استان بوشهر در واقع با برخورداری از تمامی مولفه‌های موردنیاز تولید می‌تواند ویترین تحقق شعارهای رونق و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی باشد ولی تحقق این استراتژی مهم که دستور رهبر معظم انقلاب در شرایط کنونی است نیاز با تسهیل سازی دارد زیرا با افزایش و جهش تولید علاوه بر خودکفا شدن کشور در عرصه‌های مختلف ذهن مردم برای همیشه از نگرانی‌های کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تخلیه و همه نفت تولیدی کشور در اختیار صنایع حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی قرار گیرد.

استان بوشهر به واسطه ظرفیت‌های بی شمار حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی می‌طلبد به کانونی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود ولی با اظهارنظرهای مختلفی که در چند مدت اخیر مطرح شده باید آستین همت را بالا زده و در سال جهش تولید برای آن فکری اساسی کرد.

فعالان حوزه اقتصادی می‌گویند: با توجه به شرایط سخت تحریمی و رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرنا در چهان باید شرایط را متفاوت تر از گذشته دید و با یک تدبیر اساسی گره از رونق تولید در استان بوشهر باز شود و در مقطعی که اوج فشار تحریم‌های ظالمانه، تولید به عنوان نسخه‌ای شفا بخش و مهم برای فرار از خام فروشی نفت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است رفع قوانین مخل تولید حائز  اهمیت ویژه‌ای شده‌ است.

از طرفی بسته شدن بودجه سال ۹۹ با نفت ۵۰ دلاری و کاهش قیمت جهانی این محصول به کمتر از ۲۰ دلار در مدت اخیر بر اثر جنگ و جدل تولیدکنندگان نفت از جمله عربستان سعودی و روسیه شرایطی فراهم شده تا کشور بتواند یکبار برای همیشه پای خود را از گلیم درآمد فروش نفت خام بیرون کشیده و با تولیدات صادرات محور خود را از گزند ممنوعیت‌های ایجاد شده بویژه در حوزه فروش نفت دور کند.

در اوضاع و احوال روزهای کرونایی که نفس اقتصاد جهانی را به شماره انداخته و بسیاری از خدمات موردنیاز مردم در بخش‌های مختلف را غیرحضوری کرده به نظر می‌رسد این مهم در عرصه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری کشور نیز قابل تحقق است تا مسیر دور و دراز و هفتاد خوان آنها الکترونیکی شده و از همان ابتدای کار دلسرد از بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری نشوند.

قوانین دست و پاگیر مانع تحقق شعار سال است

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: در سال گذشته به عنوان سال رونق تولید با همه سختی‌هایی که در حوزه اقتصادی و تولید وجود داشت، گام‌های مهم و موثری برداشته شد.

خورشید گزدرازی افزود: گام‌های موثر برداشته شده سال گذشته در راستای مقابله با تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی بود و فعالان اقتصادی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اسلامی را به عنوان یک فرصت استفاده و علاوه تامین نیازمندی‌های کشور شاهد افزایش صادرات غیرنفتی با توجه به ایجاد محدودیت‌ها بودیم.

وی ادامه داد: در همین ارتباط مقام معظم رهبری ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نام‌گذاری کردند که فعالیت این حوزه در امتداد سال ۱۳۹۸ است و  انتظار می‌رود  با حل مشکلات و اصلاحات در قوانین متعدد، موازی، مغایر و دست و پاگیر بانکی،  مالیاتی، گمرکی، تامین اجتماعی، شاهد جهش قابل توجه در حوزه تولید باشیم.

گزدرازی با تاکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار اظهارداشت: فعالان اقتصادی با اصلاح موارد یاد شده می‌توانند نقش مهم و تاثیرگذاردر جهش تولید داشته باشند تا هم در بازارهای داخلی نقش داشته باشند و هم اینکه کالاها در بازارهای جهانی عرضه کنند.

وی افزود: می‌طلبد در این راستا مسئولان بویژه دولت یکسری تسهیلات در حوزه تولید ایجاد کنند که تولید کنندگان و صادرکنندگان با بهره جستن از این تسهیلات و ایجاد رویه‌های خیلی خوب و با آرامش کامل بتوانند در این عرصه فعالیت و شاخص‌های مورد نظر مقام معظم رهبری«جهش تولید» را محقق کنند.

گزدرازی، تحریم‌ها را فرصت مطلوبی برای تحقق این مهم دانست و تاکید کرد: فعالان اقتصادی و تولید کنندگان با بهره جستن از فرصت تحریم‌ها، زمینه تحقق جهش تولید را فراهم می‌کنند.

