راضیه ایزدی روز پنج‎شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: هم زمان با شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف در سراسر جهان از جمله ایران برخی از مردم با علائم وسواس گونه، شرایط حادتری را در زندگی، روابط و ارتباطات خود تجربه می کنند.

وی بیان کرد: این علائم گاه با نشانگان اضطراب شدید و وسواس گونه همراه هستند که در چنین شرایطی نگرانی از ابتلای خود، نزدیکان و فرزندان به ویروس کرونا، امری طبیعی است.

ایزدی ادامه داد: زمانی که این علائم تبدیل به اضطراب وسواس گونه می‌شود و در شرایطی که بحرانی همانند شیوع آنفلونزا مقطعی نیست و طولانی مدت است، امکان دارد که عوارضی را در دراز مدت به همراه داشته باشد.

وی گفت: بیماری وسواس فکری جزء اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود که در مقابل آن دفاع روانی قرار دارد.

ایزدی اظهار داشت: رفتار وسواسی اجباری همراه با کنترل زیاد است که خود افراد نسبت به رفتارهای وسواسی خود آگاهی دارند اما مجبور هستند که آن رفتارها را انجام  دهند.

ایزدی اظهار کرد: هر چه که بیماری ناشناخته تر باشد افکار وسواس گونه بیشتر خواهد شد که این شیوه در قالب حالت دفاع روانی قرار می گیرند و افکار و رفتار وسواسی ما را از طریق دفاع های روانی که اضطراب را کاهش می دهند کنترل می کنند.

وی افزود: دفاع‌ها  می‌توانند حالت های متفاوت داشته باشند بعضی دفاع‌ها وقتی کارایی نداشته باشند می‌توانند به فرد صدمه بزنند یعنی روند بیماری را تسریع کرده و اضطراب فرد را بالا ببرد که همین امر ممکن است در درازمدت پیامدهای زیادی را برای افراد داشته باشد.

ایزدی بیان کرد: از نظر روانشناسی افراد دارای طرح واره های زیادی هستند که همین موضوع می تواند ترس های زیادی را ایجاد کند.

وی گفت: برای مقابله با ترس ها باید اطلاعات خود را بالا ببریم به طور مثال نسبت به بیماری شیوع شده همچون کرونا می توانیم اطلاعات خود را از طریق پزشک، سایت های معتبر و منابعی که به آن اعتقاد داریم بالا برده تا رفتار ما در برابر دفاع روانی تاثیر بسزایی بر روی آن داشته باشد و دفاع‌ها کارآمد باشند.

این روان‌شناس ادامه داد: اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا دفاع ها و ترس هایمان تعدیل شده و  یک قالب واقعی داشته باشند نه کاذب و غیر واقعی.

وی تاکید کرد: بنابراین باید تلاش کرد تا در شرایط بحرانی زندگی اضطراب وسواس گونه را کنترل کرده تا از این طریق از وارد شدن لطمه به سلامت جسمی و روانی جلوگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.