به گزارش ایرنا، باند رفت این بزرگراه که از محورهای پرتردد و مهم ارتباطی شمال استان بوشهر به استان های همجوار است از سمت دشتستان به گناوه و دیلم در حوزه شهرستان گناوه تکمیل و زیر بار ترافیک رفته اما قطعه ای از باند برگشت از طرف شمال گناوه به سمت دشتستان نیمه تمام و رها شده است.
این محور که استان بوشهر را با استان های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد متصل می کند، حدود 11 کیلومتر آن تاکنون تکمیل و زیربار بار ترافیک نرفته واین روند باعث شده تا تردد وسایط نقلیه سبک و سنگین از جاده باریک و قدیمی و حادثه خیز کمربندی گناوه صورت گیرد.
هم اینک تردد وسایط نقلیه سبک و سنگین که قصد عبور به داخل شهر گناوه را ندارند از محور کمربندی حدفاصل میدان علی(ع) تا میدان بسیج انجام می شود که خطرآفرین و در ساعت هایی از شبانه روز با ترافیک شدید مواجه می شود.
این نقطه پرتردد باتوجه اینکه از کنار آرامستان این بندر نیز می گذرد ودوطرفه و دارای تعریض کم است در روزهای پنجشنبه با ازدحام و ترافیک شدید خودروها مواجه می شود.
در تکمیل نشدن 11 کیلومتر از بزرگراه گناوه می توان به اختصاص نیافتن اعتبار و پرداخت نکردن حق مالکان درمسیر آن اشاره کرد.
به منظور حل این مشکل، فعالان اجتماعی گناوه به عنوان دلسوزان و نمایندگان مردم نشستی با فرماندار و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط و مالکان زمین های این مسیر در خانه سمن های این شهرستان برگزار کردند.
در این جلسه پس از بحث و بررسی پیرامون مشکلات ایجاد شده درتکمیل این جاده، مقررشد کمیته ای متشکل از نماینده مالکان، معاونت عمرانی فرمانداری و مدیران راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه و شهروسازی این شهرستان تشکیل و برای تملک اراضی، برآورد هزینه، ارزیابی کارشناسی کنند تا عملیات اجرایی آغاز شود.
مدیرانجمن مردم نهاد شهروندی راه روشن گناوه و از فعالان اجتماعی در این نشست گفت: این نشست به منظور پیگیری وضعیت قطعه باقیمانده بزرگراه شهر گردشگرپذیر و تجاری و تعطیل شدن طرح تعریض جاده قدیم و کنونی کمربندی از مسیر میدان امام علی (ع) تا فلکه بسیج برگزار شده است.
محمدرضا حسینی افزود: باتوجه به اینکه به علت تکمیل نشدن محور یادشده که جزیی از بزرگراه است، حوادث ناگواری در مسیرهای جایگزین روی داده تصمیم گرفته ایم تا خواسته هایمان را که مطالبه همه مردم این شهرستان است مجدانه پیگیری و تا حصول نتیجه لحظه ای دست نکشیم.
وی گفت: در این ارتباط با حضور مالکان در مسیر نشستی در اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر بتازگی برگزار که نتیجه ای عاید نشد.
وی افزود: دراین نشست که مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر حضور داشت، مالکان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری درقبال پرداخت حق و حقوشان بصورت منطقی ابراز داشتند تا هرچه سریع تر عملیات اجرایی آغاز شود اما نتیجه ای حاصل نشد و طرف مقابل توپ را در زمین فرمانداری گناوه انداختند.
یک فعال اجتماعی گناوه اظهارداشت: جاده کمربندی یکی از نیازهای مبرم هر شهری بویژه گناوه است تا تردد وسایل نقلیه تسهیل و از ترافیک درون شهری که همواره تبعات منفی بی شماری ازجمله حوادث و تصادفات ناگوار درپی دارد، جلوگیری کند.
ضرغام حیدریه افزود: بدلیل تکمیل نشدن بخشی از بزرگراه گناوه ، تعدادی ازهموطنان و حتی اهالی این شهرستان در مسیرهای جایگزین جان خودرا از دست داده و خانواده هایشان داغدار شدند.
وی گفت: باتوجه به وسعت روزافزون بافت شهری و مهاجرپذیری بودن و رشد بالای جمعیتی گناوه، محور فعلی کمربندی حادثه خیز و باید مسئولان مربوطه هر چه زودتر برای تکمیل محور اصلی فکر اساسی کنند.
حیدریه اظهارداشت: اگر با دید کارشناسانه خسارت های مادی و معنوی تکمیل نشدن بزرگراه به عنوان کمربندی گناوه و استفاده از مسیرهای جایگزین را شامل پمپ بنزین مال قاید، میدان امام علی(ع)، آرامگاه سیدرضا و میدان بسیج بررسی کنیم عمق فاجعه بیش از پیش هویدا خواهد شد که انتظار داریم مسئولان استانی و شهرستان اهتمام جدی دراتمام این طرح ملی ورزیده تا ازخسارت های جانی و مالی بیشتر جلوگیری شود.
یکی از نمایندگان مالکان در مسیر بزرگراه گناوه گفت: باوجود اینکه از حدود 10 سال پیش مالکان دراین مسیر زمین های خود را برای اجرایی شدن این جاده به اداره راه و شهرسازی واگذار تا درقبال آن حق و حقوشان پرداخت شود اما تاکنون ریالی دریافت نکرده اند.
