نبی اله قائدرحمتی  روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: گونه پرنده "دودوک"  در حوالی مله کوه در حوزه شهرستان رومشکان،مشاهده و پس از ارسال تصویر و شناسایی ، برای نخستین بار دراین منطقه به صورت مستند ثبت و رکورد شد.

وی افزود: با گزارش این گونه برای اولین بار در استان لرستان به نظر می رسد منطقه پراکنش این گونه گسترده تر از تصورات قبلی باشد.

قائدرحمتی در خصوص این پرنده و زیستگاه آن گفت: دودوک پرنده‌ای است صحرایی و مهاجر عابر، گاهی برای مدت کمی نیز مقیم می‌شود. این پرنده در پایه درختان کوچک صحرایی و بوته‌زار لانه می‌سازد. در مناطق شبه صحرایی، مناطق شنی، و در کنار آبدان‌ ها دیده می‌شود و در بیابان ‌ها و دشت‌ های نیمه بیابانی و نیمه خشک نیز زندگی می‌کند.

وی اظهار داشت:در ۲ فصل بهار و پاییز به زیستگاه ها و سرزمین ‌های اطراف خود مهاجرت می‌کند. طول بدن تقریبا ۲۳ سانتیمتر، رنگ سطح پشتی خاکستری، گلو و بالش بطور کلی خاکستری که کم‌کم رو به آبی کم‌رنگ می‌رود در ناحیه سر تا گردن خطوط سیاه‌ و سفید بر روی چشمان تا نهایت گردن ادامه دارد. بال ‌هایش خاکستری سیر، که در سطح شکمی کمرنگ ‌تر و در پهلوها رگه ‌های مشخص ‌تری دارد. اطراف بال ‌ها سیاه ‌رنگ که هنگام پرواز به خوبی نمایان می‌شود. منقاری بلند و خمیده دارد. معمولاً جفت ‌جفت و گاهی هم در مجموعات چندتائی نیز دیده می‌شوند.

 این پرنده در فصل بهار برای جفت ‌گیری و تخم‌ گذاری به بوته‌ زارهای نیمه بیابانی و سرزمین ‌های گرمی که پوشیده از گیاهان بوته ‌ای است پرواز می‌کند. دودوئک ماده دو تخم می‌گذارد و هر دو نر و ماده به نوبت روی تخم ‌ها و در لانه‌ای که به روی زمین و در میان بوته ‌ها ساخته ‌اند می‌خوابند. جوجه‌ ها بعد ۱۸ تا ۲۱ روز از تخم بیرون می‌آیند. معمولاً از راه خوردن حشرات و خزندگان تغذیه می‌کند.

/۶۰۶۰/۷۲۷۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.