رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بیان کرد: جهاد دانشگاهی بوشهر با داشتن پتانسیل های زیاد می تواند خلاهای درمانی مثل توریسم پزشکی را با توجه به هم‌مرز بودن ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس بر عهده بگیرد.

 

سعید کشمیری در گفتگو با ایسنا منطقه بوشهر با اشاره به سی و نهمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری اشاره خیلی خوبی به  جهاد دانشگاهی داشتند و فرمودند که جاهای خالی فعالیت های سازمان ها و دانشگاه ها را نهادهایی مثل جهاددانشگاهی پر می کند.

 

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی می تواند خلاها را جبران نماید، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یکسری زمینه های فعالیت وجود دارد که ما  فرصتی برای انجام آن نداریم اما جهاد دانشگاهی با توجه به حوزه‌ های فعالیت خود به راحتی می تواند این خلاء را برای ما پر کند.

 

پتانسیل بزرگ سازمان دانشجویان

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به مراکزی چون آزمایشگاه ژنتیک یا بند خون ناف که پیش از این توسط جهاددانشگاهی در بوشهر راه اندازی شد گفت: در مدت حضور جهاد دانشگاهی در استان بوشهر استفاده های زیادی از حضور این نهاد شده است، یکی از این اقدامات پتانسیل بزرگ سازماندهی دانشجویان ما در قالب سازمان دانشجویان بود که دانشجویان ما توانستند با استفاده از تجربیات و دانش جهاد دانشگاهی فعالیت های فوق برنامه ای را انجام دهند که پیش از این انجام نمی دادند و با ورود به سازمان های بزرگ تشکل‌هایی را به وجود آوردند و یک سری اهداف پیدا کردند که پیش از این وجود نداشت.

 

کشمیری در خصوص همراهی دانشگاه‌ها با جهاد دانشگاهی گفت: کارکرد جهاد دانشگاهی همانطور که از نام آن بر می‌آید جهادی بوده و در قالب اداری نمی گنجد، در نتیجه مواقعی که ما نیاز به سرعت داریم و اینکه می خواهیم در زمان کمتری به اهداف بزرگتری برسیم پتانسیل های جهاد می تواند به ما خیلی کمک کند.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به داشتن یک هیئت علمی علاقه مند و ورود به مباحثی چون دانشگاه نسل سوم، و اینکه کارآفرینی و تولید فناوری از اهداف دانشگاه ما است جهاددانشگاهی می تواند در حوزه های مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و درمانی بسیار کارآمد باشد.  

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه در مدت کوتاهی که جهاد دانشگاهی استان بوشهر شروع به کار کرده است شاهد فعالیت های موفقی از این نهاد بوده ایم، عنوان کرد: با توجه به تاخیر حضور جهاد دانشگاهی در استان بوشهر باید تلاش بیشتری را انجام دهد و از طریق برگزاری نشست های همفکری، توانمندی های جهاد دانشگاهی به همکاران هیئت علمی دانشگاه‌ها معرفی شود.  

 

جهاد دانشگاهی بوشهر می تواند خلاهای درمانی را پر کند

 

سعید کشمیری افزود: جهاد دانشگاهی بوشهر با داشتن پتانسیل های زیاد می تواند خلاهای درمانی مثل توریسم پزشکی با توجه به هم‌مرز بودن ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس را بر عهده بگیرد و همچنین با راه‌اندازی درمانگاه ارائه خدمات به افراد نیازمند را در برنامه کاری خود قرار دهد.

 

وی تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم که از از برنامه های جهاد دانشگاهی کاملا پشتیبانی می‌کنیم، برای راه اندازی درمانگاه، آزمایشگاه و تمام مراکزی که پتانسیل آن را دارند و در اخذ مجوزها و در اختیار قرار دادن نیروها آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری را داریم. در حال حاضر نیز زمینه های راه اندازی آزمایشگاه به وجود آمده است و به زودی این آزمایشگاه راه اندازی خواهد شد. در حوزه های پزشکی و درمانی، نازایی، مراکز دندانپزشکی و پلی کلینیک ها استان بوشهر این پتانسیل را دارد که مراکزی از طریق جهاددانشگاهی داشته باشد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با اشاره به مدیریت جهادی و خودکفایی افزود: با شناسایی زمینه ها با توجه به نیاز جمعیتی استان بوشهر جهاد دانشگاهی می تواند در زمینه نازایی ورود کرده و همچنین در زمینه‌های آموزش پزشکی و آموزش های ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان کمک زیادی انجام دهد. همچنین در هدایت دانشجویان به تفکر کارآفرینی می‌تواند از سایر نقاط کشور و سایر استانها کار انتقال تجربه را انجام دهد، به این مفهوم که تجربه های موفق را به استان انتقال داده و اجرا نماید.

