وحید جعفریان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اگر بپذیریم گستره وسیع عرصه‌های منابع طبیعی بدون همکاری موثر جوامع محلی و بسیاری از دستگاه‌های ذیربط  منجر به یک برنامه جامع و پایداری نمی‌شود، براین اساس خواهیم پذیرفت برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی بعنوان یک پیوست مشخص در تمام طرح‌های محوری لحاظ شود.

وی بیان کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت آئین نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ که اختیار صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مرتبط برای اجرای فعالیت‌های آموزشی را به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌دهد این سازمان می‌تواند مرجعی برای تعیین صلاحیت تعاونی‌ها با اولویت تعاونی‌های بومی و محلی باشد و به این وسیله وارد فاز جدیدی از همکاری‌های موثر مردم می‌شویم.

جعفریان با بیان اینکه در زمان حاضربسیاری از پروژه‌ها با همکاری مردم درمناطق مختلف کشور اجرا می‌شود اضافه کرد: وقتی پروژه‌ها با همکاری جوامع محلی روستائیان وعشایر اجرا شوند روستا نشینان و عشایر در حمایت، حفظ دستاوردها و پاسداری از تاثیرطرح‌ها کوشا خواهند بود.

 وی ادامه داد: درحوزه بهره‌برداری موثر از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری براساس ساختارهای تبیین شده همکاری موثری با این سازمان‌ها برای اطلاع‌رسانی،تنویر افکار عمومی و انسجام بخشی به فعالیت‌ها دارد.

جعفریان اظهار کرد: در زمان حاضر ۳۰۰ هزار داوطلب به‌عنوان همیار طبیعت در قالب ۹۸۰ سازمان مردم نهاد با رویکرد حفاظت از عرصه‌های طبیعی در کشور فعالیت دارند و کار اطلاع رسانی، محافظت و سایر اقدامات داوطلبانه را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: امروز با استفاده از این ظرفیت مردمی و همسو کردن دستگاه‌های اجرایی موثر تلاش می‌شود وظیفه حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار از عرصه‌های منابع طبیعی فراهم شود.

جعفریان گفت: از ۱۴ آذر امسال فعالیت گسترده نهال‌کاری با مشارکت مردم و نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مختلف از جمله سفیران انفال (تشکیل شده از روحانیون) در کشور آغاز شده است.

وی افزود: در زمان حاضر بیشتر تلاش سازمان‌های مردم نهاد در راستای احیای عرصه‌های بیابانی، مراتع و جنگلکاری است و تلاش می‌شود دامنه همکاری‌ها را با تدوین تفاهم‌نامه‌ها، اسناد مشارکت و همکاری با دستگاه‌های اجرایی مختلف تعمیم داد.

جعفریان ادامه داد: طرح نوین ترویج یکی از ظرفیت‌های عظیمی است که در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان مجموعه‌ای گسترده با ساختاری منظم و انسجام یافته‌ در حوزه مدیریت دانش ایجاد شده است و براساس تفاهم‌نامه‌های موجود در عمل می‌توانیم در این حوزه با همکاری مستقیم کارشناسان پهنه‌های کشاورزی، محققان معین و پژوهشگران مروج ارشد اصل جدیدی از همکاری‌ها رقم می‌خورد.

مدیرکل آموزش ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براین اساس قرار گرفتن اطلاعات منابع طبیعی در کنار سایر لایه‌های اطلاعاتی مرتبط با بخش کشاورزی می‌تواند کشاورزی را درکشور تاب‌آور و پایدارتر کند.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل صندوق توسعه ملی یک ساختار هماهنگ و موثری برای همه بخش‌های مرتبط در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری رقم خورده و نقطه عطفی در این سازمان است.

جعفریان گفت: براین اساس امسال ۱۶میلیارد تومان اعتبار تنها برای انجام فعالیت‌های توانمندسازی و برگزاری دوره‌های آموزشی، کلاس‌ها، به کارگیری تسهیل‌گران و زمینه‌سازی برای ارتقای آگاهی و همسویی جوامع محلی برای ساجاری تخصیص یافته است.

وی تاکید کرد: برای پایدار کردن فعالیت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری باید آموزش، ترویج و مشارکت را در متن برنامه‌ها لحاظ کرد چرا که اجرای این برنامه‌ها در بهبود وضعیت و معیشت مردم محلی و برطرف کردن محرومیت‌ها موثر هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.