مهدوی افزود: باتوجه به حساسیت و مهم بودن این محور، همگی آمادکی همکاری با متولیان امر داریم و انتظار می رود که حق و حقومان از واگذاری زمین های خود براساس نظریه کارشناس بصورت توافقی تعیین و پرداخت شود.
وی اظهارداشت: زمین های هر مالک دراین مسیر بین 4 تا 7 هکتار در تملک اداره راه قرار گرفته و حتی زیرسازی و بیس آن انجام شده اما پس از 10 سال پیگیری های مستمر و مراجعه به بوشهر حقمان نادیده گرفته شده است.
وی بیان کرد: اگر در زمان شروع بکاراین پروژه که اکنون نیمه تمام رها شده، طبق قانون تملک اراضی رفتار می شد هزینه زیادی بر دولت تحمیل نمی شد و ما نیز متضرر نمی شدیم.
رئیس اداره راه وشهرسازی گناوه گفت: بزرگراه گناوه به دیلم از محورهای مهم و ارتباطی استان بوشهر به عنوان کریدور شرق به غرب این استان است که اعتبارات آن از محل ملی تامین شده است.
سیدعلی حسینی افزود: نحوه تملک اراضی قانون دارد که باید مراحل آن طی شود و اداره راه و شهرسازی در فکر پرداخت حق و حقوق مالکان در مسیر جاده کمربندی است که امیدواریم در این نشست به نتیجه خوبی دست یابیم.
وی گفت: فرمانداری گناوه تنها فرمانداری در بین شهرستان های استان بوشهر است که بابت آزادسازی حریم راهها و مشکل مالکان در مسیر بزرگراه گناوه به دیلم که زیربار ترافیک رفته اعتبار اختصاص داده است.
وی اظهارداشت: برای اجرای طرح های راهسازی هزینه های زیادی باید اختصاص داده شود که فرمانداری گناوه در این حوزه بیشترین اعتبارات تملک دارایی را بدین منظور تخصیص می دهد.
رئیس اداره راه و شهرسازی گناوه گفت: این اداره برای شروع عملیات اجرایی جاده کمربندی مشکلی ندارد که دروهله اول باید اختلافات موجود با مالکان حل و فصل شود.
وی افزود: بدین منظور 2 راهکار وجود دارد که یا باید صبر کنیم حقوق مالکان پرداخت شود و یا اینکه مالکان تعهد دهند که کار را شروع و به فراخور وضعیت اعتباری حق آنان پرداخت شود.
فرماندارگناوه گفت: توجه به بحث راهها از اولویت های کاری از بدو شروع فعالیت در فرمانداری این شهرستان بوده و دراین ارتباط بیشترین اعتبارات تملک دارایی ها به این حوزه اختصاص و قدم های خوبی برداشته شد.
سیدعلی پاک نژاد افزود: در حوزه راههای شهرستان در پنج محور کار صورت گرفته که جاده ساحلی بندرریگ به گناوه ، گناوه به دیلم، گناوه به میشان و گچساران و گناوه به روستاهای ساحلی است که برخی از آنها دردست اجرا و برخی نیز بدلیل مشکلات اقتصادی و سیل اخیر دچار کمبود اعتبار و وقفه شدند.
وی گفت: محور جاده ساحلی ریگ به گناوه پنج کیلومتر آن آماده بهره برداری و پنج کیلومتر باقیمانده پیمانکار مشخص و هرچه سریع تر باید شروع بکار کند.
وی اظهارداشت: جاده گناوه به دیلم به عنوان کریدور شرق به غرب استان بوشهر با استان های همجوار بطول 61 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته که قطعه آخر آن در سال گذشته با حضوز وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
فرماندار گناوه گفت: 10 کیلومتر از این محور به علت داشتن مالک مدتی متوقف شد و با رایزنی و برگزاری نشست موافقت آنان برای تکمیل اخذ و باوجود اینکه طرح ملی بود هفت میلیاردریال اعتبار برای اصلاح و بازسازی و آزادسازی اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: روشنایی و دوبانده شدن میدان امام علی(ع) تا روستای مال قاید از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه راههای این شهرستان است.
وی افزود: عملیات اجرایی جاده گناوه - میشان حدود 60 درصد ازجمله ابنیه های آن انجام که نسبت به حوزه استان فارس کار بیشتر شده است.
پاک نژاد گفت: محور گناوه به گچساران نیز ابنیه های آن انجام شده و با مشکل تملک اراضی روبرو بودیم که درصدد از سرگیری روند اجرایی آن هستیم.
فرماندارگناوه بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر در زمینه تملک اراضی بیشترین میزان را برای این شهرستان درنظر گرفته و حق مالکان نیز پرداخت شده است.
وی افزود: ه بمنظور حل مشکل مالکان در مسیر جاده کمربندی گناوه نمایندگانی از مالکان و ادارات مرتبط معرفی تا نسبت به ارزیابی و کارشناسی زمین های آنان اقدام و میزان برآورد به اداره راه و شهرسازی اعلام شود.
پاک نژاد گفت: حق و حقوق مالکان باید پرداخت شود و فرمانداری با وجود اینکه اعتبارات آن محدود بوده، قولی نمی دهد که توقع ایجاد شود اما آماده هرگونه اقدام و پیگیری در برطرف کردن خواسته آنان است که در وهله اول باید میزان مطالبه های آنان مشخص تا در کمیته برنامه ریزی تصمیم گیری صورت گیرد.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.