به گزارش ایرنا، حسین نحوی نژاد روز شنبه درحاشیه اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر معلولان استان بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه 20 سال است که در روستاها و مناطق محروم کشور با همکاری بهزیستی، نظام خدمات بهداشت اولیه، دهیاری ها، وزارت کشور و تسهیل گران خدمات، در دست اجراست.
وی اضافه کرد: در سال 94 و 95 با پوشش 420 و430 هزار معلول روستایی به پوشش 100 درصدی در بخش توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش روستایی رسیدیم.
نحوی نژاد اظهار کرد: برای اجرای توانبخشی مبتنی برجامعه شهری در حاشیه شهرها و مناطق محروم از شهرداریها، اداره های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و تشکل های غیردولتی استفاده می شود.
وی در باره شناسایی جامعه هدف و انتقاد به مرکز آمار ایران گفت: شناسایی معلولان و خانواده های آنان درآمارگیری نفوس و مسکن سالهای 65، 75، 85 و 90 انجام می شد اما درآمارگیری سال 95 با وجود مصوبه شهریور 94 دولت و الزام برای گرفتن اطلاعات و آمار معلولان ولی به دلیل نبود بودجه این کارانجام نشد.
وی تاکید کرد: این انتقاد بزرگی است که به سازمان آمار کشور در زمینه گرفتن اطلاعات و آمار معلولان وارد است.
نحوی نژاد، اجباری شدن مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج را بویژه برای افرادی که سابقه معلولیت در خانواده و یا ازدواج فامیلی دارند از برنامه های ششم توسعه عنوان کرد.
وی با تاکید بر اهمیت مداخله به هنگام در زمانی که عارضه ایجاد شده و یا در حال اتفاق است گفت: درهمین ارتباط برای مراکز توانبخشی و سازمانهای غیردولتی مرتبط شرایطی فراهم می شود که بتوانند در کنار دولت این مداخله ها را انجام دهند.
نحوی نژاد افزود: توانمندسازی معلولان در مدت 2 سال گذشته با ارائه برنامه های آموزشی برای ایجاد امکان زندگی مستقل از مهمترین برنامه های معاونت توانبخشی بهزیستی است.
وی یادآورشد: این برنامه درگروه های ناشنوایان، نابینایا، ضایعه نخاعی و سالمندان اجرا شده و سال آینده با انسجام بیشتری اجرا می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور درباره اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان گفت: این اصلاحیه یک بار در مجلس تصویب شده و دارای چند نکته مثبت از جمله ایجاد شغل برای معلول است.
نحوی نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح سواد و تحصیلات مرتبط در رشته های صنعتی و پزشکی در معلولان کم است و بیشتر در رشته های اجتماعی و علوم انسانی مشغول به تحصیل می شوند این امر باعث می شود از سهمیه های استخدامی بهره لازم برده نشود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تسهیلات مصوب برای معلولان از طریق بانکها با سختی به دست آنها می رسد برهمین اساس در اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان پیشنهاد ایجاد صندوق فرصتهای شغلی ارائه شده است.
نحوی نژاد افزود: با راه اندازی صندوق فرصتهای شغلی وجوه اداره شده، ذخایر ارزی و مسائل دیگر در این صندوق مدیریت می شود.
وی یادآور شد: همچنین صندوق فرصتهای شغلی بهزیستی علاوه بر سرمایه گذاری برای اشتغال و خود نیزعامل پرداخت وام و ایجاد کاربرای جامعه هدف می شود.
وی بیان کرد: علاوه براین در 2 سال گذشته در قالب تفاهم نامه با کشورهای اروپایی بحث اشتغال حمایت شده در کشور دنبال شده است.
وی گفت: براین اساس تربیت مربی شغلی به صورت رسمی و علمی تر از بحث استاد شاگردی در مرکزهای تربیت مربی انجام می شود و آن مربی شغلی تا زمانیکه معلول ازامکانات جامعه و کارفرماها استفاده کند همراه آن است.
وی در مورد معیشت افراد معلول جامعه اظهار کرد: با توجه به مستمری ناچیزی که این افراد می گیرند براساس قانون جامع حمایت از معلولان حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای افرادی که دارای معلولیت شدید و فاقد شغل هستند، در نظر گرفته می شود.
نحوی نژاد افزود: در این راتباط در قانون برنامه ششم توسعه نیز مجلس شورای اسلامی تصمیم برسه برابر شدن مستمری معلولان گرفته است.
وی در باره هنردرمانی گفت: تا چند سال گذشته این جشنواره ها به صورت پراکنده اجرا می شد ولی امروز به شکل جامع تر اجرا می شود.
نحوی نژاد افزود: با توجه به پتانسیل قوی استان بوشهر در بخش تئاتر، این استان بعنوان قطب فرهنگی و هنری جنوب کشور معرفی می شود.
وی در باره اوتیسم گفت: امروز اوتیسم بخش چالش برانگیزجامعه است و سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش به تنهایی امکان حمایت از این بیماران را ندارند.
نحوی نژاد با اشاره به نیاز حمایت دارو، درمان و مراقبتهای پزشکی از بیماران اوتیسم بیان کرد: در زمان حاضر در کشور در ارتباط با بیماران اوتیسم با بن بست روبرو هستیم.
وی یادآور شد: در این شرایط تعداد بیماران اوتیسم مشخص نیست و این امکانات چند بخشی نیز در کشور انجام نمی شود.
نحوی نژاد با اشاره به اجرای طرح غربالگری اوتیسم در کشور افزود: در زمان حاضر سه هزار بیمار اوتیسم زیر پوشش بهزیستی هستند و خدمات پیش از دبستان به آنها ارائه می شود.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 85درصد کودکان 3 تا 6 سال زیر پوشش غربالگری بینایی سنجی، 80درصد غربالگری شنوایی و غربالگری اوتیسم و عارضه شناختی در سالمندان قرار گرفتند.
نحوی نژاد افزود: در زمان حاضر یک میلیون و300 هزار معلول و 100 هزار بیمار روانی مزمن در کشور زیرپوشش بهزیستی قرار دارند که بیشتر آنها معلول جسمی حرکتی هستند.
6047/6043** خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.