به گزارش ایرنا، مصطفی قانعی روز چهارشنبه در نخستین نشست تخصصی جلبک، تدوین نقشه راه، توسعه فناوری و صنایع جانبی در بوشهر افزود: ایران بر اساس چشم اندازی که برای خود تعریف کرده در صدد گرفتن سهم سه درصدی از بازار زیست و فناوری در حدود 30 میلیارد دلار است.
وی یادآورشد:با این شرایط کشور در حوزه زیست فناوری رسالتی مهم بر دوش دارد که یکی از آنها بخش زیست فناوری دریایی است.
قانعی ادامه داد: در این زمینه با برگزاری نشست تخصصی جلبک دریافت راهکارهای عملیاتی برای توسعه فناوری جلبک است چراکه این ظرفیت برای 50 سال آینده نقشی بزرگ در حوزه غذا و صنایع مختلف دارد.
وی یادآور شد: با توسعه استفاده از جلبک و ایجاد صنایع مرتبط با آن، بازاری به ارزش 500 میلیون دلار در کشور شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: ایران از نظر داشتن ریزجلبک‌ها و جلبک‌های بزرگ، در بهترین شرایط قرار دارد و باید بصورت جدی به سمت فناوری‌های مرتبط با این حوزه گام برداشت.
قانعی گفت: نپرداختن به این مقوله، باعث شده صنایع مرتبط شکل نگیرند و ما به وارد کننده جلبک و فرآورده‌های آن تبدیل شویم.
وی اظهارد داشت: در این زمینه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقشه راهی تهیه کرده که علاوه بر اقتصاد زیستی ایجاد اشتغال و تولید فناوری به دنبال دارد.
قانعی افزود: در مرحله نخست با توجه به زمین‌های مستعد پرورشی در ساحل خلیج فارس و مکران تغذیه آبزیان با جلبک باید گسترش یابد تا آبزیان با هزینه کمتر و کیفیت بهتر پرورش یابند.
وی ادامه داد: این مهم کمک می کند مشکل تامین خوراک آبزیان نیز که یکی از مسائل اصلی پرورش دهندگان است برطرف شود.
قانعی گفت: مرحله دوم بحث استفاده از جلبک در صنایع غذایی به عنوان فرم دهنده است، که کشور اکنون در این زمینه وارد کننده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اکنون سه شرکت داخلی با سرمایه خصوصی وارد میدان شده و برای تولید این محصول قرارداد بسته اند.
نخستین نشست تخصصی جلبک، تدوین نقشه راه، توسعه فناوری و صنایع جانبی امروز در سالن ابن سینا دانشگاه خلیج فارس بوشهر آغاز به کار کرده است.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.