محمد تقی منوچهری روز پنجشنبه در دومین همایش بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر افزود: روز گذشته در نشست میز ملی خرما که با حضور رئیس انجمن ملی آن  و استان‌های خرماخیز در شهر آبپخش شهرستان دشتستان استان بوشهر برگزار و درباره راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه خرما که سال گذشته در نخستین جشنواره ملی به تصویب رسید، پیشنهادهای خوبی ارائه شد.

وی افزود: همچنین در این نشست در مورد مسائل مرتبط با کم آبی، بوم‌گردی و گردشگری کشاورزی نیز بحث و تبادل نظر و پیشنهادهایی مورد بررسی قرار گرفت.

منوچهری یادآور شد: برگزاری دومین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی خرما که هم اکنون در بوشهر در جریان است ، فضایی مناسب برای تبادل تجربیات و بهره‌گیری از دستاوردها و فناوری‌های نوین در حوزه زنجیره تولید خرما ایجاد کرده که با استقبال خوبی توسط شرکت‌ها و صاحبان صنایع داخل استان بوشهر و فعالان صنایع و شرکت‌های ۱۰ استان روبرو شده‌است.

وی بیان کرد: همچنین با تلاش‌های صورت گرفته درحاشیه این نمایشگاه، چهار کارگاه آموزشی سلامت محصول، پایداری تولید، مدیریت منابع آب و افزایش ماندگاری محصول برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در باره برنامههای توسعه‌ای این استان در حوزه خرما اظهارداشت: استان بوشهر با تولید و صادرات ۱۴ درصد خرمای کشور ۳۴ هزار هکتار نخلستان و ۶ میلیون اصله نخل زمینه اشتغال مستقیم ۱۸ هزار نفر و غیرمستقیم ۶۷ هزار نفر را در این بخش فراهم کرده است و ارزش اقتصادی حوزه محصول یکهزارو ۱۵۰ میلیارد تومان است.

منوچهری اضافه کرد: هم اکنون در این استان ۵۵ واحد بسته بندی و فرآوری حوزه خرما وجود دارد که در این شاخص در کشور رکوددار است، طوریکه در سال گذشته با استفاده از اعتبارات اشتغال روستایی ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر ۲ برابر شده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شغل در حوزه خرما با سرمایه خلیی کم در روستاها و محل زندگی کشاورزان ایجاد می‌شود ، دنبال پایدار کردن این اشتغال در استان بوشهر هستیم و بحث نخیلات هم در مطالعات آمایش سرزمینی و هم  پایداری جزو مقوله‌های اصلی این استان است.

منوچهری بیان کرد: در این ارتابط از جمله اقدام‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی در حوزه خرما اجرایی کرده موضوع اصلاح شیوه آبیاری در طرح نخلستان است که از ۱۳۹۶ عملیات اجرایی آن در استان بوشهر آغاز شد.

وی گفت: در این ارتباط این طرح در سطح ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار با حدود ۷۰ درصد پیشرفت در دست اجراست و مطالعات هفت هزار و ۷۰۰ هکتار انجام شده و پیمانکار اجرای آن نیز انتخاب شده‌است.

منوچهری یادآور شد: در سفر اسفندماه سال گذشته رئیس جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر نیز ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شیوه آبیاری شبکه‌ها و ۷۰ میلیارد تومان اصلاح شیوه درون باغ‌ها تصویب شد که تخصیص مناسبی است و روند اجرای آن در دست پیگیری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ثبت برند ملی ارقام کبکاب تنگستان و دشتستان و خرمای زاهدی طلایی دشتستان به نام استان بوشهر از جمله دستاوردهای دیگر در حوز ه نخیلات است که این مهم گام ارزشمندی در رونق بازار فروش این محصولات است.

وی گفت: اجرای حدود ۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در نخیلات در سال ۹۷ و ۶ ماه نخست ۹۸ از دیگر اقدام‌های صورت گرفته توسط  سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر است.

منوچهری ادامه داد: اصلاح شیوه آبیاری و طرح نخلستان که یکهزار و ۶۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آنها نیاز است با تخصیص اعتبار تسریع خواهد شد.

وی بیانکرد: همچنین اعتبار طرح اصلاح شیوه آبیاری برای شهرستان تنگستان به عنوان دومین شهرستان خرماخیز استان بوشهرتصویب شده که تامین آن ضروری است.

منوچهری ادامه داد: استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای پژوهش‌های کاربردی  و توسعه‌ای صنعت خرما امری ضروری است که در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: حرکت به سمت ایجاد تشکل‌ها در حوزه مدیریت منابع آب، تولید و بازاریابی برای پیگیری موثرتر مطالبات کشاورزی و بویژه خرما در دستور کار جدی جهاد کشاورزی استان ببوشهر رای رونق تولید حوزه نخیلات است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.