عبدالکریم گراوند روز یکشنبه در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده افزود: بخش مهم موضوع نابرابری بین آقایان و بانوان در بخش اشتغال و میزان مشارکت اقتصادی است که باید برای بهبود آن تلاش کرد.

وی بیان کرد: مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش استان بوشهر به عنوان الگوی جامعه باید در بکارگیری توان مدیریتی بانون اهتمام جدی داشته باشند.

گراوند ادامه داد: هم اکنون در آموزش و پرورش این استان ۶۵ درصد نیروها بانوان هستند ولی با این وجود این اداره کل تنها در بخش آبپحش شهرستان دشتستان یک مدیر زن دارد.

استاندار بوشهر اظهارداشت: در این استان با توجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که در زمینه برخورداری از بانوان شایسته وجود دارد باید بیش از پیش شاهد بکارگیری بانوان در سطح‌های مختلف مدیریتی باشیم.

وی گفت: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر بانوان توانمندی بکارگیری شدند که با توجه به ظرفیت‎های موجود برای توسعه مشارکت بانوان نخبه در این بخش تلاش کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ نرخ بیکاری بانوان و آقایان در این استان به ترتیب ۲۴.۸ و ۱۰.۲ درصد گزارش شده است.

مریم آذرشب افزود: همچنین درصد مشارکت اقتصادی بانوان و آقایان نیز در این استان به ترتیب ۱۴.۶ و ۶۸.۲ درصد گزارش شده که این اختلاف چشمگیر نیاز به کار بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: در شاخص‎‌های عدالت جنسی یکی از راهکارهای مهم کاهش فاصله موجود در بخش اشتغال و نرخ بیکاری بانوان و آقایان است.

آذرشب اضافه کرد: براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند به ‌منظور تحقق اهداف درج شده  در اصول دهم (۱۰)، بیستم (۲۰) و بیست و یکم (۲۱) قانون اساسی اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله و سیاست‌های کلی برنامه ششم و خانواده مبنی بر «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان» به صورت ویژه اقدام کنند.

وی گفت: همچنین به ‌منظور بهره‌مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن با سازماندهی و تقویت جایگاه سازمانی امور زنان و خانواده در دستگاه‌ها باید نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های خود و ارزیابی آثار و تصمیمات براساس شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کنند.

آذرشب ادامه داد: در این چند سال استان بوشهر از دستگاه‌های پیشگام در بکارگیری بانوان در سطح‌های مدیریتی بوده ولی با این وجود برخی از دستگاه‌ها با وجود اینکه جمعیت کارکنان بانوی آنها از آقایان بیشتر است در بکارگیری بانوان اهتمام جدی ندارند.

۷۲۱۲/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.