کشمیری بیان کرد: با توجه به اینکه زمینه رشد شرکت های نوآور در استان وجود دارد جهاد دانشگاهی در این زمینه می تواند به ما کمک کند و تبدیل ایده به محصول را سرعت ببخشد. در زمینه های تجاری سازی فناوری و تولید بعضی از داروها نیز فعالیت هایی آغاز شده ولی جا  دارد بیش از اینها کار شود.


ضرورت خودکفایی در زمینه نگهداری نمونه های خون بند ناف در استان بوشهر


وی با اشاره به اینکه طبق آمار در حوزه سلول های بنیادی از زمان تاسیس مرکز خون بند ناف در استان بوشهر استقبال مردم نسبت به سایر استان ها بسیار خوب بوده، اضافه کرد: سابق بر این مردم مجبور بودند که به استان های دیگر مراجعه کرده و زایمان خود را در جای دیگری انجام دهند که اکنون این مشکل مرتفع شده است. البته نیاز به تجهیزات بیشتری داریم و نیاز به توسعه این مرکز وجود دارد تا بتوانیم بانک خوبی در رابطه با سلول های بنیادی در استان بوشهر داشته باشیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه بانک خون بند ناف نیاز به تجهیزات بیشتری دارد، گفت: از زمان تاسیس مرکز خون بند ناف آمار قابل قبولی داشته ایم، اما باید در زمینه توانایی برای نگهداری نمونه ها در استان نیز خودکفا باشیم تا برای انتقال آن ضریب اطمینان بیشتری وجود داشته باشد. 

 

جهاد دانشگاهی می تواند در استان جریان ساز باشد

 

سعید کشمیری با اشاره به رویکردهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی یادآور شد: جهاد دانشگاهی با توجه به تجربه ای که در زمینه علوم مختلف به خصوص دانش نوین دارد می تواند در استان جریان ساز باشد، در حوزه مباحثی چون نانوتکنولوژی و انجام پژوهش ها آمادگی داشتن پروژه‌های مشترک با جهاد دانشگاهی بوشهر را داریم.

 

وی با تاکید بر ضرورت آموزش های مهارتی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی استان بوشهر با توجه به جوان بودن در زمینه فعالیت‌های فرهنگی می تواند مشاور و موثر باشند که در این زمینه می‌توان به سابقه سازمان دانشجویان بوشهر اشاره کرد. ما از دانشجویانی که توسط جهاددانشگاهی سازماندهی شدند استفاده های خوبی در زمینه های مختلف داریم، همچنین در زمینه آموزش باید از این پتانسیل جهاد دانشگاهی در بوشهر بیش از این استفاده شود .

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر تصریح کرد: سابقه خوب جهاد دانشگاهی نشان می دهد سازمان ها و دانشگاه ها می توانند به شکل ویژه ای از ظرفیت های آن استفاده کنند و با توجه به تولیدات، تدوین دوره ها و پروژه های اجرا شده و برنامه ها، تمام اقدامات مورد نیاز پیش از آن در مجموعه جهاددانشگاهی انجام شده است. همه اینها نشان می‌دهد که سازمان‌ها و نهادها خیلی می‌توانند از ظرفیت موجود پتانسیل های جهاد دانشگاهی بهره ببرند و نیازی نیست که دوباره تمام این راه ها را طی کن،ند تمام اینها در جهاد انجام شده و مدون شده است.

 

نباید به عنوان یک رقیب به جهاد دانشگاهی نگاه کنیم

 

کشمیری اظهار کرد: نباید به عنوان یک رقیب به جهاد دانشگاهی نگاه کنیم بلکه فعالیت هایی که سازمان ها به لحاظ اداری بودن و بروکراسی نمی‌توانند انجام دهند ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی و در قالب تفاهم نامه هایی به راحتی انجام دهیم. زمینه‌های زیادی جهت همکاری وجود دارد برای نمونه توانمندسازی جوانان استان برای اشتغال در پارس جنوبی یکی از کارهایی بود که جهاددانشگاهی بر عهده گرفت و توانست در آن موفق باشد و یا دوره های تخصصی نفت و گاز و بسیاری فعالیت های دیگر.

