سعید نمکی دوشنبه شب در آیین افتتاح ساختمان جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم استان بوشهر افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده به مدت ۲۰ هفته هر هفته ۵۰ پروژه بهداشتی در کشور با اولویت مناطق کمتر برخوردار کشور افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: هرچند ممکن است مردم ما گله‌هایی داشته باشند و به اندازه لیاقت، بضاعت و بلندای شان آنان هنوز خیلی از کارها را انجام نداده‌ایم اما دستاوردهایی مهم در بخش بهداشت و درمان تاکنون رخ داده‌است.

نمکی با بیان اینکه دستاوردهای نظام سلامت پس از انقلاب بی نظیر است گفت: قبل از انقلاب از هر هزار تولد زنده حداقل ۱۲۰ تولد یک سالگی خود را نمی‌دیدند و از هر ۱۰۰ هزار بارداری بیش از ۲۷۰ زن به دلیل عوارض بارداری و زایمان تلف می‌شدند اما امروز این آمارها به زیر یک دهم رسیده‌است.

وی بیان کرد: امروز ایران با افتخار گواهی حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت کسب کرده‌است.

نمکی گفت: در سیلاب‌های امسال که ۲۵ استان کشور را درگیر و ۶ استان با شدت بیشتری گرفتار بودند ۳۹۶ هزار قطعه مرغ در گرگان‌آباد آق قلا  از بین رفته بود اما بچه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نگذاشتند حتی یک مورد اپیدمی در ممکلت به وجود آید.

وی یادآور شد: در شرایطی که در بدترین تحریم‌های دوران پس از انقلاب قرار داریم دولت چین با همه اقتداری که دارد روز چهارم شیوع ویروس کرونا از اتحادیه اروپا تقاضای کمک کرد اما ایران سرافراز و ماندگار با همت فرزندان این سرزمین به گونه‌ای روی پای خود ایستاده که دنیا را متحیر کرده‌است.

وی گفت: امروز شمار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ۶ به ۶۶ با سالانه هفت هزار فارغ‌التحصیل رسیده‌است و پیچیده‌ترین کیس‌های پزشکی را در کشور انجام می‌دهند.

هیچ موردی از ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده‌است

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با همراهی و همکاری‌های دولت، هوشمندی مردم و مراقبت شبانه‌روزی نیروهای وزارت بهداشت تا این لحظه هیچ موردی از آلودگی به ویروس کرونای جدید در کشور گزارش نشده‌‍است.

نمکی افزود: همچنین تعدادی از دانشجویان ایرانی را که در شهر هووان چین گرفتار بودند و مصیبتی هم برای ما و خانوداه‌های آنان بود به کشور بازگرداندیم و تحت قرنطینه قرار دارند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر این دانشجویان هر روز بررسی می‌شوند و همه آزمایش‌های اولیه حاکی از آلوده نبودن آنها به ویروس کرونا است البته تست‌ها هر روز به مدت ۱۴ روز انجام می‌شود و تا زمان اطمینان از صحت و سلامتی آنان این اقدام‌ها ادامه خواهد داشت.

نمکی گفت: دیروز هم نماینده سازمان جهانی بهداشت در بازدیدی که از قرنطینه این دانشجویان داشت اقرار کرد "نظام بهداشتی ایران نظامی مقتدر و مسلط است و بخوبی توانسته این بحث را جمع و جور کند و تاکنون هیچ موردی از بیماری گزارش نشده‌است.

وی ادامه داد: نماینده سازمان جهانی بهداشت بشدت روش قرنطینه و مراقبتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در مورد دانشجویان ایرانی که از شهر هووان بازگشته‌اند را تائید کرد.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد بیماری آنفلوآنزای H۱N۱ گفت: در آنفلونزایی که ۱۳هزار و ۲۰۰ نفر موارد بیمارستانی بود بدون هیچ کمک خارجی در کشور درمان شدند و مرگ و میر ما در این نوع آنفلوآنزا از اروپای غربی نسبت به شیوعی که داشتیم کمتر بود.

همه داروهای مورد نیاز کشور به رغم کارشکنی آمریکایی‌ها تامین شد

وی در باره دارو بیان کرد: با وجود فشار آمریکائی‌ها و قولی که آنها داده بودند که دارو، مواد غذایی و تجهیزات را مشمول تحریم‌ها نخواهند کرد اما بیشترین فشار را بر ما  وارد کردند و اجازه ندادند دارو را از جاهای مختلف وارد کنیم  اما با تمهیداتی که اندیشیده شد همه داروهای مورد نیاز و مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی را وارد کردیم و امروز صنعت دارویی کشور ۵ تا ۶ ماه آینده یک ثانیه هم تعطیلی نخواهد داشت.

نمکی اضافه کرد: در زمان حاضر ۹۷ درصد از داروها در داخل کشور ساخته می‌شود و داروهای بیماران صعب‌العلاج و خاص را هم با همه فشاری که آمریکایی‌ها بر ما وارد کردند از بازارهای مختلف تامین کردیم البته هزینه‌ها زیاد شد اما سعی کردیم این هزینه‌ها را از جیب دولت و منابع دولتی بپردازیم و  هزینه جدیدی را بر مردم تحمیل نکنیم.

داراوهای مورد نیاز بیماران ام پی اس تا آخر هفته به دست آنان می رسد

وی تاکید کرد: امروز با وجود همه مشکلات  وضعیت دارویی کشور مطلوب است و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

نمکی بیان کرد: همه داروهای حساس و حیاتی برای  ۶ ماه آینده در انبارها ذخیره شده‌است و امسال وضعیت دارویی ما نسبت به سال قبل به مراتب بهتر است.

وی یادآور شد: داروی بیماران ام پی اس هم که نوعی بیماری ژنتیک است و تحریم شده بود تا آخر هفته به دست آنها می‌رسد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در باره امکانات درمانی شهرستان جم گفت: در نشست مشترک با وزیران نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صورتجلسه‌ای که از قبل داشتیم، پیگیری می‌کنیم تا برای بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه و امکانات بیمارستان‌های کنگان و دیر و جم به گونه‌ای پیش برویم که هیچ مشکلی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مردم این مناطق به وجود نیاید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.