به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این نشست راهکارها و پیشنهادهای فنی و تخصصی خوبی ارایه و تصمیم های مناسبی در احیای این فرودگاه که خواسته و آرزوی دیرینه مردم این منطقه است، ارایه دادند.
تشکیل یک کارگروه تخصصی، فراخوان بازرگانان و تجار شمال استان بوشهر به عنوان مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه احیا و راه اندازی فرودگاه با کسب مجوز، داشتن توجیه اقتصادی، تعیین هیاتی مرکب از فعالان اجتماعی و مجمع مشورتی توسعه شهرستان برای اعزام به تهران و پیگیری مباحث مطرح شده از عمده مصوبه های این نشست بود.
یکی از فعالان اجتماعی و مدیر گروه مجازی فعالان اجتماعی گفت: این نشست با حضور متعهدانه شرکت کنندگان و باهدف مطالبه گری یکی از خواسته های بحق و دیرینه مردم این شهرستان برگزار شده تا ازاین طریق بتوان حساسیتی در بین مسئولان برای وضعیت نامعلومی که گریبانگیر آن شده ایجاد کرد.
محمدرضا حسینی افزود: باتوجه به اینکه 45 سال از سابقه فرودگاه گناوه می گذرد اما تاهنوز وضعیت نامعلومی دارد و از مسئولان انتظار داریم از بلاتکلیفی رها و به سرانجامی برسد.
وی اظهارکرد: فرودگاه گناوه که زمین آن حدود ۴۵ سال پیش خریداری و سند آن نیز صادرشده برای همه مردم این شهرستان معروف است اما هم اینک ساختمان متروکه ای در آن نظاره می شود که سال های سال بلاتکلیف مانده و تصمیمی در باره آن گرفته نشده است.
حسینی گفت: احیا و فعالیت فرودگاه گناوه با توجه به ظرفیت های قابل اتکای اقتصادی و موقعیت راهبردی در شمال استان بوشهر می تواند به عنوان کلید توسعه این منطقه در جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی و غیره ثمر بخش باشد.
رئیس کارگروه توسعه و زیرساختی مجمع مشورتی شهرستان گناوه گفت: با وجود اینکه زمین فرودگاه گناوه از لحاظ جانمایی به نسبت دیگر شهرهای استان و استان های همجوار از توجیه لازم برخوردار است و با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و وجود تاسیسات نفتی دلیلی بر توجیه اقتصادی و راه اندازی آن است.
ایرج حیاتی افزود: نبود فرودگاه در شمال استان بوشهر سبب شده تا سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری دراین نقطه نداشته باشند در حالیکه می توان با ایجاد زیرساخت های لازم نسبت به احیا و راه اندازی این نیاز توسط مسئولان و مشارکت مردم گام های اساسی برداشت.
وی با بیان اینکه معرفی شدن بازار گناوه در کشور به عنوان یک برند توسط خود مردم صورت گرفته است، گفت: مشارکت مردم این بندر می تواند در احیا و راه اندازی فرودگاه نقش بسیار اثرگذاری داشته باشد.
مشاور نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه ودیلم گفت: شهرستان گناوه بدلیل دارابودن قابلیت ها و ظرفیت های موجود نیاز به توسعه دارد که احداث فرودگاه می تواند رونق مضاعفی به این منطقه ببخشد.
حسن عرب زاده افزود: مباحث و ایده و راهکارهای پیشنهادی در این نشست جمع بندی و به اطلاع نمانیده حوزه خواهد رسید تا بررسی و با مقام های کشوری پیگیری کند.
یک خلبان و موسس باشگاه پروازهای هوایی بندر گناوه گفت: براساس تحقیقاتی که انجام دادم، راه اندازی فرودگاه گناوه بطور مسلم مشکلی ندارد و تنها نیاز به همکاری و حمایت مسئولان و مردم این شهرستان از طریق رایزنی با مسئولان کشوری دارد.