راهبردهای جهش تولید در بخش صنعت بوشهر 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: سه شیفته کردن واحدهای فعال، راه‌اندازی واحدهای راکد، تسریع در بهره‌برداری واحدهای در دست ساخت، نوسازی ماشین آلات و تسهیل‌گری از راهبردهای این استان برای تحقق شعار جهش تولید در سال جاری است.

سید حسین حسینی افزود: برای تحقق جهش تولید ظرفیت واحدهای در حال فعالیت باید افزایش پیدا کند طوریکه شیفت کاری آنها به ۲ یا ۳ شیفت برسد.

وی بیان کرد: بخشی از رسالت مهم تحقق جهش تولید نیز شامل فعال سازی واحدهای راکد و غیر فعال است که امید می‌رود با همکاری نظام بانکی و سازمان های مالیاتی و تامین اجتماعی فعال سازی شوند تا به چرخه تولید بازگردند.

حسینی ادامه داد: بهره‌برداری از طرح‌های با پیشرفت فیزیکی مناسب از دیگر برنامه‌ها برای تحقق شعار جهش تولید است که این واحدها شامل واحدهای با قابلیت راه‌اندازی در سال جاری است.

وی گفت: یک بخش مهم در تحقق شعار سال نیز طرح توسعه شامل نوسازی ماشین آلات و راه‌اندازی خطوط تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: راهبرد دیگر برای تحقق شعار سال تسهیل‌گری است که در سطح ملی امیدواریم با شروع بکار مجلس جدید قوانین و مقررات مانع و در تعارض با تحقق جهش تولید حذف شود.

طرح "تاپ "  

حسینی ادامه داد: در استان بوشهر باید تولیدی رخ دهد که بازار داشته باشد و به سمت تولیداتی رفت که هم ارزش افزوده بالایی داشته باشد هم اینکه منجر به ایجاد رفاه اجتماعی شود و مردم آن را احساس کنند.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید به سمت فعالیت و سرمایه‌گذاری‌هایی حرکت کرد که بتواند ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتری برای جامعه داشته باشد.

حسینی ادامه داد: یکی از این موضوع‌‎ها حمایت از استارتاپ‌ها و کارهای دانش بنیان است که به نوعی توسعه دهنده ارتباط صنعت و دانشگاه است و منجر به ارزش افزوده و مزیت بیشتر می‌شود.

وی اظهارداشت: در سال ۹۸ ارتباط صنعت و دانشگاه در استان بوشهر به طور جدی آغاز شد که در سال ۹۹ با عنوان طرح "تاپ" با جدیت دنبال خواهد شد.

حسینی ادامه داد: در قالب این طرح صنعت نیازهای خود را در بخش‌های مختلف اعلام می‌کند و مراکز دانشگاهی و علمی برای برون رفت واحدها از مشکل اعلام شده چاره‌اندیشی می‎‌کنند.

تسهیلاتی برای جهش تولیدات صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجات استان بوشهر یادآورشد: ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها را با موضوع اقتصاد نام‌گذاری می‌کنند طوریکه از سال ۸۷ با عنوان نوآوری و شکوفایی آغاز و تا سال ۹۸ که به نام سال رونق تولید نام‌گذاری شد.

 وی بیان کرد: در سال گذشته در اجرای برنامه‎های تدوین شده و سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و همین طور رونق تولید موضوع‏‎های مختلفی در بخش صنعت، معدن و تجارت رخ داد که یکی از آنها مصوبه‏‎ تسهیل‌گری بود که در قالب قانون رفع موانع تولید به اجرا درآمد.

حسینی ادامه داد: همچنین در این بخش یکی از موضوع‌‏های تعریف شده کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است.

وی اظهار داشت: در این کارگروه مسائل و مشکلات بنگاه‌‏های تولیدی در بخش‎های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و گردشگری مطرح ‌می‎شد که در سال گذشته، ۹۲ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ریاست استاندار و یا معاون استاندار دراستان بوشهر برگزار شد.

حسینی ادامه داد: در این نشست‎ها عمده مباحث مطرح شده تامین مالی در قالب سرمایه در گردش، استمهال بدهی، تامین اجتماعی، مالیات و زیرساخت‎های موردنیاز واحدها (آب، برق، گاز، مجوزهای زیست محیطی و ...) بود. 

وی گفت: در موضوع تامین مالی سه روش پرداخت وجود داشت که یکی از آنها به تسهیلات در قالب رونق تولید بود که در این بخش  از مجموع ۱۵۵ بنگاهی که در استان بوشهر نام نویسی کردند ۱۳۰ مورد بررسی و تصویب شد.

حسینی ادامه داد: از مجموع ۱۳۰ واحد یاد شده حدود ۱۱۱ واحد تسهیلات خود را تا پایان سال گذشته به مبلغ ۱۳۱ میلیارد تومان دریافت کردند.

