اشرف بروجردی روز چهارشنبه در آئین تکریم و معارفه مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر افزود: هم‌اکنون زمین مورد نیاز برای ساخت مرکز اسناد راکد کشور تملک شده‌است اما تحقق ساخت این مرکز نیاز به کارهای بسیار دارد.

وی بیان کرد: اگر می‎خواهیم از آخرین تکنولوژی و رویه‌ها برای پیشرفت جامعه استفاده و به اسناد دسترسی آسان داشته باشیم باید این ظرفیت را محقق کنیم.

بروجردی ادامه داد: بیشترین دغدغه سازمان اسناد و کتابخانه ملی حفظ اسناد و انتقال اطلاعات به جامعه است زیرا هر کتابی که تدوین و نوشته می‌‎شود چنانچه مستند به سند باشد، اعتبار بیشتری پیدا می‎کند.

وی گفت: با این وجود در جامعه ما هنوز توجه لازم به این بخش صورت نگرفته‌است.

بروجردی  بیان کرد: اصحاب فکر، فرهنگ، صاحب‌نظران و اندیشمندان باید آثار خود را سندی کنند زیرا این مهم می‌‏تواند به نوشته و کار تحقیقاتی آنها اعتبار ببخشد.

وی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی باید مامنی برای اصحاب اندیشه و صاحب‌نظران و اصحاب فکر باشد که در آنجا بتوانند براحتی دیدگاه‌های خود را مطرح و تضارب آرا و اندییشه صورت گیرد.

بروجردی گفت: خروجی این جریان باید سندی برای آیندگان و در واقع یک فکر جدید یا مباحثه‎ای که مولد یک ایده و دیدگاه جدید باشد طوریکه به عنوان موزه فکر یا اندیشه تعبیر و برای آیندگان نگهداری شود.

بروجردی یادآور شد: برای مثال سوال می‎کنند که برای چه چیزی انقلاب کردیم؟ که پاسخ به این پرسش باید مستند به نسل امروز منتقل شود و برای سئوال کنند روشن شود که این انقلاب اجتناب ناپذیر و زاییده تفکر، اندیشه و شرایط اجتماعی خاص بوده که مستندات آن برای دریافت پاسخ چرایی انقلاب برای نسل جدید موجود است.

وی بیان کرد: اندیشه بشری ریشه، سابقه و دیرینه‌ای دارد که مستند آن در مراکزی مثل مرکز اسناد محافظت می‌شود.

بروجردی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی این رسالت، ماموریت و حراست اسناد را عهده دار است تا آنها را نگهداری و در اختیار عموم مردم بگذارد تا آنها براساس آن بدانند تفکراتی که امروز در اختیارشان است و اختلاف نظری که وجود دارد از کجا نشات می‌گیرد و بتوانند انتخاب‎گر خوبی باشند.

وی ادامه داد: یکی از منابع هدایت‎گری اسناد است بنابراین حرمت این اسناد و حفظ مرکز اسناد به قدری عظیم است که به این راحتی شاید درک مناسبی از این موضوع نداشته باشیم مگر اینکه پیرامون آن تفکر و تفحص کنیم.

بروجردی اظهار داشت: در آرشیو ملی ایران این رسالت بر عهده میلیون‎ها برگ سندی که هست که امیدواریم با تحولاتی که در عرصه تکنولوژی جدید بوجود آمده لازم است از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین شرایط باید به گونه‌ای شود تا فردی که می‌خواهد از سندی استفاده کند لازم به مراجعه به تهران نداشته باشد.

بروجردی ادامه داد: دیجیتال کردن منابع و در اختیار گذاشتن آنها برای همگان رسالتی است که به عهده مرکز اسناد و کتابخانه ملی است و این کار از سنوات گذشته آغاز شده‌است.

وی یادآور شد: برای تحقق این امر  وفقه‌ای ایجاد شده که امیدواریم در آینده با تقویت زیرساخت‎هایی که هنوز کامل نیست در اختیار عموم قرار گیرد.

بروجری اظهار داشت: کسانی که تمایل دارند به سندی دسترسی پیدا کنند می‎توانند به سامانه "رسا" سازمان اسناد و کتابخانه ملی وارد و مطالب را جست و جو کنند.

وی افزود: در استان بوشهر به لحاظ سابقه، قدمت و مباحث عدیده‌ای که از گذر زمان رخ داده است از جمله حمله انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها، هزاران برگ سندی که در آن دوران تولید شده‌است که باید به عنوان سرمایه ملی به آن نگاه کنیم.

بروجردی بیان کرد: این متعلق به همه مردم و حق آنان است که به آن دسترسی پیدا کنند و باید همه شرایط مورد نیاز آنها فراهم شود.

وی اضافه کرد: این اسناد در صورت وجود شرایط لازم در استان بوشهر و یا به امانت نزد مرکز اسناد و کتابخانه ملی به نام مردم این دیار نگهداری و در موقع لازم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

در این آئین با تکریم غلامحسین نظامی، نرگس صداقت به عنوان مدیرکل اسناد و کتابخانه‎ ملی استان بوشهر معرفی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.