به گزارش ایرنا، این صیادان که شمار آنان به 100 نفر می رسید، از ساعت 8:00 صبح امروز در کمال آرامش خواستار رسیدگی فرماندار دیر به این مشکل و جلوگیری از فعالیت کشتی های صیادی ترال کننده طبس و کیش در آبها و صیدگاه های این منطقه شدند.
آنان می گویند: هم اکنون که صید ترال به دلیل آسیب رساندن به صیدگاه ها، زیستگاه ها و نسل آبزیان دریایی ممنوع است، چرا کشتی های بزرگ صیادی با این روش ممنوعه بدون اینکه کسی مانع آنها شود آزادانه علاوه بر خالی کردن دریا به زیستگاه های آبزیان آسیب می زنند؟
این صیادان افزودند: این کشتی ها برای صید ماهیان یال اسبی در محدوده صید قایق ها (محدوده10 تا 20 مایلی آب های ساحلی بندر دیر) فعالیت می کنند که این امر باعث تخریب ادوات صید آنان شامل گرگور و تور صیادی می شود.
فرماندار دیر در تماس خبرنگار ایرنا گفت: در این ارتباط جلسه ای با پنج نفر از نمایندگان صیادان معترض در محل فرمانداری برگزار و مقرر شد که نامه ای به شیلات نوشته شود که در صورت اثبات این ادعای صیادان خسارت به آنان پرداخت شود.
حمزه اعتماد افزود: صیادان قایق دار در محدوده 10 تا 20 مایلی به صید آبزیان با گرگور می پردازند و صید با شیوه ترال به ادوات صیادی آنان خسارت وارد می کند و در این ارتباط نیز حراست شیلات با متخلفان صید ممنوعه ترال برخورد می کند که در هفته گذشته چند قایق متخلف توقیف شده است.
مدیر تعاونی صیادی بندردیر گفت: اگرچه شیلات استان بوشهر قرار است از نیمه تیرماه امسال طرح دریابست ( طرحی که در سالهای اخیر برای حفاظت از نسل میگو یکماه پیش از آغاز فصل صید آن در آبهای استان بوشهر اجرا می شود و براساس این طرح شناورهای صیادی در این مدت مجوز دریاروی و صید و صیادی ندارند) را برای شناورها و قایق های صیادی اجرا کند اما این طرح در صورتی کارآیی دارد که برای کشتی های صیادی طبس و کیش نیز اعمال شود.
حسین بهشتی در باره با اعتراض قایق داران دیری بیان کرد: به محض اعتراض قایق داران مبنی بر تخریب ادوات صید توسط کشتی های طبس با رئیس شیلات دیر تماس گرفتم و نگرانی صیادان اعلام و رئیس شیلات قول داداگر اثبات شود که این کشتی ها در محدوده صید قایق ها مبادرت به صید و به آنان خسارت وارد کرده اند باید خسارت وارده به قایق داران را پرداخت کنند و ما این موضوع را تا نتیجه نهایی دنبال خواهیم کرد.
مدیر تعاونی صیادی بندر دیر اظهارداشت: حراست آبزیان شیلات در برخورد با این شناورهای متخلف نقش بسیار تاثیرگذاری دارد اما برای برخورد با این عوامل حراست نیاز به امکانات و اعتبار ویژه دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، افراد معترض با قول پیگیری مشکلات آنان توسط فرماندار ساعت 11 به تجمع خود پایان دادند.
صید به روش کف روب با ادوات صیادی ترال به دلیل آسیب رساندن به صیدگاه ها، زیستگاه ها و نسل آبزیان
بجز در فصل آزادی صید میگو ( از 10 مرداد تا نیمه شهریور هر سال) مابقی طول سال در استان بوشهر ممنوع است.
در دیر (dayyer) به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور 35 لنج صیادی، 11 کشتی و 300 قایق صیادی به امر صید و صیادی مشغول هستند.
7207/6043**
خبرنگار: عباس بحرانی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.