حسین بهشتی نژاد روز یکشنبه در جلسه بررسی صید قاچاقی میگو در دیر افزود: با وجود اینکه هم اکنون در فصل ممنوعه صید میگو هستیم اما این آبزی به فراوانی در بازار این بندر عرضه می شود که بیانگر صید قاچاق میگو توسط قایق های بومی و شناورهای غیر بومی به روش ترال است.
وی اضافه کرد: اگرچه شیلات استان بوشهر قرار است از نیمه تیرماه امسال طرح دریابست ( طرحی که در سالهای اخیر برای حفاظت از نسل میگو یکماه پیش از آغاز فصل صید آن در آبهای استان بوشهر اجرا می شود و براساس این طرح شناورهای صیادی در این مدت مجوز دریاروی و صید و صیادی ندارند) را برای شناورها و قایق های صیادی اجرا کند اما این طرح در صورتی کارآیی دارد که برای کشتی های صیادی طبس و کیش نیز اعمال شود.
مدیر تعاونی صیادی بندر دیر اظهارداشت: حراست آبزیان شیلات در برخورد با این شناورهای متخلف نقش بسیار تاثیرگذاری دارد اما برای برخورد با این عوامل حراست نیاز به امکانات و اعتبار ویژه دارد.
وی گفت: صیادان این بندر با مراجعه حضوری و بیان مشکلات خود بصورت غیر حضوری گلایه دارند که اگر روند کنونی صید غیرمجاز ترال(کف روب) میگو در فصلی که صید این آبزی ممنوع است ادامه پیدا کند تا آغاز فصل آزادی صید میگو که در دهه اول مردادماه سال جاری است، دیگر چیزی برای صید برای آنان در دریا باقی نمی ماند.
بهشتی نژاد، خواستار برخورد جدی با متخلفان شد و بیان کرد: اگر بخواهیم تنها با فروشندگان میگو در بازار برخورد کنیم این کار تاثیر چندانی ندارد به همین دلیل باید ریشه تخلف که آن هم در دریا توسط شناورهای متخلف صورت می گیرد، خشک کرد.
وی افزود: با نگرانی ها، صیادان این بندر با تهیه وسایل و امکانات صید خود را برای صید میگو که در دهه اول مردادماه به مدت 40 روز در صیدگاههای مجاز در دریا از طرف شیلات استان بوشهر اعلام می شود، آماده می کنند.
در دیر (dayyer) به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور 35 لنج صیادی، 11 کشتی و 300 قایق صیادی به امر صید و صیادی مشغول هستند.
صید به روش کف روب با ادوات صیادی ترال به دلیل آسیب رساندن به صیدگاه ها، زیستگاه ها و نسل آبزیان
بجز در فصل آزادی صید میگو ( از 10 مرداد تا نیمه شهریور هر سال) مابقی طول سال در استان بوشهر ممنوع است.
سال گذشته در استان بوشهر یکهزارو 300 تن میگو دریایی صید شد.
7207/6043**
خبرنگار: عباس بحرانی** انتشاردهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.