به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی در بازدید از فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با توضیح مسئولان و متخصصان اجرای این پروژه در جریان روند احداث، فعالیت ها و میزان بهره برداری این فازها از میدان گازی پارس جنوبی قرار گرفت.
رئیس جمهوری در مراسم پرده برداری از یادمان افتتاح فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، گفت: با مسرت فراوان در این روز بیاد ماندنی و با افتخار به مهندسان و کارکنان صنعت نفت ایران و توسل به روح پیامبر اسلام(ص) و ائمه هدی، بهره برداری از فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی را آغاز می کنیم.
فازهای ٢٠ و ٢١ در زمره ایرانی ترین فازهای پارس جنوبی قرار دارند.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم، توسعه این فازها در دستور کار و اولویت قرار گرفت و با تزریق منابع مالی و مدیریت مناسب با وجود فشار تحریم ها، کار ساخت سکوها، حفاری چاه ها در دریا ، احداث خطوط لوله در دریا و ساخت پالایشگاه در خشکی بجد دنبال شد به گونه ای که در اواسط شهریور ١٣٩٥ برای نخستین بار تولید و تزریق گاز شیرین فازهای ٢٠و٢١ با استفاده از گاز ترش دریافتی از خط لوله گاز ترش فازهای ٦،٧،٨ به شبکه سراسری آغاز شد.
با نصب یکی از 2 سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی در تیر ماه ١٣٩٥، روزانه ٢٨ میلیون متر مکعب گاز دراین 2فاز تولید شد که از این میزان تولید برای تامین و افزایش توان گازرسانی به شبکه سراسری در فصل زمستان استفاده شد.
در آخرین روز از سال ١٣٩٥ و همزمان با سالگرد ملی‌شدن نفت، فاز ٢٠ با برداشت روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز و حدود ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی، وارد مدار شد.
گاز ترش غنی برداشت ‌شده از فاز ٢٠ پس از شیرین‌سازی، به شبکه سراسری گاز کشور تزریق و با تولید میعانات گازی، ظرفیت تولید روزانه ٦٥٠ هزاربشکه‌ای میعانات نیز افزایش یافت.
برای انتقال گاز از سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی بیش از ٣٤ هزار شاخه لوله 32 و چهار اینچ که طول آنها به بیش از ٤٢٠ کیلومتر می رسد در دریا نصب شده است.
همچنین برای ساخت سکوهای فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی بیش از ٣.٦ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شد که این میزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال‌زایی مستقیم، روزانه برای ٦٠٠ نفر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظران ساخت این سکوها اشتغال ایجاد کرده است.
همچنین استفاده حداکثری از توان و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در ساخت 2 سکوی ٢٠ و ٢١ باعث شد تا برای نخستین بار سامانه‌های کنترل این سکوها که نقش کنترل تمامی سازوکارهای سکو را برعهده دارند (و به نوعی قلب سکو محسوب می شوند) از سوی یکی از شرکت های ایرانی طراحی، ساخته و نصب شد.
عرشه غول پیکر فاز ٢٠ پارس جنوبی، ١٣٠٠ تن سازه فلزی، جکت چهار پایه و پایل ها ٣٢٠٠ تن وزن دارد که برای ساخت آنها ٤٦٧ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.
در بخش فراساحل ، طرح ساخت 2 سکوی دریایی در مجموع شامل ٢٢ حلقه چاه، 2 رشته خط لوله ٣٢ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول تقریبی ٢١٠ کیلومتر، 2 رشته خط لوله 4.5 اینچ دریایی برای انتقال گلایکول به طول تقریبی ٢١٠ کیلومتر و کابل دریایی به طول ٢٦ کیلومتر در انجام شده است.
در فازهای 20و21 برای نخستین بار در بخش حفاری چاه ها از دکل هایی با ملکیت 100 در صد ایرانی و همچنین از شرکت هایی ایرانی برای خدمات و پشتیبانی عملیات حفاری استفاده شد و در مجموع 88 هزار متر حفاری در 22 حلقه چاه انجام شد که با موفقیت کامل و بدون هیچگونه نیاز به تعمیرات در مدار تولید حداکثری قرار گرفته اند.
همچنین در سفر یک روزه رئیس جمهوری به استان بوشهر، علاوه بر افتتاح فازهای 17، 18، 19 و 2٠و21، طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی نیز بهره برداری می شود.
برای اجرای فازهای 17 و 18، 19 و 20و 21 و طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.
هم اکنون تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال 92 به بیش از 2 برابر افزایش یافته و از 250 میلیون مترمکعب در روز به 540 میلیون مترمکعب رسیده است.
با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی 150 میلیون متر مکعب گاز ، 200 هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال. پی. جی (گاز مایع ) به تولید ایران افزوده شده است.
با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، میزان برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر خواهد شد.
همچنین چهار طرح مجتمع های پتروشیمی کاویان 2، مروارید، انتخاب و تخت جمشید در منطقه پارس جنوبی که بدست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است، افتتاح خواهد شد.
با راه اندازی این طرح های پتروشیمی در مجموع سالانه 2 میلیون تن به محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور به ارزش 2 میلیارد دلار افزوده می شود که این امر سبب تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.
هر دو فاز پارس جنوبی سالانه 3،5 تا چهار میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می دهد و در کمتر از 2 سال تمام سرمایه گذاری ها در این پنج فاز (21،20،19،18،17) به اقتصاد ملی باز می گردد.
رئیس جمهوری را در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری همراهی می کنند.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.