 

اعتقاد مسئولان و متولیان استان و روسای دانشگاه ها به کارکرد جهاددانشگاهی خیلی موثر است

 

وی با بیان اینکه در جهت حفظ و ارتقاء جهاددانشگاهی باید حمایت بیشتری از آن شود، افزود: اعتقاد مسئولان و متولیان استان و همچنین روسای دانشگاه ها به کارکرد جهاددانشگاهی خیلی موثر است، همچنین روابط عمومی قوی جهاد و معرفی پتانسیل ها و ارتباط گیری با مدیران و به ویژه خستگی ناپذیر بودن نیروهای جهاددانشگاهی در این میان بسیار موثر است.

 

جهاددانشگاهی تماما پتانسیل است

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه جهاددانشگاهی تماما پتانسیل است، ادامه داد: در بحث آموزش و پژوهش می تواند تمامیت این حوزه را در سطح استان در دست بگیرد و این بستگی به دیدگاه توسعه ای کارکنان آن دارد .

 

سعید کشمیری خاطرنشان کرد: تبعا یک عضو جدید و جوان در هر جایی تا بخواهد حضور خود را تثبیت کند سختی زیادی خواهد کشید ولی ایستادگی، مقاومت و سماجت و اعتقاد به کار و خستگی ناپذیر بودن باعث رشد آن خواهد شد. با توجه به جوان بودن جهاد دانشگاهی در استان بوشهر نیاز است که همه سازمان ها و دانشگاه ها به این نهاد کمک کنند تا نقش خود را در استان پیدا کند و قطعا برمی گردد و به آن سازمان کمک می کند.

 

وی بیشتر شدن ارتباط با جهاددانشگاهی، کمک فکری و نیروی انسانی، و شناخت پتانسیل ها و استفاده از این ظرفیت ها را از راه هایی دانست که می تواند به قدرتمند تر شدن جهاددانشگاهی کمک نماید.

 

با حضور ایسنا در استان دارای یک مرکز قابل اعتماد خبر هستیم

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به نقش ایسنا و فعالیت های خبری این رسانه در استان بوشهر گفت: ما با حضور ایسنا در استان دارای یک مرکز قابل اعتماد خبر هستیم یعنی اخباری که عنوان و برچسب ایسنا را دارد خیلی راحت به آن اعتماد می کنیم و توسط مردم پذیرفته می شود.

 

سعید کشمیری تصریح کرد: ایسنا یک خبرگزاری اصیل و بی طرف که کار خود را خوب بلد است و حرفه ای فعالیت می کند. وقتی اخبار ما در قالب ایسنا قرار می گیرد از برد و تاثیرگذاری و عمق خیلی زیادی برخوردار می شود، یعنی مطالبی که در ایسنا منتشر می شود بهتر از سایر رسانه ها به گوش مخاطبان ما می رسد.

 

وی تاکید کرد: به نظر من از زمانی که ایسنا به بوشهر آمده عملکرد خوبی داشته و توانسته خیلی سریع خود را به جایگاه مناسبی در میان خبرگزاری های موجود در استان برساند و من مطمئنم اگر همین روند را طی کند به یکی از خبرگزاری های ممتاز استان تبدیل خواهد شد.

 

اخباری که ایسنا بر روی آن متمرکز می شود در راستای توسعه و حل مسئله است

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با اشاره به نقش ایسنا در اطلاع رسانه و توسعه و چشم انداز ترسیم شده بیان کرد: خبرگزاری ها به هوش اجتماعی بالایی نیاز دارند که به دنبال چه خبری رفته و در کجا و چطور اخبار خود را پیگیری نمایند و در راستای اهداف سازمانی خود کار خبرنگاری را انجام دهند. قطعا با وجود زیرساخت خوب و اصول مترقی که ایسنا در کشور دارد اطمینان دارم که ایسنا در استان بوشهر رشد خواهد کرد زیرا اخباری که بر روی آن متمرکز می شود در راستای توسعه و حل مسئله است.

 

کشمیری عنوان کرد: ایسنا به دنبال خبر زرد و حاشیه ای نیست، بلکه بیشتر به دنبال خبرهای سازنده و امیدبخش و هشداردهنده و به موقع است که قطعا با رعایت همین اصول حرفه ای آینده خوبی را در پیش خواهد داشت .

 

راه اندازی دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به استفاده از ظرفیت های دانشجویان در خبرگزاری ایسنا، ما این آمادگی را داریم که میزبان ایسنا باشیم و در اولین فرصت دفتر این خبرگزاری را در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر راه اندازی نماییم.

 

وی با اشاره به تاثیر ایسنا بر روی مخاطب به عنوان یک رسانه حرفه ای و معتبر گفت : باید به کارکرد رسانه احترام گذاشت، چرا که نمایش رویدادها و انعکاس عملکرد و اتفاقات و بر عهده رسانه است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.