وی گفت: در بخش تسهیلات بند الف تبصره ماده ۱۸ نیز که تنها برای بخش صنعت بود در سال گذشته، ۴۰ واحد متقاضی این نوع تسهیلات بودند که ۳۶ فقره تسهیلات به مبلغ ۳۴۱ میلیارد تومان مصوب شد که از این میزان تاکنون ۱۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.

حسینی بیان کرد: یک بخش از تسهیلات نیز مربوط به بازسازی و نوسازی بود که به واحدهای تولیدی و صنفی پرداخت شده‌است.

وی اظهارداشت: در بخش سرمایه‎گذاری صنعتی نیز پارسال، ۱۸۶ جواز تاسیس صنعتی با پیش بینی سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۳۸۱ میلیارد و و ۱۰۰ میلیون تومان و اشتغال پنج هزار و ۳۳۱ نفر صادر شده‌است.

حسینی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۱ پروانه بهره‎برداری صنعتی (شامل طرح‎های توسعه‎ای و ایجادی) با سرمایه‌گذاری هفت هزارو ۶۷۷ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال ۲ هزار و ۷۰ نفر در این استان صادر شده‌است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: هم اکنون بیش از ۵۶۰ واحد صنعتی و ۲۰۰ واحد معدنی در استان بوشهر فعال است.

وی ادامه داد: در سال گذشته فعال سازی و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی و بهره‌برداری از طرح‌های جدید با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد محقق شد.
حسینی افزود: به همین علت با تمرکز براین موارد ظرفیت تولید افزایش و بیش از ۴۰ واحد صنعتی که طرح توسعه‌ای و واحدهای جدید داشتند به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: در همین راستا بیش از ۳۰ واحد غیرفعال صنعتی و معدنی با دریافت تسهیلات به چرخه تولید بازگشتند.
حسینی گفت: امسال با توجه به شعار سال که سال جهش تولید نام گرفته تلاش خود را در این زمینه مضاعف می کنیم.

تدوین برنامه‎های تحقق جهش تولید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر با گرامیداشت سال «جهش تولید» افزود: با اقدام مدبرانه و ارزشمند مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال به نام «جهش تولید» در این راستا در در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر برنامه‌هایی مهم تدوین شده‌است.

علی درویشی ادامه داد: در این زمینه ظرفیت‌های تولیدی استان بوشهر احصا شده و بیشترین تاکید بر روی ظرفیت‌هایی تولیدی با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان  و قابلیت‌های حوزه کشاورزی و صنعت و معدن  در جهت تحقق جهش تولید است.

وی همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت صنایع پایین دستی نفت و گاز استان بوشهر افزود: علاوه بر این قابلیت‌ها، اجرای ۳۷ پروژه اقتصاد مقاومتی مختص سال ۱۳۹۹ و مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی کشور است که بتوان با راهبری مجموعه اقداماتی دستگاه‌های اجرایی  جهشی در تولید در استان بوشهر فراهم شود.

درویشی بیان کرد: مجموع ارزش  تولید کالا و خدمات استان بوشهر  ۸۷ هزار میلیارد تومان است که این تولیدات معادل ۵.۲ درصد مجموع تولیدات کل کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: سال گذشته در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای اقدمات مهمی انجام شده به گونه‌ای که سطح زیرکشت گلخانه‌های استان بوشهر از ۱۳۰ هکتار به ۳۰۰ هکتار افزایش یافته که ۹۰ هکتار آن در سال گذشته محقق شده است.

درویشی با بیان اینکه امسال برای افزایش سطح گلخانه‌ها در استان بوشهر هدف گذاری شده است تصریح کرد: با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها علاوه افزایش تولید محصولات و تامین مایحتاج داخلی، زمینه صادرات این محصولات به دیگر کشورها فراهم می‌شود.

وی افزود: در عرصه اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌هایی مهم برای استان بوشهر تدوین شده که تولید آب از تاسیسات آب شیرین‌کن از آن جمله است.

درویشی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر بیان کرد: با بهره‌برداری از پنج هزار مترمربع فضایی که برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده و بزودی افتتاح می‌شود شاهد جهش قابل توجهی در این عرصه خواهیم بود.

درویشی  ارزش تولید محصولات شرکت‌های دانش بنیان کشور را سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان دانست و تاکید کرد: در کل کشور بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که ارزش تولید سالانه این شرکت‌ها  ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که برای نقش آفرینی این شرکت‌ها به صورت مستقیم در اقتصاد استان بوشهر ظرفیت‌هایی مهم وجود دارد.

وی یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر را تولید محصولات آبزی‌پروری دانست و گفت: یکی از محصولات این حوزه تولید میگوی پرورشی است که ان‌شالله با برنامه‌ریزی  انجام شده تولید این محصول  با بهره برداری از سایت‌هایی که  در پهنه ساحل ۹۳۷ کیلومتری خلیج فارس استان بوشهر قرار دارد افزایش یابد.

