محمدحسین ارسطو زاده روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این آثار ناملموس شامل شیوه پخت حلوای انگشت پیچ، رنگینگ که از خرما میوه بومی محل درست می‌شود، آش بوشهری و پخت گرده محلی چهار غذای بومی مناطق مختلف این استان که پای ثابت سفره افطار مردم بوشهر است و در دیگر مراسم‌ آیینی سال هم به عنوان نذری پخت و تقسیم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: سینه زنی بوشهری، سنج و دمام و پا منبری نیز از جمله دیگر آیین‌هایی است که در بوشهر جایگاه خاصی دارند  و در ایام سوگواری و عزاداری اجرا می‌شود و در شب‌های قدر به طور ویژه مردم بوشهر با برگزاری چنین مراسمی به عزاداری می‌پردازند.

ارسطو زاده  گفت: نون پوشی، گره گشو و دم دم سحری از دیگر آیین‌های مختص ماه مبارک رمضان است که به ثبت ملی رسیده‌است.

وی ادامه داد: آیین گره گشو مربوط به نیمه ماه رمضان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) بوده و برای ایجاد نشاط در بین کودکان برگزار و مراسم نون پوشی ریشه در باورهای بومی و مذهبی مردم دارد و با عنوان نذر برگزار می‌شود.

ارسطو زاده گفت: تاریخ غنی بوشهر برخاسته از آداب و سنن گذشتگان است که ریشه در فرهنگ دینی آنان دارد و در هر مناسبتی برنامه‌های آیینی و خاص، جایگاه ویژه‌ای در بین مردمان این دیار داشته‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.