عبدالمحمد خواجه ئیان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: علاوه براین احداث هفت باب مرکز خدمات جامع سلامت در مناطق روستایی استان بوشهر از جمله دیگر خدمات عمرانی حوزه بهداشت در این مناطق است.
وی اضافه کرد: نوسازی و تجهیز پنج آموزشگاه بهورزی برای بهبود زیر ساخت های تربیت نیروی انسانی برای بکارگیری در مناطق روستایی استان با 14میلیارد و 970میلیون ریال، احداث 9 باب پانسیون پزشکان در مناطق روستایی برای افزایش ماندگاری پزشکان در این مناطق از جمله دیگر خدمات مهم دانشگاه علوم پزشکی در مناطق روستایی استان بوشهر است.
خواجه ئیان افزود: انعقاد تفاهم نامه احداث واحدهای بهداشتی درمانی برای تقویت زیرساخت های ارائه خدمت در مناطق روستایی استان میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استانداری بوشهر
از جمله دیگر اقدام های مهم بخش بهداشت و درمان در استان بوشهراست.
وی بیان کرد: براساس این تفاهم نامه 68 خانه بهداشت با قدمت بالا، 2 باب مرکز خدمات جامع سلامت و یک باب مرکز آموزش بهورزی با 13میلیارد و 200 میلیون ریال باید احداث شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره عملکرد تجهیزاتی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی در روستاهای استان بوشهر گفت: در چهار سال گذشته همه مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشت و پانسیون پزشکان به تجهیزات پزشکی، اداری و امکانات رفاهی بر اساس استانداردهای ابلاغی وزارتخانه مجهز شدند.
خواجه ئیان افزود: تجهیز و راه اندازی 23 اتاق احیای پیشرفته با اعتبار هشت میلیارد و 600 میلیون ریال درمناطق روستایی و شهرهای زیر20 هزار نفر، خرید بیش از850 دستگاه رایانه برای راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت، افزایش تعداد پزشکان عمومی مراکز بهداشتی درمانی از 89 به 137نفر و جذب 82 کارشناس مامایی در مناطق روستایی و شهرهای زیر20هزار نفراز خدمات ارائه شده به روستاهای استان بوشهراست.
وی تامین 436 قلم دارو و ارائه خدمات دارویی توسط 34 داروخانه در مناطق روستایی، تامین هفت قلم مکمل دارویی برای پوشش کامل گروه های هدف، خرید و تامین یونیت‌های سیار دندانپزشکی، 12 واحد سیار کلنیک دهان و دندان موتوری پیشرفته و تامین 70 دستگاه خودرو استیجاری در مراکز خدمات جامع سلامت برای انجام دهگردشی را از جمله دیگر خدمات ارائه شده در روستاها عنوان کرد.
خواجه ئیان در باره عملکرد فنی و ارائه خدمت به روستائیان استان بوشهر گفت: راه اندازی 28 مرکز جامع خدمات سلامت و 14 پایگاه بهداشت استان، به کارگیری کارشناس تغذیه و کارشناس روانشناسی در مراکز جامع سلامت، رایگان شدن آزمایش های قند خون و کلسترول در گروه سنی 30 تا 59 سال، ارائه خدمات پیشگیرانه سلامت دهان و دندان به گروه‌های هدف شامل مادران باردار و کودکان 14 سال و کمتر بصورت رایگان از جمله این خدمات است.
وی راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت برای کل جمعیت استان با تکمیل زیر ساخت های اینترنت، ثبت نام 291هزار و 923نفر در سامانه یکپارچه بهداشت(سیب ) و ارایه خدمت به بیش از 196هزار و 431نفر در قالب خدمات پرونده الکترونیک سلامت در مناطق روستایی را از جمله دیگر خدمات ارائه شده در این مدت عنوان کرد.
وی گفت: انجام بیش از 32 هزار مورد دهگردشی تیم اعضای سلامت شامل پزشک و ماما از روستاهای استان، ارائه خدمات مراقبتی رایگان به تمام گروه های سنی و زنان باردار، اضافه شدن توزیع مکمل ویتامین د، رایگان شدن یک نوبت آزمایشهای دوران بارداری و یک نوبت سونوگرافی در زنان باردارمناطق روستایی، تکمیل پوشش برنامه ارایه خدمات بهداشت دهان و دندان به روستائیان در قالب 13 خدمت دندانپزشکی رایگان برای گروه‌های هدف برنامه را از جمله دیگر خدمات ارائه شده عنوان کرد.
وی تامین و توزیع واکسن پنتاوالان و اجرای واکسیناسیون آن در برنامه ایمن‌سازی جاری کشور از آبان ماه سال 94، اجرای برنامه خود مراقبتی با تربیت سفیران سلامت خانواده و دانش آموز و جذب و تربیت 16هزار و 405سفیر، اجرای طرح امید اجتماعی در 44 نقطه روستایی استان و آموزش چهارهزار نفر از روستائیان در موضوعاتی شامل دخانیات، پیشگیری از سرطان ، تغذیه سالم و تحرک بدنی را از جمله دیگر طرحهای اجرا شده در روستاها معرفی کرد.
خواجه ئیان گفت: تدوین برنامه چهارم استراتژیک کنترل اچ آی وی و ایدز و راه‌اندازی باشگاه‌های مشاوره و سلامت نوجوانان و جوانان برای کنترل ایدز، کنترل برخی بیماری‌های غیرواگیر شامل سرخک و مالاریا و پروژه حذف سرخک، سرخجه براساس تعهد بین‌المللی و ملی، تبیین سیاست‌های کلی جمعیت، افزایش بارداری‌های ارادی و اجرای برنامه تامین یک وعده غذای گرم برای 2هزار و 871 کودک در 105روستا مهد از جمله دیگر برنامه های اجرا شده در روستاهای استان بوشهراست.
6043/6045**خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظر خواجه

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.