مجبتی فخرآوری افزود: زمینی که برای فرودگاه گناوه از سالیان قبل درنظر گرفته شده شاخصه و بسترهای لازم برای راه اندازی در حوزه 6 گانه فرودگاهها از جمله بین المللی، مرز هوایی، آموزشی سقوط آزاد و آشیانه بالگرد دارد.
وی بیان کرد: با ثبت بین المللی کردن فرودگاه گناوه می توان آینده ای درخشان برای این منطقه پیش بینی کرد.
وی اظهارکرد: وجود فرودگاه بندر امام حسن یکی از دلایل توجیه نبودن راه اندازی فرودگاه گناوه است درحالیکه آن فرودگاه مختص شرکت نفت است و علاوه براینکه در مکانی نامناسب قرارگرفته، مردم نیز از آن بهره ای نمی برند.
عضو مجمع مشورتی توسعه و از فعالان اجتماعی گناوه گفت: روحیه مطالبه گری بدون تنش و ماجراجویی در وجود مردم این منطقه نهفته است.
حسن سولی زاده افزود: زمین فرودگاه گناوه در موقعیت مناسبی قرار دارد و دلیل عده ای که نداشتن توجیه اقتصادی را مطرح می کنند غیرقابل قبول است.
وی اظهارکرد: فرودگاه گناوه در سالیانی چندین هواپیما در آن نشست و برخاست داشت و حتی دفتر هواپیمایی نیز برای صدور بلیت راه اندازی شده بود.
وی گفت: با احیا و راه اندازی فرودگاه گناوه، شاهد حضور سرمایه گذاران برای اجرای طرح های مهم که در این منطقه قابلیت دارد، خواهیم بود.
یکی دیگر از فعالان اجتماعی گناوه گفت: احداث فرودگاه آرزوی دیرینه مردم منطقه است که بواسطه بدنه موجود اجتماعی قوی و رونق و تحولی که در صنعت هواپیمایی کشور توسط دولت تدبیر و امید روی داده دور از دسترس نیست.
مجتبی عباسی افزود: احیای فرودگاه گناوه باتوجه به موقعیت و ظرفیت خوب مناطق شمالی استان بوشهر ضروری است که دراین ارتباط همه باید این خواسته بحق را به هرطریق ممکن تاحصول نتیجه دنبال کنیم.
یک فعال اجتماعی و نویسنده و مدیر هفته نامه دریادلان نیز به تاریخچه فرودگاه گناوه اشاره کرد و گفت: طرح ایجاد فرودگاه گناوه در ابتدای دهه 50 توسط مرحوم محمود مسقط یکی از شهروندان انجام شد.
غلامرضا کرمی افزود: طرح مطالعاتی فرودگاه بندرگناوه در دهه ۱۳۵۰ انجام و سپس فنس کشی و تسطیح زمین آن اجرایی و حتی در سال ۱۳۵۴ اولین پرواز از فرودگاه شیراز به گناوه انجام شد.
وی گفت: پس از رهاشدن زمین فرودگاه، در سال های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۴ ازاین مکان استفاده های متعددی ازجمله نگهداری لوله های شبکه آبرسانی و استقرار جهادسازندگی شد و سپس در سال ۶۳ سازمان هواپیمایی کشور تابلویی به نام خود در این زمین نصب کرد.
کرمی اظهارکرد: برای احیا و راه اندازی فرودگاه گناوه مسئولان شهرستان و نمایندگان مجلس رایزنی و پیگیری های فراوانی انجام دادند که مقرون به صرفه نبودن آن توسط متولیان مطرح شد که قابل قبول نیست.
وی گفت: احداث فرودگاه در این شهرستان بدلیل ظرفیت ها و موقعیت منطقه ازجمله ارتباط تجار و بازرگانان شمال استان با کشورهای حوزه خلیج فارس، موقعیت جغرافیایی، وجود تاسیسات مهم نفتی و گازی و پسکرانه پشتیبانی جزیره خارگ از طریق گناوه می تواند معیارهای خوبی برای رد نداشتن توجیه اقتصادی توسط متولیان باشد.
شهرستان گناوه با 103 هزارنفر جمعیت در 100 کیلومتری شمال مرکز استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی* انتشار دهنده: خدنظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.