی برای پرورش و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان را ضروری می داند.
در این زمینه ادبیات کودک و نوجوان با بیان کودکانه و بسته به شرایط سنی می تواند گامی موثر در ترویج و غنای فرهنگ و ادبی در بین این گروه در معرض آسیب از جامعه مهم تلقی می شود.
با توجه به گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان به این فضای گسترده و نظر به رویکرد دشمنان برای ترویج فرهنگ غربی در کشورهای اسلامی و همچنین با این نگرش که شکل گیری شخصیت و اخلاق اجتماعی هر فردی در سنین کودکی صورت می پذیرد، تلاش، توسعه و توجه بیشتر به گسترش ادبیات کودک و نوجوان از ضروریات است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهادی دولتی است که در راستای آموزش و بکارگیری، بروز استعداد،ذوق کودکان و فراهم کردن زمینه پرورش هنر و فکر با انتشار کتاب هایی برای سنین مختلف و تولید فیلم و موسیقی و نمایش های عروسکی و اسباب بازی ها و سرگرمی های سازنده و مفید و نرم افزارهای ساده آموزشی و رایانه ای تاسیس شده است.
با توجه به اهمیت این نهاد در آمادگی و رشد فکری کودکان و نوجوانان اما متاسفانه شاهد آن هستیم که کودکان برخی از مناطق استان ایلام در این زمینه نیز در فقر بسر برده و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ندارند.
ملکشاهی یکی از شهرستان هایی که در این راستا مظلوم واقع شده و کودکان این دیار در حسرت نهادی برای حمایت و غنی سازی و ترویج و رشد و آموزش فرهنگ و هنر هستند.
بر اساس گزارش منتشره در برخی پایگاه های خبری استان؛ یکی از نهادهای علمی، فرهنگی، آموزشی و پرورشی که نبود آن در ملکشاهی به وضوح احساس می شود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
این مرکز شکوفایی استعدادهای نهفته در وجود نوجوانان یکی از نیازهای جامعه شهری این شهرستان است که هنوز برای راه اندازی آن هیچ اقدامی از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته و انتظار مردم از مسئولان، پیگیری هر چه سریعتر برای احداث یک مرکز پرورش فکری در منطقه است.
چه بسا استعدادها و انرژی های نهفته ای در اعماق ذهن کودکان و نوجوانان این شهرستان برای ظهور و به ثمر نشستن، نیازمند فعالیت این کانون های علمی و فرهنگی هستند و مربیان ماهر و توانمندی نیز برای فعالیت در این مراکز به صورت بومی در خود شهرستان منتظر چنین فرصتی برای خدمت می باشند.
با توجه به نقش سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رشد، حمایت و آموزش فرهنگی و هنری این قشر آسیب پذیر جامعه، تاسیس این نهاد در شهرستان مذکور و مناطقی که از وجود این کانون بی بهره اند از ضروریات بوده و در مناطقی نیز که این کانون فعال است نیازمند توسعه و تلاش بیشتر در زمینه های مختلف برای آموزش کودکان و نوجوانان می باشد.
منبع: ایلام رصد
6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.