آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز شنبه در نشت شعر آیینی در بوشهر افزود: جشنواره شعر حماسی پیشنهاد ارزنده حوزه هنری استان بوشهر است زیرا بوشهر از دیرباز مظهر مقاومت و ادبیات مقاومت بوده‌است.

وی بیان کرد: این جشنواره برای سال‎های نخست و دوم باید در سطح ملی برگزار و سپس بین‌المللی و در سطح سرزمین‏‌های اسلامی اجرا شود.

صفایی بوشهری ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود سالروز وفات مفتون، فایز یا خلیل عمرانی ( شاعران بوشهری) به عنوان روز شعر بوشهر انتخاب و در قالب آن با یک برنامه از پیش تعیین شده و بسیار دقیق از شاعران قالب و سبک‌های مختلف تجلیل شوند.

وی در اهمیت شعر اظهارداشت: شعر مقوله‌ای است که با عطا از ناحیه خدا به انسان شروع شده و اکنون کهن‌ترین هنر انسانی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: شعر زیباترین شکل بیان داشته و داده انسان است که از جان برمی‌خیزد و به جان می‌نشیند و در طول تاریخ ماناترین بیان انسان است به همیندلیل شعر در همه گونه‌های خود حتی گونه‌‎های علمی ماندگار و موثر بوده و مورد توجه عمو مردم  و اصحاب دانش و فضل است.

صفایی بوشهری اظهار داشت: شعر برخاسته از شعور است شعوری که شاعری در خودش معماری کرده و از پنجره شعر آن را بیان می‏‌کند.

وی افزود: شعر عصاره لحظه‌های فهم و شعور شاعر است و برای شناختن یک شاعر باید به شعر آن نگاه کرد.

صفایی بوشهری شعر را گویاترین پنجره فهم شخصیت شاعر دانست و گفت: همچنین شعر یک ودیعه ویژه الهی است که خدا در بین بشر گروهی را این چنین توانایی داده که گویا، زیبا و شیوا سخن را بیان کنند و با شعر خود در تاریخ مانا باشند.

وی اضافه کرد: نثر چه مسجع و چه غیر مسجع در تاریخ ادبیات جهان جایگاه فوق‌العاده‌ای داشته ولی هیچگاه مانند شعر نقش آفرینی نکرده‌است و مورد توجه نبوده است به همین خاطر شعر از گهواره تا گور زبان زبان گویای انسان است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار داشت: شعر با زندگی انسان عجین است و زندگی بدون شعر زیبایی انسانی ندارد و در تمامی محافل چه عمومی و خاص همیشه شعر نطق شیرینی آن محفل بوده و شعر زیباترین جاذبه برای قلب مخاطب و موثرترین بال برای به پرواز درآمدن ذهن مخاطب است.

صفایی بوشهری ادامه داد: شعر فوق‌العاده تاثیرگذار است چنان قالب و محتوا در کنار هم ایجاد تاثیر می‌‏کنند که اگر در یک محیطی انسان سخنی بگوید دلیل آن را می‎خواهند ولی چنانچه شعر باشد کسی دلیلی از آن نمی‌خواهد.

وی ادامه داد: در همه زبان‌‏های دنیا شعر همیشه یک گستره و پهنا داشته که همه جامعه را صید کرده و بعید است که انسانی با فطرت بشری در دام صید شعر قرار نگرفته باشد مگر اینکه از فضای روحانی انسانی دور باشد.

صفایی بوشهری گفت: در زبان‌های فارسی  و عربی که دارای ظرفیت‌‍های بالای شعری است بخاطر شرایط خاص زیستی مشرق زمین و تاریخ آن همیشه نقشی مهم در فضای زندگی انسان ایفا می‌کرده‌است و اگر غم، مقاومت، حماسه، صلح و قهر در این منطقه بوده همواره به صورت شعر بیان می‌شده‌است.

وی گفت: به همین خاطر مشرق زمین منطقه حیات شعر است و شعر نیز هیچ وقت نمی‌میرد و شاعر به اندازه حیات شعرش زنده می‎ماند.

صفایی بوشهری ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران آمده‌است که تا به ادبیات حیات آسمانی محتوا بدهد که یکی از مظاهر آن اشعار آیینی و حماسی است که این ودیعه الهی در خدمت تعالی انسانی است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: درموضوع  شعر حماسی این استان با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و دیدار مدیران استان با رهبر انقلاب و تاکید ایشان به معرفی شهیدان استان بویژه شهیدان رئیسعلی دلواری و نادر مهدوی در صورت صلاحدید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بزودی دبیرخانه شعر حماسه استان راه‎اندازی خواهد شد.

امید پارسایی فر افزود: در صورت تحقق این مهم در سالروز شهادت شهیدان رئیسعلی دلواری یا نادر مهدوی نخستین اجلاس ملی شعر حماسی در استان بوشهر برگزار می‎شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب همواره نوع دعوت از شاعران با گلایه‌هایی همراه بود که با پیگیری‏‌های انجام شده امسال شاعرانی که تولید روز دارند اسامی و اثر آنها به دبیرخانه مرکزی در حوزه هنری  ارسال و داوری می‎شود که صاحبان  بهترین اشعار در  شب میلاد امام حسن (ع) با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.

پارسایی فر ادامه داد: بوشهر استانی است که می‌تواند بوسیله هنر مقاومت در کشور جلوه گر شود برای این مهم نقش شاعران و هنرمندان نقشی بی بدیل است.

وی ادامه داد: تلاش حوزه هنری این است که در سایه هدایت رهبرمعظم انقلاب شعرهای آیینی، دفاع مقدس و ادبیات استانی را تقویت کنند.

پارسایی فر اظهار داشت: در این ارتباط از ابتدا سال تاکنون ۲۸ نشست کارگاه شعر در بوشهر  و شهرستان‌ها در حال برگزاری است.

 وی گفت: ۲ دبیرخانه شعر دفاع مقدس و شعر عاشورایی دائمی در حوزه هنری تاسیس شده‌است که به صورت دائم در حال دریافت آثار هستند.

پارسایی فر اظهار داشت: در کنار آن نگاه به تمامی شهرستان‌های استان بوشهر است و این نشست‌ها برگزار می‌شود بخش دیگری از فعالیت انتشار آثار شاعران است که سالانه حداقل سه کتاب منتشر می شود و فروردین ماه در هفته هنر انقلاب نیز۲ کتاب شاعران هم استانی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.