رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان بوشهر روز چهارشنبه  در گفت وگو با ایرنا گفت: در پایش و گشت زنی در جزیره نخیلو، یک قطعه پرستو دریایی کاکلی کوچک حلقه گذاری شده مشاهده شد که سال ۱۳۸۳ در استان بوشهر حلقه گذاری شده بود.

خسرو درویشی افزود: بازگشت این پرنده، باعث شد رکورد تازه‌ای در زمینه کسب اطلاعات بیولوژیک این گونه حاصل شود.

وی ادامه داد: از تابستان سال ۱۳۸۲ تاکنون هر سال عملیات حلقه‌گذاری بر روی پرندگان مهاجر تابستان گذران استان بوشهر اجرا شده و بیشترین تعداد حلقه به جوجه‌های پرستوهای دریایی کاکلی کوچک و پرستو دریایی پشت تیره (دودی) الصاق شده است.

درویشی اضافه کرد:حلقه گذاری پرندگان به منظور شناخت بیشتر ویژگی‌های زیستی و اکولوژیک آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی گفت: اهدافی از جمله مشخص شدن سن و طول عمر پرندگان و همچنین تعیین مسیرهای مهاجرتی و تغذیه‌ای و زادآوری آن‌ها را می‌توان از نتایج این فعالیت‌های حلقه گذاری پرندگان برشمرد.

درویشی گفت: در طول این سال‌ها در پی بازگیری تعدادی از این پرندگان اطلاعات مفیدی حاصل شده است که مهمترین آن‌ها بازگیری یک قطعه پرستو دریایی کاکلی کوچک در جزیره اکیناوای ژاپن بود که حاکی از مسیر مهاجرتی بسیار طولانی این پرنده دارد.

وی ادامه داد: پیش از این بیشترین رکورد سن مربوط به پرنده‌ای بود که پس از گذشت ۱۰ سال از حلقه گذاری بازگیری شد، اما مشاهده جدید نشان می‌دهد با توجه به زمان حلقه گذاری در سال ۸۳ و بازگیری کنونی آن، تعدادی از این گونه به سن ۱۵ سال هم می‌رسند.

درویشی گفت: این امر باعث شده تا در سال‌های آینده اطلاعات بیشتری نیز از این پرندگان کسب شود که می‌تواند در مدیریت بهتر آن‌ها موثر باشد.

۷۲۱۲/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.