درویشی یادآور شد: در جهت افزایش صنعت آبزی پروری تولید میگوی پرورشی  استان بوشهر از ۲۳ هزار تن سال ۹۸ در سال ۹۹ به ۵۳ هزار تن افزایش می‏‌یابد.

پنجره واحد سرمایه‌گذاری فرصت جهش تولید 

استاندار بوشهر گفت: با ایجاد هفت‌خوان رستم که هر روز خودمان در مسیر سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنیم نباید فضای کسب و کار را خراب کرد و با برداشتن این خندق‌ها باید فضای کار فراهم شود.

عبدالکریم گراوند  افزود: پنجره واحد سرمایه‌گذاری گامی مهم با هدف روان‌سازی در محیط و فضای کسب و کار به‌شمار می‌رود که در این سامانه سرمایه‌گذاری به‌صورت عام (داخلی و خارجی) برنامه‌ریزی شده‌

است.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود با توجه به فعال شدن پنجره واحد سرمایه‌گذاری و روان‌سازی در روند اجرای کار زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران در استان فراهم شود.

گراوند ادامه داد: سرمایه‌گذار در محیطی که شرایط و زمینه کار مهیاترباشد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و در جایی که بیشترین موانع کاری وجود داشته باشد ورود نخواهد کرد.

استاندار بوشهر ادامه داد: بسیاری از کشورهای دیگر با وجود نداشتن ریشه و تمدن اما در بحث سرمایه‌گذاری اقتصادی از ایران جلوتر هستند اما ما با این همه سابقه امروز وضعیتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم که رتبه ما در این بخش در شان و شایسته این مردم نیست.

وی بیان کرد: ایران از نظر منابع خدادادی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها جزو کشورهای برتر دنیاست اما دربرنامه ریزی ضعیف و با ایجاد برخی موانع که ساخته و پرداخته دست خودمان است کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد.

گراوند اضافه کرد: بسیاری از سرمایه گذاران در آن طرف مرزها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند این درحالی است که می‌توان با فراهم کردن زمینه مناسب  سرمایه‌گذاران را جذب کرد.

وی گفت: باتوجه به شرایط تحریم حاکم برکشورباید با ایجاد مشوق‌ها فضا را برای جلب سرمایه‌گذار ورونق سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کرد.

گراوند تاکید کرد: مسئولان ذیربط باید بر روند کار پنجره واحد نظارت قاطع داشته باشند و نباید اینگونه باشد که نرم‌افزاری تعریف ونظارتی برآن نشود.

وی برضرورت نظارت دقیق فرمانداران در شهرستان‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط بر روند کار پنجره واحد تاکید کرد و گفت: نباید برخی‌ها با دست‌اندازی مانع کسب و کار شوند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر گفت: پنجره واحد سرمایه‌گذاری در فضای کسب و کار روشی برای ساماندهی  مسائل و مشکلات مربوط به حوزه سرمایه گذاری است.

رسول زارعی افزود: سرمایه‌گذاران برای مراجعه به دستگاه‌های مختلف اقداماتی باید انجام دهند که با توجه به فعال شدن پنجره واحد سرمایه‌گذاری این گام‌ها به صورت تدریجی برداشته خواهد شد.

وی بیان کرد: تا چندی پیش پنجره واحد سرمایه‌گذاری به صورت فیزیکی فعال بود و دستگاه‌های مختلف مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری با هدف اینکه متقاضی کمتر در بین دستگاه‌های مختلف تردد داشته باشد در مکانی مستقر می‌شدند و متقاضی مراجعه و مسائل را پی‌گیری می‌کند.

زارعی گفت: اما در مدل جدید پنجره واحد سرمایه‌گذاری که در مرکز خدمات یا ستاد سرمایه‌گذاری  با محوریت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان پیش‌بینی شده با توجه به حساسیت‌هایی که بود مجموعه فرایندها برخط یا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و متقاضیان سرمایه‌گذاری درخواست خود را برخط روی سامانه وارد می‌کنند.

وی بیان کرد: در این پله بیشتر در مرود تغییر کاربری زمین و واگذاری اراضی ملی به سرمایه‌گذاران کار می‌کنیم و بیشترین ارتباط را با دستگاه‌های ذیربط در این بخش داریم.

زارعی گفت: در زمان حاضر ۲۲ استعلام از دستگاه‌ها انجام می‌شود و سعی شده استعلام‌ها کمتر و در زمان‌بندی مشخصی انجام شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود بتوانیم با استفاده از این  سامانه برخط و الکترونیک شفاف‌سازی، روان‌سازی و سرعت‌بخشی در روند کارها انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.