دکتر نرگس عبیدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بندرگناوه افزود: دراین ارتباط استان بوشهر در سال 1397 موفق شد در لیست استان های مورد قبول کشورقرار گیرد که پلاسمای خون را به خارج از کشور ارسال تا از آن دارو تهیه و برای مردم خود استان برگشت داده شود.
وی اظهارداشت: درنیمه اول سال جاری بازرسانی از کشور اتریش به این استان خواهند آمد که درصورت تائید، روند ارسال پلاسما به خارج از کشور بصورت مستقیم شروع و پس از تهیه دارو و فرآوردهای دارویی درآن کشور برای مصرف مردم استان فرستاده خواهد شد تا نیازمند دیگر استان ها نباشیم.
وی با بیان اینکه ارسال پلاسما در حقیقت به هیچ وجه صادارات آن نیست، گفت: طبق سازمان جهانی بهداشت(دبلیو اچ او)برخی از کشورها تعهد گرفتند که از پلاسما دارو و فرآورده تهیه و سپس برای مردم خود آن کشور فرستاده شود.
وی اظهارداشت: دراین ارتباط کشور اتریش تعهد کرده که پلاسماهای ایران به آن کشور ارسال و پس از تهیه دارو و فرآوردهای آن به کشورمان برای تامین نیاز بیماران برگردانده شود.
عبیدی گفت: در زمان حاضر پلاسمای خون مردم استان بوشهر تنها درحد پلاسما استفاده می شود و از آن فرآورده و دارویی تهیه نمی شود.
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: این استان رتبه دوم اهدای مستمر خون را در کشور داراست.
وی افزود: اهدای مستمر خون به گونه ای است که هر فرد دریک سال دوبار خون اهدا کرده باشد و هم اینک بوشهر در شرایط مطلوبی برای اهدا بسر می برد.
وی با اشاره به اینکه استان بوشهر در رتبه پنجم اهدای خون کشور نیز قرار دارد ، گفت: میانگین اهدای خون در کشور 27 اهداکننده دریکهزار نفر است اما در زمان حاضر استان بوشهر31 در یکهزار نفر اهدا کننده دارد.
عبیدی افزود: درسال گذشته بیش از34 هزار نفر برای اهدای خون در این استان مراجعه که از بیش از24 هزار نفر آنان خونگیری شد.
وی یادآورشد: از این میزان بیش از چهارهزار نفر برای اولین بار خون اهدا کردند.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای یک پایگاه انتقال خون است.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.